name | autoweek.cz

Chevrolet Europe povede odborník na bankroty

Chevrolet Europe povede odborník na bankroty

01.07.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Koncern GM už našel nového šéfa značky Chevrolet pro Evropu poté, co Susan Dochertyová ohlásila svůj plánovaný odchod z Evropy. Bude jím specialista na bankroty Thomas Sedran. Nově zavedenou pozici globálního šéfa Chevroletu zaujme Angličan Alan Batey.

Thomas Sedran (48) se už v červenci ujme vedoucí funkce v evropském ústředí Chevroletu v Curychu, zatímco nepřízní osudu pronásledovaná Suzan Dochertyová (49) z GM odejde až v září (oficiálně aby se mohla věnovat rodině).

Sedran se v Chevroletu Europe ujímá sebevražedné mise. Totéž ostatně platilo i o Susan Dochertyové, které se během jejího 18měsíčního působení v Evropě nepodařilo zvýšit prodej značky. Trh v Evropské unii je v chaosu a zvedené evropské značky bojují o přežití. Pro novou značku na evropském trhu, což Chevrolet stále je, to je velmi těžké. Jeho jedinou oporou zatím jsou celkem solidní prodejní výsledky ve východní Evropě a na dalších rozvíjejících se trzích. GM věří, že nástup Thomase Sedrana do evropského Chevroletu podpoří prodej americké značky a současně odliší její evropskou strategii od strategie Opelu.

 

Kdo je Thomas Sedran?

Sedrana není třeba nijak představovat. Nechvalně proslul jako druhý prozatímní nejvyšší výkonný šéf Opelu. V této funkci vloni v červenci nahradil prvního prozatímního ředitele Stephena Girskyho, jenž nahradil poměrně dlouho (tj. několik měsíců) sloužícího nejvyššího ředitele Opelu Karla-Friedricha Strackeho. Zatímco Sedran provizorně držel pozice v Rüsselsheimu, GM se mohlo poohlížet po opravdovém novém šéfovi Opelu. Našlo jej v bývalém vedoucím pracovníkovi Volkswagenu a před tím šéfovi Continentalu Karlu-Thomasovi Neumannovi. Sedran zůstává v představenstvu Opelu.

Situaci Chevroletu v Evropě popisuje agentura Reuters: „Chevy, jež do Evropy dováží automobily téměř výhradně ze svého jihokorejského závodu, ztrácí půdu ve prospěch nízkonákladových konkurentů Hyundai a Kia. Zatímco tržní podíl Chevroletu v Evropě během prvních letošních pěti měsíců klesl na 1,1 % z průměrných 1,3 % v době, kdy Dochertyová začátkem roku 2012 nastupovala do funkce, korejské nízkorozpočtové značky Hyundai a Kia zvýšily svůj podíl o zhruba půl procenta na 3,5 % resp. 2,7 %. Cadillac v západní a střední Evropě loni prodal méně než 500 automobilů, zatímco na celém světě se prodalo 196 000 vozů Cadillac."

Sedran nemá žádnou zkušenost s vedením značky nebo automobilky kromě krátkodobého řízení Opelu, kde se ale od něj nečekalo nic jiného, než udržení chodu firmy do příchodu nového šéfa. Jeho dosavadní kvalifikace spočívá v rozprodávání pozůstatků zkrachovaných společností. Sedran k GM a Opelu přišel z místa poradce agentury AlixPartner. To je firma specializovaná na restrukturalizaci krachujících společností, opatření před bankrotem a likvidaci zkrachovalých společností.

„Je to jako byste do čela pohotovosti posadili ředitele pohřebního ústavu,“ komentoval jmenování Sedrana pro TTAC nejmenovaný šéf jedné dodavatelské firmy.

 

Co se Chevroletem v Evropě?

