name | autoweek.cz

Češi o alternativní pohony nestojí

Češi o alternativní pohony nestojí

29.01.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Statistiky SDA o registracích nových osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel v České republice ukazují, že Češi nemají zájem o vozidla s alternativním způsobem pohonu, ale také to, že úroveň záznamů v registrech je dost zoufalá.

Podle statistik SDA bylo u nás v roce 2010 zaregistrováno 303 vozidel poháněných jiným palivem než benzinem či naftou. To představuje pouhých 0,17 % ze všech nových vozidel. Jenže ve statistikách je též uvedeno 4838 vozidel, u nichž se jako palivo uvádí ostatní. Jde o vozy, u nichž příslušný úředník palivo v technickém průkaze prostě neuvedl. Mohlo by jít o některé z alternativních paliv, ale většinou se jedná o šlendrián při vyplňování. Dalším problémem jsou chyby při vyplňování. Mezi vozidla s elektrickým pohonem totiž jsou zařazeny i hybridní Toyota Prius a Mercedes třídy S.

Významnou část vozidel s alternativními palivy nově představují auta na LPG (propan-butan). Těch jezdí na našich silnicích mnohem více, než vypovídá statistika, protože na pohon LPG se většinou přebudovávají už provozovaná auta. U vozů na LPG je zajímavý jednak zájem o vozy Škoda Octavia, které s pohonem na LPG nabízí přímo Škoda Auto, ale také nástup čínských vozů prodávaných pod značkami Martin Motors, Gonow a Shuanghuan. Ve statistikách se ovšem neobjevuje 40 vozů Subaru s pohonem na LPG, zařazených zřejmě pod pohon na benzin.

Překvapující je stagnující, resp. mírně klesající prodej vozů na CNG. Přitom síť čerpacích stanic na zemní plyn se pozvolna rozšiřuje a s rostoucími cenami benzinu a nafty je výhodnost jízdy na CNG nepopiratelná. Provoz na CNG je navíc bez problémů i v Německu a Rakousku.

Prodeji vozidel na CNG kralují Mercedes-Benz B180 NGT a Volkswagen Passat Variant EcoFuel. Úspěšný při prodeji vozidel na zemní plyn byl i Fiat, zatímco Opel poněkud ztratil vzhledem k tomu, že jeho modely už jsou poměrně letité.

Prodej vozů umožňujících použití paliva E85, tedy směsi 15 % benzinu a 85 % biolihu, naráží na nedostatek tohoto paliva u nás.

Dveře elektromotorizaci na českém trhu vloni otevřel Daimler se svým vozítkem smart ed. Je třeba dodat, že první čtyři oficiálně zaregistrované elektromobily u nás (v roce 2009 byly dva elektromobily Tesla zařazeny mezi ostatní paliva) jsou vozy dodané pro společnost E.ON a nikoliv nabízené k volnému prodeji.

Většímu rozšíření vozidel používajících alternativní paliva samozřejmě nenapomáhá to, že na rozdíl od jiných zemí u nás není pro pořizování vozidel emitujících nižší emise vytvořena žádná podoba podpory prodeje či jejich daňového zvýhodnění. Minimální zájem o vozidla jezdící na CNG je vzhledem k jejich očividné výhodnosti s ohledem na provozní náklady důsledkem stále velmi malé informovanosti motoristů.