name | autoweek.cz

Autosalon v Moskvě MIAS 2014

Autosalon v Moskvě MIAS 2014

28.08.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Zatímco se u nás diskutuje o dopadu ekonomických sankcí, mezinárodní moskevský autosalon podává podstatně odlišný obrázek o vztahu velkých automobilek vůči Rusku. Na autosalonu žádná významnější značka nechybí. Předvádí se tam devět světových a devět evropských premiér.

Autosalon v Moskvě ani v nejmenším nepůsobí dojmem, že by se západní svět chtěl zříci ruského trhu. Mezi automobilkami z celého světa nechybí ani zástupci Spojených států nebo Japonska, ale na rozdíl od evropských výstav zde jsou velmi silně zastoupeny také čínské značky a premiéru zde má dokonce automobilka Taitra z Tchaiwanu.

 

Magnetem jsou samozřejmě především světové premiéry z domácí produkce, tedy od automobilky AvtoVAZ a společného podniku AvtoVAZ a GM.

 

Nepochybně nejsledovanější premiérou v Moskvě je studie Chevrolet Niva 2, což je předobraz nové generace tohoto SUV, která se představí v roce 2016. Design tohoto vozu navrhl Ondřej Koromház, Australan narozený v Československu. Koromház byl vedoucím designérem australského Holdenu a později pracoval v GM-DAT v Jižní Koreji, kde mj. navrhl tvary Chevroletu Aveo II. Pohonnou jednotkou by měl být v licenci vyráběný zážehový motor PSA 1,8 l.

 

AvtoVAZ představil koncept sedanu střední velikosti Lada Vesta, což je plánovaný nástupce letitého modelu Priora. Moderně tvarovaný automobil ukazuje, jaký význam má pro ruskou automobilku práce šéfdesignéra Steva Mattina. Vůz používá novou platformu VS, navrženou konstruktéry AvtoVAZu ve spolupráci s vývojovými centry Renaultu a Nissanu. Lada Vesta přijde do výroby od září 2015. Jako poutač k této novince AvtoVAZ připravil rovnou i efektní závodní podobu Vesta WTCC dokazující, že ruská automobilka má velké plány i v motoristickém sportu.

 

Steve Mattin se svým týmem přidává ještě další atrakci - nový koncept XRay 2 postavený na alianční platformě Renault-Nissan B0 a navazující na obdivovanou studii XRay, předvedenou před dvěma roky (její citace najdeme i na tvarech konceptu Vesta). Tentokrát jde o zvýšený hatchback, který je o další krok bližší reálnému crossoveru. Vesta i XRay Cross by měly být součástí modelové ofenzívy AvtoVAZu, v jejímž rámci se do roku 2017 představí šest zcela nových modelů.

 

AvtoVAZ navíc vystavuje i další dva nové modely, o nichž už jsme před časem psali: Lada Kalina Cross a Lada Largus Cross (pro připomenutí - Lada Largus je v podstatě Dacia Logan MCV 1. generace). Largus se vyrábí i v luxusnější verzi VIP, což je mimochodem i služební auto generálního ředitele automobilky AvtoVAZ Bo Anderssona, který zakázal vedoucím představitelům automobilky používat zahraniční luxusní vozy.

 

Z hlediska ruského trhu zásadní premiérou je uvedení nové (či staronové) značky Datsun, která by měla zjistit masovou produkci relativně levných vozů pro automobilku Nissan. Datsun vystavuje malý hatchback mi-DO a pro ruské zákazníky přitažlivější verzi sedan nazvanou on-DO. Datsun on-DO byl navržen na bázi vozu Lada Granta, zatímco hatchback mi-DO vychází z Lady Kalina. Oba je bude od prosince 2014 vyrábět AvtoVAZ v Togliatti.

 

Nissan samotný do Moskvy přivezl dvě novinky - sedan střední třídy Sentra ve speciální ruské verzi a crossover Pathfinder. Ty zde slaví evropskou premiéru, ale obě se, stejně jako oba Datsuny, v jiných zemích v Evropě nebudou prodávat. Pathfinder se už vyrábí v závodě v Sankt Petěrburku.

