name | autoweek.cz

Budoucnost Opelu: zprávy dobré i špatné

Budoucnost Opelu: zprávy dobré i špatné

04.11.2009 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Pod vedení Carla Petera Forstera a s novým ústředím opět v Rüsselsheimu se budoucnost Opelu zdála být po sedmiměsíční restrukturalizaci nadějná. Setrvání v rodině GM vše dosud učiněné zpochybnilo. Opel ale má připraveny nové verze modelu Astra SportsTourer, GSi a GTC.

Představení nové generace Astry nám umožnilo setkat se v Rüsselsheimu se šéfem Opelu pro design Markem Adamsem a šéfem komunikace značky Frankem Klaasem, kteří nám poodhalili, co se v Rüsselsheimu připravuje v nejbližších měsících. Součástí toho bylo i představení tří nových verzí Astry - zatím jen na dívání, fotografování samozřejmě přísně zakázáno.

Nová filosofie značky spojuje dynamiku s německými kořeny, garantujícími špičkovou technickou úroveň. Naznačila to už Insignia, ale klíčovou roli v pochopení této proměny musí hrát právě přicházející Astra.

\"Musíme si najít vlastní pozici mezi emocionálními francouzskými vozy a racionalitou, reprezentovanou především Volkswagenem a Toyotou. Proto se snažíme k německé racionalitě pomocí designu přidat emoce. Naše vozy by měly vyjadřovat sošnou eleganci ve spojení s německou robustností,\" říká šéf designu Mark Adams.

Vývoj je hodně řízen požadavky marketingu. V případě Astry to například znamenalo zdůraznit dojem exkluzivnosti, řadící vůz do vyšší kategorie. O to se musel postarat vylepšený podvozek a radikální snížení hluku a vibrací.

Pětidveřový hatchback představuje 45 % prodeje modelu Astra. To reprezentuje velmi široké spektrum zákazníků. Proto bylo rozhodnuto znovu nabídnout i verzi GSi, jako atraktivní mezičlánek k vysocevýkonné variantě OPC. Pětidveřová Astra GSi se od normálního hatchbacku liší mnohem více, než jen několika designovými doplňky. Toto auto má sportovního ducha zakódovaného už ve svém postoji. Má menší mřížku chladiče, přičemž zde není použit chromový povrch ale kombinace barvy karoserie a černé. Speciální litá kola. Zadní světlomety mají jiný tvar i barvu. Na zádi zaujme dvojice výfuků po stranách difuzoru, tvořeného zadní částí podlahy.

S karoserií kombi se kompaktní Astry prodávalo 24 %, přičemž na nejdůležitějším trhu v Německu to bylo až 27 %. Nové kombi, podobně jako Insignia opustilo pojmenování Caravan. Astra SportsTourer v sobě spojuje elegantní životní styl s praktičností v míře, s jakou jsme se dosud setkávali jen u exkluzivních značek. Stejně jako u hatchbacku se opakuje designérský trik, dodávající vozu dynamičtější vzhled - linie oken je o hodně níž než je linie střechy, což vůz opticky snižuje. Zde je to kombinováno s masivním zadním sloupkem, dodávajícím vozu výrazný charakter (ovšem za cenu sníženého profilu zadních oken, což nepotěší ty, kteří zde budou chtít vozit malé děti). Praktičnost hatchbacku je zde umocněna nízkou polohou nakládací hrany a velmi širokými dveřmi zavazadlového prostoru, takže nakládání i rozměrných předmětů je velmi ulehčené.

Zájem o třídveřovou verzi poklesl na 14 %, nicméně se jedná svým způsobem o výkladní skříň značky i modelové řady a proto je důležitá. Opel jako první už před lety změnil přístup ke třídveřové verzi Astry a zásadním způsobem ji odlišil od pětidveřového hatchbacku. Na první pohled je patrné, že nová třídveřová Astra GTC je pro všechny v Rüsselsheimu doslova srdeční záležitostí. Dramatický vnější vzhled je kombinován s mnohem prostornějším a především praktičtějším interiérem než tomu bylo u dosavadního GTC. Cílem bylo vyvolat dojem, že zákazník s tímto vozem získává vysokou hodnotu. Podařilo se tedy dosáhnout vnějšího vzhledu kupé v kombinaci s praktickým interiérem třídveřového hatchbacku. Vnitřní prostor je stejný jako u pětidveřově verze, protože je stejný rozvor náprav. Zatímco design přídě připomíná pětidveřovou verzi, masivní záď s ostrými rysy dodává vozu zcela jiný charakter. Už pohled zepředu odhaluje odlišnosti - maličká mřížka chladiče, širší rozchod a větší kola. Z boku se opět opakuje trik s vysokou střechou a nízkou horní hranou zadních dveří. Od ostatních verzí Astry se liší i prolisem na boku - zde se netáhne po délce vozu zepředu dozadu s obloukem před zadními koly, ale je jako u Insignie obrácený - s obloukem za předními koly a linkou nad prahem směřující dozadu. Pozoruhodné na designu Astry GTC jsou zvýrazněné ostře řezané rysy vozu ovšem s velmi plynulými přechody ploch.

