name | autoweek.cz

AeroMobil 3.0 létá s lakem od Standoxu

AeroMobil 3.0 létá s lakem od Standoxu

30.03.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

AeroMobil je funkčním prototypem létajícího vozu, který se v několika málo sekundách může změnit z automobilu v letadlo. Prototyp AeroMobil 3.0 byl nalakován lakovacím systémem Standoblue od Standoxu.
AeroMobil využívá stávající vybudované infrastruktury pro automobily a letadla a otevírá tak nové možnosti k takzvanému door-to-door cestování. Jako auto se vejde na standardní parkovací místo, jezdí na běžný benzin a může být používán v běžném provozu jako jiná auta. Jako letadlo může používat letiště po celém světě, ale může také startovat a přistávat na libovolném travnatém nebo zpevněném povrchu o délce několika stovek metrů.
 
Prototyp létajícího auta AeroMobil 3.0 byl odhalen ve Vídni během akce Pioneers Festival, která je oslavou podnikání, technologie a inovace. Byl navržen a vyroben inženýry pod vedením generálního ředitele Juraje Vaculíka a šéfdesignéra Stefana Kleina, kteří jsou spoluzakladateli společnosti. Potřebovali k tomu pouhých 10 měsíců od představení předchozího, mnohem jednoduššího prototypu létajícího auta AeroMobil 2.5.
 
"Věřím, že se AeroMobil stane inspirací pro nový způsob myšlení v oblasti cestování. Má skutečné ambice, jak povýšit cestování na zcela novou úroveň. Přicházíme s novým létajícím autem bez omezení a přinášíme vzrušení zprostředkované unikátním technickým řešením a designem," říká spoluzakladatel a generální ředitel společnosti Juraj Vaculík.
 
Létající automobil AeroMobil je hlavním produktem na Slovensku založené společnosti AeroMobil. Jeho vývoj započal v roce 1989, kdy Stefan Klein, zakladatel a vedoucí odboru dopravy designu na Vysoké škole výtvarných umění na Slovensku, začal pracovat na konceptu létajícího auta. V roce 2010 spojil své síly s Jurajem Vaculíkem a založili společnost s cílem komercializace projektu.
 
"Jsem velice šťastný za to, co jsme byli schopni vyvinout s týmem pouhých 12 lidí za tak krátkou dobu. AeroMobil 3.0 však není koncem náročného projektu. Je to teprve začátek zcela nového dobrodružství, které může změnit způsob náhledu na osobní přepravu budoucnosti," říká Stefan Klein, spoluzakladatel a technický ředitel společnosti AeroMobil.
 
Hlavním důvodem, proč AeroMobil dosáhl jak ze stránky technické, tak i obchodního modelu mnohem pokročilejší fáze než jakékoliv jiné pokusy o postavení létajícího auta je zaměření společnosti na zapojení předních globálních odborníků, podnikatelů a obchodníků do tohoto projektu. Společnost vytvořila rozsáhlou síť předních světových odborníků prakticky v každé příslušné funkční či technické oblasti.
 
Současný létající prototyp automobilu AeroMobil 3.0 využívá významná vylepšení oproti předchozímu AeroMobilu 2.5. Prototyp AeroMobil 3.0 je už velmi blízko finálnímu produktu. V současné době bude prototyp AeroMobil 3.0 sloužit dvěma hlavním cílům. Bude nasazen pro testování a vylepšení finálních výkonů, funkcí a vlastností a bude využíván k marketingovým účelům, včetně prezentací na významných veletrzích.
 
AeroMobil 3.0 je z převážné míry postaven z moderních kompozitních materiálů. Ty jsou použity na jeho karoserii, křídlech a kolech. Je vybaven všemi hlavními funkcemi, které by měly být začleněny do finálního výrobku, jako jsou avionika, autopilot a moderní záchranný padákový systém. Prototyp létajícího vozu AeroMobil 3.0 se stávajícím motorem dosahuje na silnici rychlosti až 160 km/h a ve vzduchu až 200 km/h.
 
AeroMobil 3.0 ve svém projektu implementuje mnoho pokrokových technologií, jako jsou variabilní úhel náběhu křídla, který výrazně zkracuje požadavky na vzlet, a robustní zavěšení, které mu umožňuje vzlétat a přistávat i na poměrně nerovném terénu.
 
AeroMobil 3.0 byl nalakován lakovacím systémem Standoblue od Standoxu. "Chtěl bych poděkovat společnosti Servind Slovakia za jejich pomoc a podporu. Při lakování prototypu odvedli opravdu skvělou a velmi profesionální práci," řekl Juraj Vaculík.
 
Prototyp AeroMobil 3.0 byl vyvíjen tak, aby ho bylo možno homologovat v Evropské unii a aby splňoval náležitosti pro malé série vozů kategorie vozů M1 a lehkých sportovních letounů LSA.