name | autoweek.cz

Boj o chladivo do klimatizací se stupňuje

Boj o chladivo do klimatizací se stupňuje

26.08.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Výrobce nového kontroverzního chladiva R1234yf Honeywell kritizoval německý schvalovací úřad KBA kvůli nedávným zkouškám. Toyota se v reakci na tlak německé veřejnosti v Evropě u několika modelů Toyota a Lexus vrací k chladivu R134a.

Ve sporu o nové chladivo R1234yf jeho americký výrobce Honeywell ostře kritizoval způsob, jakým jej německý spolkový úřad KBA (Kraftfahrtbundesamt) testoval. KBA chladiva kromě standardizovaných testů zkoušel i za neobvyklých podmínek. Při jednom z těchto testů se chladivo, stejně jako při testu automobilky Daimler, vznítilo.

Průběh testování podle Honeywellu vede k podezření, že jeho postup byl navržen s ohledem na dosažení očekávaného výsledku a poté upravován tak dlouho, dokud se jej konečně nedosáhlo.

Během prvních nárazových zkoušek a následujících experimentů se chladivo hořet nezačalo. To se stalo až tehdy, když byla testovaná látka vystavena přímému působení elektrického proudu. To mělo údajně simulovat důsledky mnohem tvrdšího nárazu.

Americký výrobce kritizuje, že předběžné výsledky zkoušek by mohly vrhnout špatné světlo na bezpečnost chladiva. KBA předběžné výsledky včetně dodatečných zkoušek zveřejnil před dvěma týdny a současně je zaslal Evropské komisi do Bruselu. Uvádí v nich, že R1234yf představuje z hlediska nebezpečí požáru větší riziko než starší směs R-134a. Závěrečná zpráva KBA přitom ale uvádí, že nevidí riziko týkající se bezpečnosti výrobků z hlediska zákona, a proto nepožaduje zákaz jeho používání ani jeho stažení z provozu.

Spor o nové chladivo do klimatizací v automobilech začal ve chvíli, kdy Daimler ohlásil bojkot jeho použití na základě vlastních testů, při nichž se tato směs vznítila a při tom se uvolnil jedovatý fluorovodík. Daimler tím porušil předpisy EU, které od nového roku požadují v nově na trh uváděných vozech používat pouze mnohem ekologičtější chladivo. Předpisům EU vyhovuje pouze R1234yf vyvinuté Honeywellem. Francie na základě rozhodnutí Daimleru zakázala registrovat některé nové modely Mercedesu-Benz.

K překvapivému kroku se rozhodlo vedení automobilky Toyota. Uvedlo, že si je stále naprosto jisté bezpečností nového chladiva. Proto modely Toyota Prius Plus, Toyota GT86 a Lexus GS tuto chladicí směs od loňského roku používaly. Nyní bylo rozhodnuto vrátit se u těchto tří vozů k původnímu chladivu R-134a. Použití chladiva R134a je od začátku roku u nově schvalovaných vozů uváděných na trhy v EU zakázáno kvůli dosažení cílů při ochraně klimatu.

Mluvčí Toyoty agentuře Reuters uvedl: „Starým chladivem jsme vybavili tři modely, neboť respektujeme obavy našich zákazníků o bezpečnost vzhledem ke sporu probíhajícímu v Německu.“

Toyota již pro Evropu nedodává žádné automobily s chladivem R1234yf od firem Honeywell a DuPont. Uvedené tři modely ale mají starší homologaci, takže návrat k R-134a u nich nezpůsobí problémy technické ani legislativní. Toyotě to umožní vyčkat na definitivní verdikt KBA týkající se nového chladiva R1234yf.

Honeywell trvá na tom, že nové médium je bezpečné. Pro Honeywell a jeho partnera DuPont přitom jde o hodně peněz. Vývoj nového chladiva a výstavba nové továrny v Číně si vyžádaly investice ve výši několika set milionů dolarů. Odborníci odhadují, že na světovém trhu je poptávka po klimatizacích do aut slibující výnos v řádu několika miliard dolarů.