 

Klíčový význam pro Opel má jeho výzkumné a vývojové středisko v Rüsselsheimu, kde pracuje 6000 lidí a kde také kompletně spatřila světlo světa nová Astra i všechny její varianty. Na 55 km zkušebních cest v areálu v Dudenhofenu jezdí 24 hodin denně auta a na výsledky zkoušek dohlíží dalších 200 lidí.

Nyní je hlavním cílem dokončení zkoušek nové generace modelu Meriva a především nízkoemisní Astra ecoFlex, která se představí v roce 2010. Od srpna rovněž začaly testy Opely Ampera s elektrickým pohonem. Ampera je kompaktní automobil přinášející mezi auta prodávaná ve velkém špičkovou technologii. Tento vůz je výsledkem vývoje GM a do prodeje má přijít v roce 2011.

Opel má v současné kritické situaci velkou výhodu v tom, že v poslední době inovoval většinu svého výrobního programu a další nové modely a verze má připraveny k uvedení na trh. Už v roce 2010 to bude spolu s Astrou GSi zcela nová Meriva. Po ní bude následovat Astra SportsTourer a posléze i Astra GTC. Na tu v roce 2011 naváže Ampera.

Opel ve snaze zefektivnit výrobu začal vytvářet z jednotlivých výrobních závodů tzv. expertní podniky, což mělo být i zárukou, že žádný z nich nebude v blízké budoucnosti uzavřen. Pětidveřová Astra se proto bude vyrábět především v Elsmere Portu. Část její montáže bude i v Gliwicích, ale tam se bude především vyrábět SportsTourer. Na Bochum připadne GTC, zatímco v Zaragoze to bude nová Meriva. V hlavním závodě v Rüsselsheimu se montuje Insignia.

Spojení s Magnou mělo být podle Klaase výhradně ekonomickou záležitostí. Obě společnosti chtěly i do budoucna udržet zcela oddělenou činnost (což samozřejmě nevylučuje dodávky dílů od Magny Opelu). Opel se tedy neměl podílet na vlastních projektech Magny, tzn. na zajišťování zakázek pro výrobní závod ve Štýrském Hradci a vývoje vozidel s elektrickým pohonem.

I do budoucna měla spolupráce s GM pokračovat. Společný vývoj se měl týkat především malých vozů ve spolupráci s korejskou společností GM DAT. Partnerství s GM se mělo udržet i s ohledem na společné dojednávání objednávek dílů a surovin v zájmu dosahování nižších cen. Dlouhodobé partnerství s GM je oboustranně nezbytné. Opel totiž má k dispozici jen jedinou vlastními silami vyvinutou platformu, kterou je právě platforma Delta, použitá nejen u Astry, ale též u Chevroletu Cruze. Naopak vývoj platformy Epsilon, na níž se vyrábí Insignia, byl už před časem přesunut do Detroitu a malá auta se vyvíjejí v Koreji. Opel má výhodu vlastních moderních pohonných jednotek, které GM potřebuje pro nové projekty hospodárnějších aut v USA.

Setrvání Opelu v rodině GM je proto zcela logické - nelogická se zdála být snaha prodat většinový podíl v Opelu. Problém je, že po sedmi měsících příprav složitých jednání a odstartování restrukturalizace vlastními silami Opelu vedení GM došlo to, co bylo jasné už na počátku - že nemá smysl prodávat jednu ze svých nejziskovějších částí. Ztráta Opelu byla totiž uměle vytvořena na jaře při oddělování jeho účetnictví od GM. GM slibuje plán rstrukturalizace levnější než ten, který připravovala Magna. Problém je v tom, že vedení GM dosud nikdy nevymyslelo žádnou jinou restrukturalizaci, než uzavírání továren a propouštění zaměstnanců po desetitisících. Bohužel ani způsob, jakým vedení GM dospělo ke svému rozhodnutí, nesvědčí o tom, že by se dokázalo chovat kompetentněji, než když v podstatě ve stejné sestavě dovedlo to staré GM k bankrotu. A to pro Opel není dobrá zpráva.