Nejvyšší výkonný šéf GM Dan Akerson uvedl, že potřebuje pro značku Chevrolet v Evropě „čerstvou perspektivu“ a přehodnocení toho, jak se Chevy a Opel vzájemně doplňují pokud jde o ceny, modelovou nabídku a místa prodeje. „Sedran rozumí tomu, že mezi Opelem a Chevroletem je nevyhnutelný konflikt,“ dodává Akerson. „V Rusku se nám podařilo velmi dobře vymezit postavení Opelu a Chevroletu, ale dosud jsme to dost dobře neudělali v západní Evropě, takže potřebujeme čerstvý pohled na věc.“

Sedran prohlásil, že Chevrolet má jednu z nejmladších modelových řad, neboť během uplynulých tří let představil 15 nových nebo výrazně modernizovaných modelů. Cadillac zase chce zase přilákat nové zákazníky s modely jako je sportovní ATS, jehož konkurentem je BMW řady 3.

 

Angličan globálním šéfem Chevroletu

Vedení GM současně jmenovalo globálním šéfem značky Chevrolet Angličana Alana Bateyho, dosavadního prodejního šéfa Chevroletu pro USA. Jde o nově vytvořený post, s jehož pomocí by se měl urychlit rozvoj značky na 140 trzích světa, na nichž je zastoupena.

Jde o součást dlouhodobého plánu koncernového šéfa Dana Akersona zabezpečit globální růst každé jednotlivé značky. Už vloni proto jmenoval globálním šéfem Cadillacu Boba Fergusona. Chevrolet a Cadillac jsou jedinými dvěma globálně působícími značkami GM.

Chevroletu se navzdory problémům v Evropě daří. Letošní první čtvrtletí bylo už desátým v řadě, kdy značka vykázala celosvětově růst objemu prodeje.

„Chevrolet je naší globální značkou hlavního proudu a vzhledem k růstu, který s ní zažíváme, a přívalu nových výrobků, se kterými přichází, nastal ten pravý čas mít jednoho vedoucího zodpovědného za vedení této značky po celém světě,“ řekl nejvyšší výkonný šéf GM Dan Akerson.

Celosvětový prodej Chevroletu loni dosáhl celkem 4,9 milionu vozů. V roce 2002 to podle Bateyho bylo 3,6 milionu automobilů. Chevrolet se prodává ve více než 140 zemích, zatímco před deseti lety jich bylo, jak uvedl Batey, jen 70. Vloni se 63 % vozů Chevrolet prodalo mimo USA, zatímco před deseti lety prodej mimo USA tvořil 27 %.

Batey si podrží svou pozici viceprezidenta GM pro prodej, servis a marketing v USA s výjimkou Cadillacu. Tento krok dává energickému Angličanovi zodpovědnost za Chevrolet, což obnáší polovinu celosvětového prodeje koncernu, stejně jako za prodej GM v USA, nejziskovějším trhu společnosti.

Batey (50) zahájil svou kariéru u GM v roce 1979 jako strojírenský učeň u Vauxhallu v Anglii. Vystřídal různé vedoucí pozice u Vauxhallu, GM Europe a Opelu. V roce 2001 se přesunul do Soulu, kde se stal členem týmu zajišťujícího převzetí automobilky Daewoo koncernem GM. Později byl prodejním šéfem a posléze výkonným šéfem australské značky GM Holden. V roce 2010 odešel do USA na místo prodejního šéfa Chevroletu. Po vyhození Joela Ewanicka vloni krátce vedl i marketing GM. V USA ve velmi krátké době přetransformoval síť 3000 prodejců Chevroletu. Tvrdým výcvikem lidí dosáhl výrazného zlepšení kvality služeb poskytovaných zákazníkům. Získal si tím velké uznání ze strany koncernového šéfa Akersona, ale pochopitelně rozdělil prodejce Chevroletu na ty, kteří obdivují jeho energii a nasazení, a na ty, kteří nesnášejí jeho autoritativní přístup a popírají jeho vliv na zlepšení činnosti jejich firmy.