name | autoweek.cz

Daimler i nadále odmítá nové chladivo

Daimler i nadále odmítá nové chladivo

03.01.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Koncern Daimler podle informace poskytnuté médiím i nadále setrval u chladiva R134a, jehož používání je od začátku letošního roku v EU zakázané. Při interní zkoušce nového chladiva R-1234yf totiž technici Daimleru zjistili jeho vznětlivost.

Daimler zůstal nekompromisní a pokračuje v konfrontačním kurzu vůči Evropské unií. Podle německé tiskové agentury DAPD automobilka odmítá pro klimatizace svých nových vozů používat nové chladivo R-1234yf, požadované od začátku letošního roku směrnicí EU. "Jsme si jisti, že nemáme jinou možnost, než nové chladivo nepoužít," uvedl k tomu mluvčí Daimleru.

Ve snaze omezit dopad na životní prostředí EU nařídila nové chladivo R-1234yf začít používat už od roku 2011. Jenže jeho dodavatelé Honeywell a DuPont měli problémy s jeho dodávkami z továrny v Číně, takže stávající směs do klimatizací R134a se v EU tolerovala až do konce roku 2012. Ve starších modelech, tj. těch, které již mají schválené typové listy, je možné chladivo R134a používat až do roku 2016.

Nová směs s názvem R-1234yf má mnohem menší dopad na životní prostředí, ale je také mnohem dražší. Už nějaký čas navíc panují pochybnosti o její bezpečnosti. Při crash-testu ve zkušebním areálu Daimleru totiž od chladicí směsi vyteklé na horký motor vzplanul vůz Mercedes-Benz třídy B. Chladicí směs R1234yf se ukázala jako vysoce hořlavá a navíc při hoření uvolňuje vysoce jedovatý fluorovodík. Daimler se proto rozhodl upustit od použití nového chladicího prostředku ve svých nových vozech, což se týká kompaktních modelů Mercedes-Benz tříd A a B a sportovního vozu SL. Učinil tak i za cenu rizika, že těmto vozům bude příslušnými orgány odebráno patřičné typové schválení, což by znamenalo zákaz jejich prodeje v zemích EU.

Podle svého mluvčího ale Daimler neočekává, že by byl kvůli porušení směrnice EU potrestán. Vyplývá to údajně z jednání s orgány EU a Spolkového úřadu pro dopravu KBA. "Jednání dopadlo dobře," uvedl mluvčí Daimleru.

Daimler věří, že mu bude umožněno i nadále používat staré chladivo. Německá asociace automobilového průmyslu VDA tento návrh podporuje. "Musí být jasné, že od 1. ledna 2013 může být i nadále používáno konvenční chladivo R134a, protože v této otázce dokonce i Brusel musí připustit kompromis mezi ochranou klimatu a bezpečností," prohlásil šéf VDA Ulrich Eichhorn.

Proti použití nové směsi do klimatizací na bázi fluorovodíku se staví i další automobilky v čele s Volkswagenem, nicméně k tak radikálnímu kroku jako Daimler se žádná jiná neodhodlala.