name | autoweek.cz

Chevrolet Orlando vybočuje z řady

Chevrolet Orlando vybočuje z řady

10.12.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Rodinné MPV Chevrolet Orlando myslí především na ty, kteří se chtějí odlišit od jednotného stylu ostatních a přitom nechtějí slevit z požadavků na užitné vlastnosti.

Chevrolet v roce 2011 oslaví 100 let své existence. Pro tuto příležitost připravuje v Evropě velkou modelovou ofenzivu - uvedení sedmi modelů během následujících 15 měsíců. Jedním z nich a současně i jedním z nejdůležitějších je Orlando. Je to součást dlouhodobého plánu zvětšení podílu značky na evropském trhu a posílení její image z dosavadního výrobce především levných vozů. Prezident a výkonný ředitel Chevrolet Europe Wayne Brannon stanovil jako cíl do roku 2016 pokrytí dvou třetin segmentů evropského trhu a zdvojnásobit prodej nad půl milionu vozů resp. milionu při započtení Ruska. Kromě Orlanda se ještě během roku 2011 představí modernizovaná Captiva, pětidveřový hatchback Cruze, nové Aveo a k tomu Camaro v podobě kupé a roadster. Tyto vozy včetně Orlanda byly vesměs už představeny na autosalonu v Paříži.

Orlando nechce být typickým MPV. To je patrné z jeho vzhledu - spojuje v sobě prvky MPV, velkého kombi ale též SUV. Jeho sebevědomý styl nemusí nadchnout každého, ale svou originalitou zapůsobí na mnohé.

\"Inspirace pro Orlando vznikla při pozorování tradičního designu evropských kompaktních MPV. Většinou mají krabicovitý jednoprostorový koncept, který působí velmi funkčně. Orlando využívá dvouprostorový design - částečně MPV, částečně SUV, čímž přesahuje existující kategorie a vytváří charakteristickou siluetu crossoveru. Myslíme si, že v Evropě je velká, dosud nevyužitá část trhu pro zákazníky, kteří potřebují takovýto typ rodinného automobilu, ale hledají něco odlišného a modernějšího. Jsem přesvědčený, že Chevrolet může vytvořit cestu pro tento typ crossover designu,\" říká viceprezident GM DAT pro design Taewan Kim.

Přednosti Orlanda jsou především v interiéru, který nabízí sedm sedadel. Nevyniká sice mimořádnými možnostmi variability, ale ke všem základním funkcím manipulace se sedadly ve druhé a třetí řadě přidává nadprůměrný prostor, což platí i o sedadlech ve třetí řadě a přístupu k nim.

Příjemnou pohodu ve voze dotváří tzv. duální kokpit, vytvořený masivní středovou konzolí. Obklopuje cestující na předních sedadlech aniž by je v nejmenším omezoval. Dostatek místa a současně velmi dobrý výhled, daný jejich vyvýšenou polohou, je i ve druhé řadě sedadel.

\"Jsme přesvědčeni, že Orlando nepřináší do segmentu MPV jen velkou hodnotu za vynaložené peníze, ale současně jej oživuje - skutečnou funkčností s postojem, který jsme do něj vložili. Proto věřím také, že značce Chevrolet přinese více nových zákazníků,\" říká Wayne Brannon.

Z mnoha praktických odkládacích prostor zaujme jeden zcela nový - ukrytý za panelem audio soustavy. Je dost velký na to, aby se zde skryl např. MP3 přehrávač či několik CD. V tomto prostoru je standardně umístěna přípojka a na přání USB port na připojení MP3 nebo iPodu.

V nabídce pohonných jednotek jsou tři čtyřválce se dvěma vačkovými hřídeli v hlavě a 16 ventily. Zážehový 1,8 l Ecotec má 104 kW (141 k) při 6200/min a točivý moment 176 N.m při 3800/min. Oba dvoulitrové turbodiesely Chevrolet RA používají vysokotlaké vstřikování nafty systémem Common Rail. Jsou odlišně naladěny - výkonnější má 120 kW (163 k) při 3800/min; a točivý moment 360 N.m při 2000/min, zatímco druhá verze má výkon 95,5 kW (130 k) a točivý moment 315 N.m. Výkonnější turbodiesel se bude alternativně dodávat i se šestirychostní samočinnou převodovkou.

Podvozek Orlanda vychází ze sedanu Chevrolet Cruze s globální kompaktní koncernovou platformou GM Delta II (též se jí říká GCV - Global Compact Vehicle Architecture), používanou mj. i novým Opelem Astra a Chevroletem Volt. Orlando má ale delší rozvor 2760 mm (Cruze má 2685 mm) a je i širší s rozchodem 1584 mm vpředu a 1588 mm vzadu (u Cruze je to 1544/1558 mm). Vzpěry McPherson u přední nápravy zaujmou hydraulickými pouzdry pro lepší odizolování nárazů. Zadní vlečená náprava je se zkrutnou příčkou a vytváří dostatečný prostor pro třetí řadu sedadel. Průměr otáčení je 11,3 m.

V pětimístném uspořádání má zavazadlový prostor objem 456 l,  při sklopení druhé a třetí řady do podlahy vzroste na 856 l se zcela rovnou podlahou. V sedmimístné podobě je jeho objem 89 l.

Základní výbava zahrnuje šest airbagů - dva čelní, boční a hlavové. Orlando přijde do prodeje se třemi úrovněmi výbavy: LS, LT a LTZ. Základní LS bude mít standardně elektronický stabilizační systém ESC, šest airbagů, rádio/MP3, výškově nastavitelná přední sedadla, dálkově ovládané centrální zamykání a elektricky ovládaná zrcátka. V této podobě bude základní cena s motorem 1,8 l 362 900 Kč a s motorem 2,0 D (131 k) 420 400 Kč.

Střední stupeň LT přidává klimatizaci, parkovací senzory a ovládaní audio soustavy na volantu. Výbava LTZ má navíc mj.  větší 17\" kola z lehkých slitin či elektronický tempomat. V závislosti na stupni výbavy se odlišují barvy a povrchy prvků interiéru. Nejvyšší úroveň výbavy LTZ má větší obrazovku pro informační systémy.

Výroba Chevroletu Orlando začala v říjnu ve výrobním závodě GM DAT v Jižní Koreji. Začátek prodeje v Evropě je naplánovaný na začátek roku 2011. Na rozdíl od sedanu Cruze se (alespoň zatím) nepočítá s prodejem Chevroletu Orlando v USA. V Číně bude zřejmě uveden pod značkou Buick, což naznačuje nedávno vystavený velmi podobný koncept Granite.