name | autoweek.cz

Chevrolet Camaro - svalovec už i pro české nadšence

Chevrolet Camaro - svalovec už i pro české nadšence

24.10.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Příznivci amerických Muscle cars dostávají konečně příležitost pořídit si auto svých snů prostřednictvím oficiálního dovozce a v podobě plně odpovídající evropské legislativě. Chevrolet jim totiž na oslavu 100 let své existence začal nabízet Camaro.

Camaro se zrodilo v roce 1966 jako reakce koncernu GM na Ford Mustang. Po čtyřech generacích GM jeho výrobu v roce 2002 ukončilo. Už v roce 2006 se ale představil koncept navržený Sangyupem Leem, který vzbudil takové nadšení, že bylo rozhodnuto proměnit jej v sériové auto.

Ku prospěchu projektu učinilo vedení GM neobvyklý krok, když vývoj podvozku přesunulo do Austrálie, kde technici automobilky Holden už úspěšně vyvinuli skvělá sportovní auta s pohonem zadních kol. Základem pro pátou generaci Camara se tak stala vysoce uznávaná platforma Holden Zeta. To znamená, že Camaro má všechna kola nezávisle zavěšená - vpředu na vzpěrách typu McPherson a vzadu pomocí čtyřprvkového závěsu namísto tuhé nápravy, běžné u Muscle Cars.

Nové Camaro se začalo prodávat v roce 2009. Pro modelový rok 2012 prošlo řadou modernizací a souběžně s tím se poprvé představila i verze upravená podle požadavků evropské legislativy. Ta se očekávala mnohem dřív, ale obrovská poptávka v Severní Americe vedla k jejímu pozdržení.

U GM se nesnažili předstírat hru na ekologii a jako jedinou nabídku pohonné jednotky Evropanům nabízí to nejlepší co lze - žádný V6 jako v USA, ale velký LS3 V8 6,2 l jako u špičkové americké verze SS, které se evropské Camaro blíží i prvky výbavy. Největší výkon motoru je až 318 kW (432 k) a maximální točivý moment 569 N.m. Ten umožňuje akcelerovat z 0 na 100 km/h za 5,2 s, ale to není ta jeho největší přednost. Tou je schopnost jízdy i s minimálními otáčkami až kolem 800/min a bez ohledu na zařazený rychlostní stupeň kdykoliv zrychlit za doprovodu nádherného burácení z výfukových rour. Šestirychlostní převodovka může být nejen samočinná, ale k dispozici je i přímo řazená.

Technickou zajímavostí, běžnou v USA, ale v Evropě dosud nepoužívanou, je systém GM Active Fuel Management, který automaticky přeruší dodávku paliva do čtyř z osmi válců při jízdě s menším zatížením, čímž se snižuje spotřeba paliva. Zajímavé je, že Camaro s přímo řazenou převodovkou má kombinovanou spotřebu 14,1 l/100 km, zatímco se samočinnou nižší - 13,1 l/100 km.

Od americké verze se ta evropská na první pohled rozezná především podle odlišného uspořádání zadních světlometů, jiného zadního nárazníku a větších zrcátek. Změnilo se ale především nastavení podvozku, které se plně uzpůsobilo evropskému stylu jízdy. Pomohly k tomu i testy na Severní smyčce Nürburgringu.

Evropské Camaro se vyznačuje vyšší stabilitou v příčném směru. Podvozek FE4 kromě tlumičů s tvrdší charakteristikou dostal také zkrutné stabilizátory s větším průměrem. K tomu se přidávají vysoce účinné mohutné čtyřpístkové kotoučové brzdy Brembo a stabilizační systém StabiliTrak s protiprokluzovým systémem TCS. Navíc je vůz obut do pneumatik Pirelli PZero na kolech průměru 20\".

\"Naším cílem bylo vytvořit přesnější sportovní podvozek zajišťující lepší stabilitu vozidla při dynamické jízdě. Při jeho vývoji jsme využili rozsáhlé testy na závodní trati, díky kterým podvozek umožňuje velmi rychlý průjezd zatáček s neutrálními jízdními vlastnostmi a zmenšenou nedotáčivostí v hraniční oblasti,\" vysvětluje šéfkonstruktér modelu Camaro Al Oppenheiser.

Navenek Camaro nadchne, ale v jednoduše řešeném interiéru už je to trochu horší. Po stránce komfortu a prostornosti zde není co vytknout, což platí dokonce i o zadních sedadlech. Vzhledově ovšem interiér působí trochu lacině a ani po stránce ergonomie to není nic skvělého. Výhled sice není excelentní, ale na sportovní kupé je spíš nadprůměrný. Pochvalu zaslouží, že je Camaro standardně vybavováno projekčním displejem HUD (Head Up Display).

Bezpečnostní vybavení zahrnuje šest airbagů a dokonce i kotvení Isofix pro montáž dětské sedačky. Pro příjemnější cestování je zde audiosystém Boston Acoustics s devíti reproduktory, vstupem USB a Bluetooth.

Chevrolet Camaro se nabízí s karoserií Coupé a Cabriolet. Vyrábí se v kanadském závodě GM Oshawa v Ontariu, který se řadí mezi nejlepší severoamerické z hlediska kvality produkce. Během krátkého času po zahájení prodeje budou k dispozici také speciálně vybavené a vyzdobené verze Transformers Special Edition a 45th Anniversary package. V příštím roce přijde ještě špičková varianta ZL1 s motorem doplněným o turbodmychadlo.

\"Camaro je kombinací výkonu, komfortu a technologie, přičemž poskytuje vysokou hodnotu za danou cenu, kterou nedokážou překonat naši konkurenti,\" říká president a výkonný ředitel Chevrolet Europe Wayne Brannon.

Camaro je autem pro ty, kteří chtějí být vidět, ale i slyšet. Pro všechny, kteří chtějí vybočit z řady. Nejde o levné auto, ale za takovouto cenu (v základní podobě je 1 081 600 Kč) nikdo jiný nenabízí takový výkon. Camaro samozřejmě nebude lámat prodejní rekordy, ale jde o auto, které bude přitahovat pozornost ke značce Chevrolet a bude představovat vrchol nabídky, který se (na rozdíl od modelu Corvette) k ostatním modelům jednoznačně hlásí i svým designem.