name | autoweek.cz

ARPRO - lehký dveřní panel pro BMW i8

ARPRO - lehký dveřní panel pro BMW i8

11.03.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Společnost JSP, výrobce lehkého materiálu ARPRO, má na kontě prvenství v oblasti automobilového interiérového designu - novou aplikaci pro dveřní panely vozu BMW i8.
Přední globální dodavatel automobilových dílů, společnost Magna International, použila materiál ARPRO k vývoji zcela nového závěsu dveřního panelu, který je zhruba o 22 % lehčí a zároveň zvyšuje účinnost ochrany před nárazem.
 
Dveře vozu BMW i8, které se vyklápějí nahoru a vpřed, jsou nejvýraznějším vizuálním prvkem vozu a podtrhují jeho sportovní charakter. Konstrukce dveřního panelu proto vyžadovala pevný a zároveň lehký materiál, který uspokojí technické i estetické požadavky společnosti Magna. Řešením je ARPRO.
 
Ukázalo se, že schopnost materiálu ARPRO omezit hmotnost, snížit investice do nástrojového vybavení o 50 % a poskytnout izolaci dveřního panelu společně s integrací kabelových kanálů a spínačů, byla pro použití tzv. nůžkových dveří, poprvé u sériově vyráběného vozu, zcela zásadní.
 
Materiál ARPRO nalezl hojné uplatnění u vozů značky BMW již dříve. Vyrábějí se z něj například zadní sedáky modelů X5/X6 a opěrky zad řady 5.
 
Díky flexibilitě materiálu ARPRO, který lze lisovat do zákazníkem požadovaných tvarů, nyní společnosti Magna a JSP dokázaly BMW Group nabídnout také novátorské lehké řešení pro model BMW i8.
 
Paul Compton, prezident a CEO společnosti JSP pro Evropu, Blízký východ a Afriku vysvětluje: „Každý gram, který se podařilo ušetřit na dveřním panelu, znamená větší šetrnost vůči životnímu prostředí. Díky vysoké schopnosti materiálu ARPRO pohlcovat kinetickou energii slouží zároveň jako nárazový prvek, a to při zachování malých rozměrů a přes omezení, která klade složitý a esteticky poutavý tvar.“
 
Vývoj dveřního panelu byl náročný proces. Výsledný produkt musel projít přísným testováním. Zvlášť složitá byla konstrukční fáze, protože tento jediný díl musí splňovat řadu různých funkčních požadavků. Materiál ARPRO musel zajistit stabilitu a pevnou strukturu. Kromě toho musel při velmi malé šířce pojmout různé komponenty: lišty, reproduktory, spínače a tepelnou a zvukovou izolaci. To vše při nutnosti dokonale přesných rozměrů odpovídajících prémiovému vozu.
 
Stejně náročná byla i výroba lisovací formy. Dosáhnout dokonalé kvality při takto radikálním designu vyžadovalo řadu opakování. Výsledný díl je čistý a elegantní a přispívá k úspěšnému designu celého interiéru. Konečný výsledek je technologicky vytříbený a zároveň krásný.