 

O skutečnou senzaci se postaral Renault světovou premiérou sportovního kupé R.S. 01, jíž se zúčastnil i bývalý jezdec Renaultu ve formuli 1, čtyřnásobný mistr světa Alain Prost. Uhlíkové monocoque pro R.S. 01 dodal výrobce závodních aut Dallara a motor V6 3,8 l biturbo o výkonu 370 kW je od speciální divize Nismo aliančního partnera Nissanu. Tento vůz vznikl spojením konceptu Renault DeZir s monopostem formule Renault 3,5. Láká pozornost k vozu Renault Sandero 2. generace, jehož výroba, včetně verze Stepway, právě začala v AvtoVAZu v Togliatti.

 

U Peugeotu nečekali se světovou premiérou modernizované řady 508 a soutěžního vozu pro Rallye Dakar 2008 DKR až na domácí autosalon v Paříži a oba vozy byly poprvé vystaveny v Moskvě.

 

Auto připravované pro Rallye Dakar vystavuje také Opel, v tomto případě je to Mokka Dakar. V tomto malém SUV se ukrývá motor V8 6,2 l o 250 k. Další, tentokrát luxusně vybavenou Mokku, v Rüsselsheimu věnovali přímo hlavnímu městu Ruské federace a nazvali ji Mokka Moscow Edition.

 

Po představení v Goodwoodu a Pebble Beach slaví v Moskvě výstavní premiéru Range Rover Sport SVR. Na tento nejrychlejší Range Rover všech dob už v Moskvě přišlo několik objednávek. V Evropě je poprvé po premiéře v New Yorku prezentován i koncept Discovery Vision. Rovněž Mercedes-Benz si pro Moskvu připravil nejrychlejší verzi, v tomto případě vrcholné třídy S v podobě modelu S65 AMG Coupé,kterou osobně předvedl člen představenstva Daimleru Ola Källenius. Světovou výstavní premiéru v Moskvě má i obrněná verze S 600 Guard.

 

Volkswagen v evropské premiéře uvedl modernizovaný kompaktní sedan Jetta, což je auto v Rusku velmi populární, a ještě před uvedením v Paříži také facelift luxusního SUV Touareg s přední maskou připomínající nový Golf. Škoda do Moskvy nepřivezla žádnou významnou novinku. V ruské premiéře vystavuje Octavii Scout a studii VisionC.

 

Honda překvapila uvedením modernizované podoby sedanu Accord, který v Rusku dostane nový motor V6 3,0 l, zatímco čtyřválec 2,4 l je vybaven převodovkou CVT. Luxusní značka Hondy Acura v evropské premiéře vystavila luxusní sedan TLX, nedávno představený v New Yorku. Acura se ale v Evropě kromě Ruska nikde neprodává. Také Mitsubishi si představení modernizovaného vzhledu svého SUV Pajero odbylo už v Moskvě.

 

Ford v Moskvě uvádí na ruský trh jak novu generaci Mustangu, tak malé SUV EcoSport. Toto auto z indické a brazilské produkce jsme sice v Evropě na autosalonech už několikrát viděli, ale na zahájení prodeje stále ještě čekáme. V Rusku se bude vyrábět v závodě Ford Sollers ve městě Jelabuga v Tatarstánu.

 

Cadillac do Moskvy přivezl obří SUV Escalade včetně prodloužené verze ESV a nové kupé ATS. Jejich uvedení na ruský trh je ohlášeno na první čtvrtletí 2015.

 

Zajímavostí je čínský Dongfeng AX7. Tento crossover, který měl světovou premiéru na jarním autosalonu v Pekingu, na první pohled připomíná první generaci Nissanu Qashqai. Není to náhodou a nejde o lacinou kopii, protože tento vůz využívá technický základ Qashqaie. Podobným způsobem byl s dalším partnerem Dongfengu vytvořen i další vůz vystavený v Moskvě - sedan L60. Ten vychází z platformy a podvozkových komponent Peugeotu 408. Do prodeje v Rusku přijde v roce 2015.

 

Atrakcí autosalonu v Moskvě je i světová premiéra luxusní verze Mercedesu-Benz Sprinter, kterou firma Barbus proměnila v luxusní pojízdnou kancelář Business Lounge.