name | autoweek.cz

Co se skrývá za EXP 9 F

Co se skrývá za EXP 9 F

18.03.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Žádné jiné auto nevzbudilo na autosalonu v Ženevě takový rozruch jako koncept prvního SUV v historii značky Bentley - EXP 9 F. Jak to, že ze studia Dirka van Braeckela vzešlo auto vypadající jako nepovedená čínská kopie? Nejde o provokaci na znamení nesouhlasu?

O tom, že se pod značkou Bentley připravuje luxusní SUV se vědělo dlouho. Jeho podobu se ale podařilo utajit až do poslední chvíle. Bentley EXP 9 F v Ženevě předvedl dvě značně rozdílné tváře. Jedna ukazuje do nejmenších detailů dokonale zpracovaný luxusní interiér s mnoha pozoruhodnými prvky výbavy hodnými jedné z nejluxusnějších značek světa. Navíc k nim přidal piknikovou výbavou s keramickým nádobím a skleničkami, to vše ukryté v zádi za dvoudílným víkem zavazadlového prostoru, které lze proměnit v piknikový stůl či lavici. Pro případ deště jsou po stranách ukryty dva rozměrné deštníky.

Jenže navenek podle jednoho designéra působí jako londýnské taxi a podle jiného připomíná špatnou čínskou kopii toho, jak by mohlo vypadat SUV od Bentleye. Všichni se shodují na jednom - už mnoho let žádný koncept nevyvolal tak nepříznivou reakci odborníků jako Bentley EXP 9 F (F znamená Falcon, tedy sokol). Všeobecně se shodují na tom, že po spatření EXP 9 F se musejí omluvit za svou zdrcující kritiku studii luxusního SUV představeného v roce 2009 pod značkou Lagonda.

Vedení Aston Martinu, jemuž Lagonda patří, nakonec pod dojmem negativního ohlasu od projektu (alespoň prozatím) odstoupilo. V případě Bentleye je ale takřka jisté, že se EXP 9 F bude vyrábět, a to patrně od roku 2015 (byť oficiálně Bentley uvádí, že o budoucnosti tohoto modelu ještě nebylo rozhodnuto).

Už nyní na SUV od Bentleye netrpělivě čeká mnoho potenciálních kupců v Číně, Rusku či mezi petrolejářskými šejky. Ostatně Bentley už podobné monstrum kdysi vyrobil. Šestici mohutných kombi s pohonem všech kol Bentely Dominator si roku 1994 objednal sultán z Brunei pro sebe a svou rodinu. Obdržel je v roce 1996 a údajně za něj automobilce zaplatil 20 milionů liber. Podoba tohoto vozu svědčí o tom, že vznikl na bázi tehdejšího Range Roveru (Bentley byl v té době v majetku společnosti Vickers, zatímco Land Rover patřil BMW).

Ale bylo by chybou posílat EXP 9 F jen za zbohatlíky do Ruska nebo Číny. Je to totiž Bentley a jako takový musí usilovat o nejvýznamnějšího zákazníka - britskou královskou rodinu. Ta používá limuzíny Bentley, ale při prázdninových cestách po Skotsku má v oblibě Range Rovery.

Co ale vedlo mistra elegantního stylu Dirka van Braeckela k tomu, aby vytvořil něco, co vyvolalo takové pobouření? Tento Belgičan vytvořil nový styl vozů Škoda, protože stál u zrodu prvních generací Octavie, Fabie a u počátku prací na prvním Superbu (což bylo první auto s deštníkem v interiéru...). Získal si tím takovou reputaci, že jej Ferdinand Piech v roce 1998 postavil do čela designu značky Bentley, kterou tehdy Volkswagen koupil. Van Braeckelem navržený styl modelů Arnage, Continental GT a Mulsanne  vynesl značku Bentley do čela prodejnosti v segmentu nejluxusnějších automobilů.

Šéf Bentleye Wolfgang Dürheimer do diskusí o nezvyklém designu vozu vnesl trochu více světla. Podle něho Bentley připravoval čtyři možné alternativy pro novou modelovou řadu. O dvou z nich nepodal žádné vysvětlení, nicméně sdělil, že skutečným favoritem pro všechny v automobilce byl koncept sportovního vozu poněkud menšího než je Continental GT. To byl vůz, který van Braeckel navrhl jako typického reprezentanta svého stylu a na který byl skutečně hrdý. Jenže nejvyšší vedení ve Wolfsburgu bylo jiného mínění, a tak musí Dürheimer hájit projekt EXP 9 F: "Nakonec se ukázalo, že SUV je lepším nápadem. Stojí totiž nade všemi možnými konkurenty, zatímco sportovní vůz by konkuroval Porsche 911 turbo." Dodejme ještě, že Dürheimer stál v čele vývojového týmu Porsche v době, kdy se připravoval Cayenne...

Snaha předcházet interní konkurenci s Porsche ovšem u Bentleye EXP 9 F naráží na jistý rozpor. Už v dubnu se totiž v Pekingu představí jiné super-SUV z koncernu Volkswagen - pod značkou Lamborghini.

Skoro se zdá, že van Braeckelův tým vyjádřil svůj názor na vstup Bentleye do segmentu SUV tím, že hodně vulgárním způsobem aplikoval charakteristické stylistické prvky značky na naprosto nenápaditý základ. K tomu byla jako pěst na oko připojena nádherná paprskovitá kola připomínající závodní vozy Bentley.

Na trhu je hned několik velkých luxusních SUV, včetně Audi a Porsche. Nejde sice o žádné příklady elegance a vrcholného designu, nicméně ve všech případech se jedná o přijatelnou kombinaci masivních rozměrů s typickým charakterem té které značky. Žádný z těchto vozů ale nemůže obstát vedle dokonalé jednoduchosti zatím nepřekonaného premianta segmentu exkluzivních SUV, kterým je Range Rover.

Range Rover je ale také vozem, který veškerou potenciální konkurenci převyšuje především svými schopnostmi jízdy v nepříznivých podmínkách. Postavit se tomuto etalonu kvality znamená nabídnout mimořádný automobil i po technické stránce. Odbytý design Bentleye ovšem budí obavy, že by podobně nedotažená mohla být i jeho technika. Zvláště když se gigantický motor W12 6,0 l biturbo se 440 kW (600 k), převzatý z modelové řady Continental, nezdá být ideální pohonnou jednotkou pro SUV.