name | autoweek.cz

Cruze station wagon vede další útok Chevroletu

Cruze station wagon vede další útok Chevroletu

09.02.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Chevrolet po loňských sedmi premiérách pokračuje v modelové ofenzivě. Jako třetí verze nejpopulárnějšího modelu značky se představí kombi Cruze station wagon spolu s velkým sedanem Malibu. Náznak budoucího vývoje ukazují tři koncepty Code 130R, Tru 140S a MPV.

Chevrolet Cruze station wagon se představí počátkem března na ženevském autosalonu. Kombi se přidá k verzím sedan a hatchback, jichž se od uvedení na trh v roce 2009 dosud celosvětově prodalo přes 1 milion kusů.
Pro Chevrolet bude tato verze mít v Evropě zásadní význam, protože značce umožní aktivněji vstoupit do fleetového prodeje. V tom ji navíc brzy posílí ještě příchod velkého sedanu Malibu.
„Cruze station wagon obsazuje důležitý segment trhu. Splňuje všechny požadavky evropských zákazníků v oblasti výrazného designu, jízdní dynamiky, prostoru a provozní ekonomie," řekla Susan Dochertyová, nová presidentka a výkonná ředitelka Chevrolet Europe.
Stejně jako sedan a hatchback i nové kombi poskytuje velkorysý zavazadlový prostor a atraktivní nabídku výkonných a přitom hospodárných motorů, jakož i nejmodernější systém infotainmentu Chevrolet MyLink. Kombi Cruze station wagon je s délkou 4675 mm poněkud delší než hatchback (4510 mm) i sedan (4597 mm). Zavazadlový prostor má základní objem 500 l, po sklopení opěradla zadního sedadla je při naložení až po strop téměř 1500 l. Součástí standardního vybavení jsou podélné lišty střešního nosiče, které kromě praktických funkčních předností představují prvek designu, dodávající karoserii sportovní vzhled.
V celé modelové řadě Cruze budou od léta 2012 k dispozici nové a vylepšené motory. K dosavadním zážehovým motorům 1,6 a 1,8 l se připojí nový 1,4 l přeplňovaný turbodmychadlem. Vylepšený turbodiesel 2,0 litru doplní nový 1,7 litru. Nový 1,4 l turbo a oba turbodiesely budou standardně vybaveny systémem Start-Stop.
V rámci modelového roku 2012 dostaly všechny verze modelu Cruze různé designové modifikace na karoserii a v interiéru. Jde o úpravy přední masky, změněné vnitřní části hlavních světlometů, modifikované světlomety do mlhy a nový design kol. V interiéru se změnila středová konzole a rozšířila se nabídka individuálních možností volby vzhledu.
Nové verze Cruze dostaly inteligentní elektronický klíč. Motor se spouští a vypíná pomocí tlačítka. Od léta 2012 se do vyšších verzí modelu Cruze a do řady Aveo začne zavádět nový systém infotainmentu značky Chevrolet pojmenovaný MyLink. Ten umožní integraci smartphonu do audiosystému vozidla. Systém MyLink přenáší obsah ze smartphonu na centrální barevný displej s úhlopříčkou 7" na středové konzole vozidla.

