name | autoweek.cz

Automobilky nahlížejí do soukromí řidičů!

Automobilky nahlížejí do soukromí řidičů!

08.01.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

The Detroit News, často označované za noviny ve službách detroitské Velké trojky, připravily pro Američany posedlé obavami ze sledování Velkým bratrem další šok: místo pohybu jejich auta je pod zřejmě pod stálou kontrolou automobilek!

Zpráva vlády USA uvádí, že největší automobilky libovolně dlouho uchovávají informace o místě pohybu řidičů. Získávají je z palubních navigačních systémů. Majitelé automobilů přitom nemohou požadovat vymazání těchto informací.

Automobilky údaje sbírají proto, aby řidičům poskytovaly dopravní informace v reálném čase, pomohly jim najít nejbližší čerpací stanici nebo restauraci a poskytly jim na silnici asistenci v případě nouze nebo umožnily sledování ukradeného vozidla.

Zpráva zkoumala obvyklé postupy detroitské Velké trojky, Toyoty, Hondy a Nissanu. Zabývala se také výrobci navigačních systémů Garmin a TomTom a firmami, které vyvíjejí aplikace jako Google Maps nebo Telenav.

Zpráva zjistila, že tyto společnosti podnikly kroky na ochranu soukromí uživatelů a neprodávají osobní údaje majitelů vozidel, nicméně řidiči si neuvědomují veškerá rizika.

Agentura GAO (Government Accountability Office) uvedla, že údaje o poloze jednotlivců by se daly využít k tržním účelům a "sledování spotřebitelů, což by se dalo použít ke zcizení jejich identity, sledování nebo monitorování bez jejich vědomí. Kromě toho se údaje o výskytu dají použít k vydedukování dalších citlivých informací, jako jsou jejich náboženská a politická orientace.

Senátor Al Franken, jenž předsedá soudní komisi o soukromí, si zprávu vyžádal pro zajištění diskrétnosti u vestavěných navigačních systémů a mapových aplikací. Má v plánu navrhnout legislativu v této oblasti.  

"Moderní techniky umožňují navigovat řidiče zatáčku po zatáčce během sekund, ale zákony na ochranu soukromí s těmito ohromujícími výhodami nedrží krok," uvedl Franken ve svém prohlášení. "Společnosti, poskytující navigační služby ve vozidlech, berou soukromí zákazníků vážně, ale tato zpráva ukazuje, že lidé potřebují mnohem více informací o tom, jak se údaje shromažďují, k jakému účelu se používají a jak jsou sdíleny s třetími stranami."

Aliance výrobců automobilů, obchodní skupina zastupující detroitskou Velkou trojku, Toyotu, Volkswagen a další velké automobilky, uvedla, že automobilky ctí soukromí řidičů. "Podrobnosti o přísných postupech v rámci automobilového průmyslu pokud jde o soukromí, jsou tradičně součástí našich smluv o prodeji a servisu," uvedla mluvčí aliance Gloria Bergquistová. "Tímto způsobem zajišťujeme, že naši zákazníci mají možnost seznámit se s těmito přísnými postupy zachovávání soukromí."

Kromě navigačních systémů existují i další způsoby, jak mohou vozidla shromažďovat informace: záznamová zařízení, označovaná jako "černé skřínky", která ukládají data pro případ havárie. Transpondéry, jako je elektronické placení mýta EZ-PASS, pravidelně vysílají informaci o poloze. V některých případech se tato data v USA používají i u soudů a při výzkumu.

Někteří řidiči rovněž souhlasí s monitorováním svých jízdních zvyklostí, aby tak získali nižší pojistné nebo hlídali mladé řidiče.

Ve zprávě se uvádí, že "společnosti by měly ochránit údaje o poloze částečně tím, že je zbaví identifikace, že by společnosti neměly uchovávat údaje o poloze déle, než je zapotřebí, a že by tyto údaje měly být po stanovené době vymazány."

Zjistilo se, že společnosti používají různé metody zabraňující identifikaci, které mohou vést k odlišné míře ochrany.

Velké rozdíly jsou v tom, jak dlouho se informace uchovávají. Žádná společnost však agentuře nesdělila, jak dlouho údaje uchovává. Smluvní partner, jenž pracuje s třemi z těchto automobilek, agentuře GAO sdělil, že pokud zákazník požaduje služby, informace, jako jsou poloha, číslo vozu a další, se mohou uchovávat až sedm let. Jiná společnost sdělila, že "uchovává osobní identifikační údaje související s polohou méně než 24 hodin." Zástupce další společnosti sdělil, že údaje neuchovávají vůbec. Oba zástupci však potvrdili, že údaje, které prošly deindetifikací, uchovávají libovolně dlouho.

Agentura GAO rovněž zjistila, že jedna z firem vyvíjejících mobilní aplikace nezašifrovala vysílané informace a agentura tak mohla vidět pozice vozidel a další informace.

GM uvedlo, že " OnStar bere záležitosti, které ovlivňují soukromí našich zákazníků, vážně a při provozování svých služeb zajišťuje velkou ochranu soukromí." Mluvčí GM Heather Rosenkerová řekla, že automobilka neuchovává žádné záznamy o žádostech o podrobnou navigaci.