name | autoweek.cz

Automobilky se obávají Googlu

Automobilky se obávají Googlu

07.11.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Mercedes-Benz a Volkswagen se brání zasahování do dat v automobilech a jejich zneužívání ze strany společnosti Google.

Google ví, co si myslíte. Když se rozhodnete vyhledat informace o hnědém kombi vozu se vznětovým pohonem a přímo řazenou převodovkou, Google tuto frázi automaticky doplní sotva napíšete slovo „hnědý“.

 

Německé koncerny Daimler a Volkswagen Group touto schopností elektronického oka nejsou nadšeny. Společně proto vyzvaly další automobilky k vytváření samostatných platforem pro data využívaná v automobilech, aby se zabránilo manipulaci s citlivými informacemi o zákaznících ze strany technologického giganta z Kalifornie.

 

„Vyhledáváme spojení s datovými systémy společnosti Google, ale pořád chceme zůstat pány svých automobilů. Potenciální konflikt vzniká v oblasti zpřístupnění dat,“ prohlásil pro Automobilwoche nejvyšší šéf Volkswagenu Martin Winterkorn.

 

Zákazníci ve stále větší míře očekávají nepřetržité připojení i na cestách, a tak automobilky ve svých automobilech zpřístupňují stále více internetových služeb a vozy vybavují systémy, které umožňují jejich vzájemnou komunikaci. Google, Apple a BlackBerry považují systémy vestavěné v automobilech za příležitost k expanzi. Nabízejí proto systémy jako jsou CarPlay (Apple), Android Auto (Google) nebo QNX OS (BlackBerry), umožňující spojení se sítí i za jízdy.

 

„Je velmi dobře, že automobilky projednávají své vlastní systémy pro zpracování a ukládání dat, aby se nestaly závislými na třetích stranách. Podpoří to naši pozici při spolupráci s Googlem,“ prohlásil generální ředitel Daimleru Dieter Zetsche.

 

Google se snaží, aby mohl automobilkám do automobilů poskytovat vestavěné rozhraní pro komunikaci a mapové služby. Internetový gigant dokonce předvedl automobil ve tvaru vajíčka jezdící bez řidiče, aby tím naznačil, že by jednoho dne mohl otevřeně konkurovat automobilkám. Auto vyvinuté Googlem nemá volant ani pedál brzdy, takže je spíše přepravní gondolou připomínajícím sci-fi filmy. Tato vize Googlu je ale realitou, která je ovšem v příkrém rozporu s pojetím tradičních automobilek, které u svých automobilů zdůrazňují pohodlí a radost z jízdy.

 

„Google se snaží lidi během celého dne sledovat, generovat data a pak je použít k ekonomickému zisku. A právě to je ten bod, v němž hrozí konflikt s Googlem a o němž potřebujeme jednat,“ řekl Zetsche.