Na autosalonu v Detroitu Chevrolet předvedl dvě studie kupé orientované na mladé kupující a naznačující velký potenciál pro sériovou výrobu. "Chevrolet vždy zpřístupňoval ambice všech generací," řekl prezident General Motors North America Mark Reuss, "Tyto dvě studie interpretují vizi pro příští generaci.  Zkoumáme nejnovější názory našich zákazníků, posloucháme jejich doporučení a zabýváme se jimi novými způsoby."
Koncepty vycházejí z poznatku, že kolem 40 % amerických kupujících je ve věku blížícím se třicítce. Ti mají jiné požadavky na styl a funkčnost automobilů než tomu bylo dosud a právě tomu je uzpůsobena dvojice studií, které si zanedlouho vyzkoušejí i ohlas evropských kupujících na autosalonu v Ženevě.
Chevrolet Code 130R je čtyřmístné kupé s jednoduchým muskulárním designem inspirovaným minulostí kombinovaným s agresivní přídí v současném stylu značky. Má pohon zadních kol. Motor přeplňovaný turbodmychadlem je vyladěný pro spolupráci s technologií eAssist, zabezpečující vypínáním motoru při zastavení, rekuperaci energie při brzdění a podporou točivého momentu při akceleraci.  
Chevrolet Tru 140S je rovněž čtyřsedadlové sportovní kupé, ale s pohonem předních kol. Třídveřový hatchback byl navržen jako atraktivní, ale současně cenově dostupný sportovní automobil. Byl postaven na stejné platformě jako Chevrolet Cruze a elektrický Chevrolet Volt. Využívá technologie typické pro dražší auta, včetně přímého vstřikování benzinu, systému start-stop a dalších vedoucích ke snížení spotřeby paliva.
Obě studie nabízejí funkčnost na úrovni sedanů ve spojení se vzhledem výkonného kupé. Poskytují novou úroveň konektivity s WiFi a integraci smartphonu se systémem Chevrolet MyLink a head-up displejem. S přeplňovaným motorem 1,4 Turbo ecotec s výkonem 110 kW (150 k) mají spotřebu 5,9 l/100 km.
Oba koncepty vznikly ve studiu North America Advanced Design v Los Angeles pod vedením Franka Sauceda.
Nový styl Chevrolet zvolil i pro prezentaci obou studií. Z Detroitu se kromě dalších autosalonů objevují na lifestylových akcích, ale třeba i v universitních kampusech. Chevrolet do diskusí o těchto vozech rovněž zapojil uživatele sociálních sítí.
"Pro automobilku, která dokáže zaujmout tuto generaci to je úžasná příležitost," řekl manažer oddělení globálního marketingu Chevroletu John McFarland, Global Marketing, který vede výzkum mládeže pro společnost. "Chceme v Chevroletu vybudovat autentické a smysluplné vztahy s těmito zákazníky z jejich pohledu. Chceme naslouchat, co říkají, zapojit je do procesu konstrukce a dat jim to, co chtějí - a ne to, co si my myslíme, že chtějí."

Chevrolet souběžně, tentokrát v indickém Dillí, předvedl i zcela jinou cestu k zákazníkům. Prvním společným projektem GM s čínskou automobilkou SAIC se stal Chevrolet MPV, velký minivan pro rozvíjející se trhy. Indické technické centrum GM rok a půl spolupracovalo s firmou Lotus Engineering na vyladění podvozku. V karoserii a podvozku byly použity vysokopevnostni oceli. Ve voze je možné usadit sedm nebo osm cestujících, takže bude ideální pro početné rodiny.
Toto zajímavé auto ale vyvolává rozporuplné reakce. Ve své nejtemnější hodině v prosinci 2009 totiž GM uzavřelo podivnou dohodu se svým čínským partnerem SAIC. GM mu postoupilo kontrolu v poměru 50:50 nad společným podnikem v Číně, když automobilce SAIC prodalo rozhodující 1 %. GM rovněž převedlo polovinu své provozní činnosti v Indii této čínské společnosti. Za to obdrželo úvěr 400 milionů dolarů potřebný pro předejití bankrotu, což se ale stejně nepodařilo. SAIC tím získal přístup na indický trh, po kterém Číňané touží. Indové přísahali, že Číňany do země nepustí, ale ti nyní přicházejí pod hlavičkou GM.
Dalším společným projektem GM a SAIC je na indické poměry exkluzivní hatchback Chevrolet Sail. Ten bude vybaven nejnovějšími motory Smartech od GM India.
Volba vznětových motorů je neméně pozoruhodná. Chevrolety Sail i MPV totiž dostanou turbodiesel 1,3 l od Fiatu! Zajímavé je, že tento detail oficiální tisková zpráva neuvádí.