name | autoweek.cz

Co plyne z dohody o spolupráci mezi PSA a GM

Co plyne z dohody o spolupráci mezi PSA a GM

28.10.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

PSA Peugeot Citroën a General Motors se dohodly, že budou společně vyvíjet dvě nové platformy a dva další projekty budou nových vozidel budou vycházet ze stávajících architektur. Zásadní problém nadbytečných výrobních kapacit se ale neřeší.

 

V době, kdy sílí hlasy pochybující o smysluplnosti spolupráce mezi General Motors a PSA Peugeot Citroën, obě společnosti oznámily první kroky pro svou globální strategickou alianci. Program vývoje společných platforem a společná nákupní organizace mají do pěti let oběma partnerům přinést celkové úspory nákladů ve výši 2 miliard USD ročně.

V rámci spolupráce byly vybrány čtyři projekty, které se budou vyrábět na bázi společných platforem v obou koncernech. " V několika málo měsících jsme dokázali najít čtyři společné projekty, což není pro dvě automobilky snadné vzhledem k tomu, že je třeba mít stejné potřeby ve stejnou dobu, " řekl s optimismem výkonný šéf PSA Fréderic Saint-Geours. Aliance plánuje uvést první modely, vyvinuté v rámci tohoto společného programu, na trh už koncem roku 2016. Skutečnost, že se první vozidla objeví na konci roku 2016 dává oběma partnerům asi rok na to, aby se u těchto modelů přizpůsobily klasickému tříletému vývojovému cyklu. Vzhledem k tomu, že PSA vyrábí 3,6 milionu vozů ročně, takže je třikrát větší než Opel/Vauxhall, bylo by logické jako základ více využívat stávající platformy PSA aby dosažené úspory byly relativně rovnocenné.

Čtyři projekty vývoje společných platforem:

- Kompaktní van (MPV) značek Opel/Vauxhall a kompaktní SUV-crossover značky Peugeot, který má nahradit Peugeot 3008 představený v roce 2009. Opel svůj model Zafira Tourer představil v roce 2011.

- Společný malý van (MPV) pro značky Opel/Vauxhall a Citroën nahrazující Citroën C3 Picasso a pravděpodobně i Opel Meriva. Současná Meriva byla představena v roce 2010, zatímco C3 Picasso už na konci roku 2008. Vývojové práce na nové generaci jsou proto zřejmě dál u PSA.

- Platforma malého automobilu s nízkými emisemi CO2 pro budoucí generaci malých modelů Opel/Vauxhall a PSA určených pro Evropu i ostatní regiony světa. Tato platforma by měla být základem pro nové generace resp. nástupce modelů Opel/Vauxhall Corsa, Citroën C3 a Peugeot 208. Současná platforma Corsy je ještě zděděná od Fiatu. Proto je pravděpodobné, že nová vzejde od PSA.

- Společný program modelů střední třídy značek Opel/Vauxhall, Peugeot a Citroën. Mělo by jít o nástupce modelů Citroen C5 a Opel/Vauxhall Insignia. Generální ředitel PSA Philippe Varin tvrdí, že se nástupce C5 bude vyrábět ve francouzském závodě v Rennes. Tomu ovšem v rámci probíhající restrukturalizace hrozí uzavření a propuštění 1400 pracovníků. Varin neuvedl, zda se ostatní vozy na této platformě budou rovněž vyrábět v Rennes. V létě se objevila informace, že vozy této velikosti se budou v rámci společného projektu vyrábět v Rüsselsheimu, kde se nyní vyrábí Opel Insignia. Tato zpráva ale byla posléze vehementně oběma stranami dementována. Každopádně je velmi pravděpodobné, že platforma pro tento projekt vzejde z dosavadních vývojových prací udělaných v Rüsselsheimu.

Jako další krok bylo potvrzeno vytvoření společné nákupní organizace. Spolupráce při nákupu dílů od subdodavatelů má oběma partnerům přinést významné výhody. Vytvoření společné nákupní organizace je předmětem schvalovacího řízení nadnárodních antimonopolních institucí.

Společný nákup by měl přinést prospěch především pro PSA, protože francouzská společnost bude moci využívat díly nasmlouvané pro až 9 milionů aut GM. Jenže nedávno vyšlo najevo, že příliš přísné požadavky na kvalitu ze strany GM, dané jeho působením ve všech klimatických zónách, způsobuje, že díly dodávané pro GM jsou často mnohem dražší, než pro jiné automobilky.

Podle Varina nebude programy s GM ovlivněna spolupráce PSA s jinými automobilkami, tj. společné výroby miniaut a užitkových vozidel s Toyotou, zážehových motorů s BMW a vznětových motorů s Fordem. Nedávné rozhodnutí opustit projekt plug-in hybridu s BMW nesouvisí s alianci GM ale je dáno rozdílným pohledem na vývoj těchto vozidel.

Varin očekává, že se PSA vrátí k ziskovosti do konce roku 2014. Na konci letošního roku bude mít PSA dluhy ve výši 3 miliard eur (3,9 miliardy dolarů).