name | autoweek.cz

13 milionů motorů vyrobených ve Škoda Auto

13 milionů motorů vyrobených ve Škoda Auto

20.02.2017 | Antonín Matějka | Aktuality

Výroba motorů v mladoboleslavské automobilce má téměř stodvacetiletou historii. První agregát z dílny společnosti Laurin & Klement byl v roce 1899 jednoválec o výkonu 1,25 koňských sil určený pro motocykly Slavia.
V současné době vyrábí Škoda Auto 2300 pohonných jednotek denně a právě dnes vyrobila v pořadí již třináctimiliontý motor v celé své historii. Zároveň se v motorárně v Mladé Boleslavi rozbíhá výroba nového agregátu, kterým je 1,0 TSI. Tento přeplňovaný benzínový tříválec patří do řady EA 211. Automobilka vyrábí motory této řady ve čtyřech objemových variantách. Výroba motorů řady EA 211 začala v roce 2012. Tato modelová řada se vyznačuje hliníkovým blokem motoru a dvěma vačkovými hřídelemi v hlavě válců, ovládajícími po čtyřech ventilech v každém válci. Výfukové svody jsou integrované v hlavě válců.
Nový motor 1,0 TSI dále rozšiřuje paletu této řady. Moderní tříválcový motor má odlehčené kované ojnice a hliníkové písty. Nevyžaduje použití vyvažovací hřídele a přesvědčí příkladně kultivovaným chodem. Oproti čtyřválcovým motorům srovnatelného výkonu je kompaktnější, lehčí a pracuje s menším vnitřním třením a proto výrazně hospodárněji. Do vývoje a výroby motorů Škoda Auto průběžně investuje. V roce 2014 uvedla automobilka do provozu své nové motorové centrum. Hned v následujícím roce byly zahájeny práce na jeho rozšíření – nová část bude uvedena do provozu v březnu 2017. Vedle motorů vyrábí značka Škoda také převodovky pro vlastní modely i modely sesterských značek. V Mladé Boleslavi se vyrábí manuální převodovky MQ 100 a MQ 200, automatické převodovky DQ 200 pochází z Vrchlabí, kde byla nedávno vyrobena 1,5miliontá převodovka DSG od roku 2012.

 
Milníky výroby motorů Škoda v Mladé Boleslavi

 
1997: Škoda poprvé dodává motory do koncernu Volkswagen; první pohonnou jednotkou byl zážehový motor o objemu 1,0 litru a výkonu 37 kW (50 k) pro malé koncernové vozy
 
2001: V Mladé Boleslavi začíná výroby motoru 1,2 HTP řady EA 111
 
2009: Rodina agregátů řady EA 111 byla rozšířena o přeplňované benzínové motory 1,2 TSI
 
2012: V Mladé Boleslavi začala výstavba Motorového centra s 21 novými zkušebními stavy pro motory a komponenty, do provozu bylo centrum uvedeno v dubnu 2014. Nová modelová řada motorů EA 211 začíná s verzemi 1,2 TSI a 1,4 TSI
 
2014: Řadu EA 211 rozšiřují atmosférické zážehové motory 1,6 MPI a 1,0 MPI. Výroba třímiliontého motoru 1,2 http
 
2015: Škoda pokládá základní kámen pro rozšíření Motorového centra v Mladé Boleslavi. Modelová řada EA 211 dosahuje mety 500 000 vyrobených exemplářů
 
2016: Další jubileum – výroba miliontého agregátu řady EA 211
 
2017: Zahájení výroby moderního tříválcového motoru 1,0 TSI řady EA 211.