name | autoweek.cz

Chevrolet Cruze HB5 vybočuje z řady

Chevrolet Cruze HB5 vybočuje z řady

05.09.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Chevrolet s kompaktním modelem Cruze trefil do černého. Atraktivní auto pro běžné zákazníky uspělo po celém světě. S pětidveřovou karoserií se množství jeho potenciálních kupujících ještě dále rozšíří.

\"Cruze je autem pro hrdiny všedního dne. S karoserií hatchback se nám nyní rozšiřují možnosti prosadit se s tímto modelem i mezi fleetovými zákazníky. Je to skvěle vypadající automobil zachovávající všechny přednosti sedanu a přidávající k nim ještě další,\" charakterizuje tento model generální ředitel Chevroletu pro Střední a východní Evropu Andrew Higgins.

Chevrolet se sedanem Cruze získal ocenění AutoBest 2010 a jeho přijetí zákazníky překonalo očekávání, takže se v roce 2010 stal nejprodávanějším modelem značky na světě. Pro evropské zákazníky je ale dominující volbou v tomto segmentu karoserie hatchback. Nově přicházející hatchback tedy posiluje postavení značky v Evropě. Aby uspěl, nabízí přitažlivou kombinaci velké užitné hodnoty, prostornosti a originálního stylu.

Zvětšený prostor pro hlavu cestujících na zadním sedadle a velký zavazadlový prostor z tohoto vozu činí nejen ideální rodinné auto, ale také vozidlo, které má všechny předpoklady oslovit především autopůjčovny či taxikáře. Pro ty má jasnou výhodu v tom, že Cruze HB5 je mnohem větší, než je obvyklé ve třídě kompaktních vozů. Je dlouhý 4510 mm a má rozvor náprav 2685 mm, zatímco u etalonu kompaktní třídy Volkswagenu Golf to je 4199 mm a 2575 mm a například u Škody Octavia 4569 mm a 2578 mm. A Cruze se může navíc pochlubit i tím, že používá stejnou platformu, jako automobil, který právě obhájil titul mistra světa cestovních vozů WTCC.

\"Máme štěstí, že jsme mohli navázat na optimální proporce sedanu Cruze,\" říká manažer designu tohoto vozu Martin Love a pokračuje: \"Naším cílem bylo využít stejné výrazové prostředky designu jako u čtyřdveřové karoserie, ale adaptovat je pro verzi hatchback. Snažili jsme se automobilu dodat dynamickou siluetu připomínající kupé bez negativního ovlivnění variability a praktických vlastností.\"

Pětidveřová karoserie vůbec nepůsobí dojmem, že by vznikla úpravou sedanu. Záď se spoilerem na hraně střechy vozu dodává dynamický vzhled a vytváří větší prostor pro hlavu osob sedících vzadu.

Interiér vychází ze stejného konceptu tzv. duálního kokpitu, tj. s výrazným oddělením prostoru obou předních sedadel, hlásícímu se k podobě se sportovním modelem Corvette. Prostor řidiče je oddělen od prostoru spolujezdce integrovanou středovou konzolí ICS (Integrated Center Stack), která plynule přechází do středového tunelu. V interiéru je mnoho praktických velmi rozměrných odkládacích prostor.

Originální je řešení sdruženého přístroje se třemi obloukovými štítky odstiňujícími rychloměr, otáčkoměr a dvojici půlkruhových stupnic teploměru chladicí kapaliny a palivoměru. Novým prvkem všech verzí je informační přístroj řidiče DIC (Driver information center), který byl v minulosti k dispozici pouze u vyšších verzí výbavy. Od střední verze výbavy je na volantu ovládání audiosystému a tempomatu.

Zavazadlový prostor má základní objem 413 l, sklopením asymetricky děleného zadního opěradla jej lze zvětšit až na 883 l.

Tuhou nosnou strukturu tvoří samonosná karoserie s výztuhami BFI (Body Frame Integral) vyrobená z vysokopevnostních ocelí. Její vysoká tuhost tvoří základ pro velmi dobré jízdní vlastnosti, velkou míru bezpečnosti ale i vysokou míru komfortu podpořenou účinným utlumením hluku a vibrací.

Platforma vozu GM Delta II je shodná např. s nejnovější generací Opelu Astra. Přední náprava se vzpěrami McPherson má asymetrickou konstrukci vinutých pružin. Zadní náprava je s vlečnými rameny spojenými zkrutnou příčkou. Hřebenové řízení má hydraulický posilovač.

Na výběr jsou tři čtyřválce DOHC. Oba zážehové s objemem 1,6 a 1,8 l mají proměnlivé časováním ventilového rozvodu. V rámci úprav pro modelový rok 2011 dostaly nové sací potrubí a přeprogramovanou elektronickou řídicí jednotku. Motor 1,6 l nyní má největší výkon 91 kW (124 k) při otáčkách 6200/min, zatímco verze s objemem 1,8 l má 104 kW (141 k) při 6200/min a točivý moment 176 N.m při 3800/min. Vznětový motor 2,0 l má přímé vstřikování nafty systémem Common rail a pohon ventilového rozvodu řetězem. Nabízí 120 kW (163 k) 3800/min a 360 N.m při 1750/min. Během roku 2012 nabídku rozšíří nový turbodiesel 1,7 l.

Zážehové motory se kombinují s pětirychlostní přímo řazenou převodovkou. Turbodiesel standardně se šestirychlostní, případně novou šestirychlostní samočinnou Hydra-Matic.

Mezi systémy aktivní bezpečnosti se řadí elektronický stabilizační ESC, protiprokluzový TCS a protiblokovací ABS s elektronickým rozdělováním brzdné síly EBD. Šest airbagů a předpínače předních bezpečnostních pásů ovládá diagnostická a řídící jednotka SDM (Sensing and Diagnostic Module) propojená se snímači v předním nárazníku a bočních sloupcích karoserie.

Pro všechny verze je k dispozici navigace, která se dá aktualizovat pomocí paměťové karty SD (Secure digital). Ve středové loketní opěrce může být konektor USB a ve středové konzoli zásuvka 12 V.

Základní verze LS má šest airbagů, ABS s EBD, ESC, dálkově ovládané centrální zamykání, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zrcátka a přední okna, indikátor řazení rychlostních stupňů, palubní počítač, autorádio AM/FM s CD/MP3, vstupem AUX a čtyřmi reproduktory atd. V rámci akční nabídky s motorem 1,6 l 16V stojí 274 900 Kč.