name | autoweek.cz

Chevrolet Niva vjel do druhého desetiletí

Chevrolet Niva vjel do druhého desetiletí

05.11.2012 | Peter Homola | Aktuality

Malá ruská automobilka GM-AvtoVAZ se sídlem v Togliatti v září oslavila deset let výroby modelu Chevrolet Niva. V současné době probíhá příprava na expanzi firmy a výrobu druhé generace Chevroletu Niva.

 

GM-AvtoVAZ pro letošní rok počítá s výrobou přibližně 63 000 automobilů Chevrolet Niva, což bude nový rekord. Zatím nejlepší výsledek dosáhla automobilka v roce 2011 výrobou 57 765 vozů.

Až do letošního září byl GM-AvtoVAZ společným podnikem partnerů General Motors (41,61 %), AvtoVAZ (41,61 %) a European Bank of Reconstruction and Development (16,78 %). Koncem září EBRD ze společného podniku vystoupila, takže dnes patří GM a AvtoVAZu po 50 %.

Oba akcionáři nedávno potvrdili plán na rozšíření výrobní kapacity firmy GM-AvtoVAZ na 120 000 vozů ročně a přípravu nové generace Chevroletu Niva. V tomto případě však nejde jen o rozšíření existujících hal, prodloužení výrobních linek a instalaci nových strojů. GM-AvtoVAZ totiž dnes nemá vlastní lisovnu ani svařovnu, ale dostává svařené karosérie od sousedního AvtoVAZu.

V rámci zvýšení kapacity na 120 000 vozů tedy zároveň dojde k postavení nové lisovny i svařovny a některých dalších provozů. Nové haly nebudou stát na pozemku dnešní firmy, ale budou postaveny na 20 hektarech ve zvláštní hospodářské zóně v Togliatti. Stavební práce mají začít na jaře 2013. Díky expanzi vytvoří GM-AvtoVAZ až 1500 nových pracovních míst. Jeffrey Glover, generální ředitel GM-AvtoVAZ, uvádí ze celková investice bude činit přibližně 6,2 miliard rublu.

GM-AvtoVAZ zároveň potvrdil plán představit novou generaci Chevroletu Niva v roce 2015.

Ještě v minulém roce špičkoví manažeři GM a AvtoVAZu v rozhovorech pro média říkali, že zároveň s novým Chevroletem Niva bude GM-AvtoVAZ vyrábět také nástupce Lady 4x4, tedy Nivy první generace, ale v poslední době o tomto projektu panuje ticho.

Chevrolet Niva oslavil v září deset let od začátku sériové výroby. Historie tohoto automobilu, který se prodává jen v Rusku a dalších zemích SNS, začala ve vývojovém oddělení automobilky AvtoVAZ.

Původně měl nový vůz nahradit první generaci modelu Lada Niva 2121. Prototyp nového modelu byl pod jménem Lada Niva 2123 poprvé představen na moskevském autosalonu v srpnu 1998. Ruská automobilka tehdy slibovala začátek výroby nové Nivy již na rok 1999, ale k tomu nedošlo. V následujících letech AvtoVAZ vyrobil malý počet vozů Niva 2123 pod vlastní značkou, ale největší ruská automobilka neměla finanční prostředky na zahájení skutečné sériové výroby.

Výsledkem bylo založení společného podniku GM-AvtoVAZ s partnery General Motors, AvtoVAZ a EBRD. GM převzal distribuci nového modelu pod značkou Chevrolet a v roce 2005 získal exkluzivní právo na používání jména Niva, takže AvtoVAZ od té doby musí nadále vyráběnou Nivu první generace prodávat pod názvem Lada 4x4.

V roce 2009 GM-AvtoVAZ představil facelift Nivy, který byl zadán italské firmě Bertone. K pohonu Chevroletu Niva slouží zážehový motor o objemu 1,7 l vyráběný AvtoVAZem. Dříve byla v menších počtech nabízena také verze se zážehovým motorem Opel o objemu 1,8 l. GM původně chtěl prodávat Chevrolet Niva s motorem Opel v zemích střední a západní Evropy, ale z tohoto plánu sešlo.

Za svých prvních 10 let GM-AvtoVAZ vyrobil více než 450 000 vozů. Kromě Chevroletu Niva byla v letech 2004 až 2008 v menších množstvích montována ruská verze sedanu Opel Astra pod jménem Chevrolet Viva. Tento projekt vsak díky vysoké ceně modelu Viva na ruském trhu nemel úspěch.