name | autoweek.cz

Červená vlajka pro cíle EU v oblasti klimatu

Červená vlajka pro cíle EU v oblasti klimatu

23.04.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Propad zájmu o elektromobily v Evropě je červenou vlajkou pro cíle regionu v oblasti klimatu. Vysoké náklady a špatná infrastruktura zpomalují zájem o elektromobily. Uvádí to analýza agentury Bloomberg.

Klesající prodej elektrických vozidel v Evropě je bolestným důkazem toho, že trh není připraven stát sám o sobě a nutí vlády k větší podpoře dokud se cenově dostupná elektrická vozidla nestanou realitou. Přebytek elektromobilů ucpává přístavy a továrny omezují výrobu – je to červená vlajka pro klimatické cíle regionu a roste riziko omezování pracovních míst po oznámení masového propouštění u Tesly.

 

Bez dotací náklady na vlastnictví elektromobilu pro mnoho řidičů nedávají smysl. Pojištění a opravy jsou dražší než u aut se spalovacím motorem a mnoho potenciálních zákazníků stále strádá omezenou nabíjecí infrastrukturou. Rychlý technologický pokrok a cenová válka Tesly zároveň způsobují, že zůstatková hodnota při dalším prodeji prudce klesá, čímž vlastnictví elektromobilu dále ztrácí smysl.

 

„Ztrácíme dynamiku. Trh již neroste a podíl elektromobilů na trhu ve skutečnosti klesá,“ konstatoval Mattias Bergman, generální ředitel automobilové skupiny Mobility Sweden, kde tržby během prvního čtvrtletí klesly téměř o pětinu.

 

Pro průmysl už je příliš pozdě otočit hodiny zpět. Volkswagen, Mercedes-Benz, Stellantis a další automobilky investovaly miliardy a nyní se potýkají s přípravou nových modelů, i když poptávka slábne.

 

Minulý měsíc se prodej elektromobilů v Evropě snížil o 11 % oproti předchozímu roku, čímž se celý trh obrátil zpět, protože Německo, Švédsko a Itálie zaznamenaly pokles elektromobilů o 30 %. Spouštěčem obratu se staly změny v pobídkách. Německo, které během bezprecedentní rozpočtové krize hledalo úspory, na konci loňského roku náhle utnulo svůj populární dotační program což způsobilo, že se prodej elektromobilů v prosinci snížil na polovinu.

 

Ve Švédsku, které patří mezi nejvyspělejší trhy s elektromobily v Evropě s 39 % nových vozů prodaných v loňském roce s pohonem akumulátory, vláda ukončila pobídku a následně snížila daně z pohonných hmot, takže auta se spalovacím motorem se ve srovnání stala ještě levnější.

 

„Lidé prostě nevydělávají tolik, aby si mohli tato auta koupit. Mezi nabídkou a poptávkou je propast a je normální, že dotace nebudou trvat věčně. Realita nás dohání,“ řekl Laurent Favre, generální ředitel francouzského dodavatele OPmobility.

 

Vlády se snaží dosáhnout víc s méně investicemi. Itálie zvažuje granty ve výši až 13 750 eur na nákup elektromobilů pro rodiny s nízkými příjmy, které jezdí s desítky let starými vozy. Ve Francii byly velmi populární smlouvy prezidenta Emmanuela Macrona na leasing elektromobilů pro chudší domácnosti.

 

Ve Velké Británii Sněmovna lordů uvedla, že bylo předčasné, že země v roce 2022 ukončila dotace na nabíjená vozidla pro soukromé kupující. Od té doby podíl prodeje elektromobilů na celkových dodávkách stagnuje, přičemž spotřebitelé se zdráhají utrácet nesrovnatelně víc za elektromobily, zvláště když nabíjecí infrastruktura zaostává. Nové cílené granty by proto měly být přehodnoceny. „Granty byly zrušeny příliš brzy. Pokud chcete urychlit jejich přijetí zákazníky, tak musíte snížit náklady na auta, musíte umístit auta do této skupiny 20 000 až 30 000 USD,“ řekl Andy Palmer, generální ředitel nabíjecí společnosti Pod Point a bývalý šéf Aston Martinu.

 

Po několika měsících vlastnictví Mercedesu EQB Naeem Badiuzzaman z Milton Keynesu v Anglii říká, že je připraven prodat vozidlo, které získal s pomocí firemního motivačního programu. Nedostatek nabíjecích stanic znamenal pravidelné 45minutové čekání a dokonce i cesty na střední vzdálenost vyžadovaly zastavení a dobití akumulátoru. Až mu skončí dvouletý pronájem Badiuzzaman plánuje přejít na hybrid. „Momentálně bych své rodině ani přátelům elektromobil nedoporučoval. Za cenu elektrického vozidla základní úrovně máte širokou škálu prémiovějších vozů na benzin,“ řekl.

 

Tyto ohlasy jsou špatnou zprávou pro ambiciózní plán Evropy postupně ukončit prodej nových vozů se spalovacími motory do roku 2035. Výrobci automobilů začali lobbovat za změkčení nebo odložení tohoto plánu, stejně jako za prozatímní cíle, které by měli průběžně plnit.

 

Přesto se přechod k elektromobilům stal vysoce zpolitizovaným a špatně koncipovaná opatření se mohou obrátit proti vládám. Protesty francouzských žlutých vest v roce 2018 kvůli zvýšeným daním z pohonných hmot v zemi zastavily život. Ve Spojeném království vyvolalo rozšíření londýnské městské zóny s ultranízkými emisemi vandalismus. Německá krajně pravicová strana AfD odsoudila nucený odklon od aut se spalovacími motory a toto téma by se mohlo výrazně projevit v nadcházejících zářijových volbách ve spolkových zemích Durynsku, Braniborsku a Sasku, kde AfD v průzkumech vede.

 

„Spotřebitelé v Evropě jsou nyní ztraceni, protože vlády příliš často mění pravidla pro dotace na elektromobily. Co je velmi potřeba, je určitá kontinuita pravidel v období před rokem 2035,“ říká Alexandre Marian, partner a výkonný ředitel poradenské společnosti AlixPartners.