name | autoweek.cz

Další krok ke konci Saabu

Další krok ke konci Saabu

19.08.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Saab v termínu neuhradil své pohledávky, a tak nad účetnictvím převzala dohled státní agentura. Současně Saab odvolal svou účast na autosalonu ve Frankfurtu. Přesto všechno si jeho nizozemští majitelé zpětně zvýšili odměny za hospodaření v loňském roce.

Švédská agentura pro vymáhání dluhů začala proti automobilce Saab řízení spočívající ve shromažďování pohledávek a dohledem na její účty. Stalo se tak na základě skutečnosti, že nebyly uhrazeny pohledávky dvou věřitelů, kteří podali návrh na konkurz.

Saab měl uhradit norskému výrobci dílů sedadel Kongsberg Automotive a švédské konzultační společnosti Infotiv celkem 4 miliony švédských korun, tedy asi půl milionu eur. Během příštího týdne se k nim připojí dalších osm dodavatelů s pohledávkami ve výši přes 5 milionů SEK. Agentura už zaregistrovala více než 100 neuhrazených pohledávek, přičemž některé z nich jsou od stejných dodavatelů.

Podobné řízení ve Švédsku obvykle trvá jeden až tři měsíce a může být zastaveno v případě, že dlužník pohledávky uhradí. V opačném případě je vyzván, aby ohlásil bankrot v důsledku nesolventnosti.

Saab koncem března zastavil v továrně v Trollhättanu výrobu, protože nebyl schopen uhradit pohledávky svých dodavatelů. Počátkem června byla jen na pár dní obnovena v podstatě jen na ukázku pro čínské zájemce o koupi podílu. Od té doby vedení společnosti Swedish Automobile NV (SWAN, dříve Spyker), které Saab Automobile patří, stále slibuje a opakovaně odsouvá obnovení výroby. Zatím ale jen dokázalo sehnat peníze na mzdy zaměstnanců, a i těm platí se zpožděním (samozřejmě většině z nich za to, že sedí doma).

SWAN proto prodal pozemky pod továrnou a společnosti GEM Global Yield Fund prodal nově vydané akcie. SWAN rovněž uzavřel smlouvu s čínskou společností PangDa Automobile Trade o prodeji 24 % svých akcií za 109 milionů eur, nicméně tato transakce musí být ještě schválena čínskou vládou. Stejně tak na schválení čeká prodej 29,9 % akcií SWAN automobilce Zhejiang Youngman Lotus Automobile za 136 milionů eur.

Saabu byla přislíbena půjčka od Evropské investiční banky ve výši 217 milionů eur, jenže banka ji zablokovala kvůli tomu, že se do dění kolem Saabu zapojuje kontroverzní ruský bankéř Vladimir Antonov. Ten se formálně vzdal většinového podílu ve Spykeru (nyní SWAN), ale stále Saabu nabízí pomoc.

 

Saab má 3700 zaměstnanců, z čehož 3500 je přímo v Trollhättanu, který má 55 400 obyvatel. V tomto regionu Švédska by při bankrotu Saabu přišlo o práci minimálně 9000 lidí. Přitom už dnes je v Trollhättanu nezaměstnanost větší než 10 %. Saab má 819 dodavatelů, převážně domácích. Starosta Trollhättanu Paul Akerlund, který byl 32 let zaměstnancem Saabu, ale neztrácí optimisus: \"Saab nikdy neodepisujte. Jestli někdo přežije, tak to bude právě Saab.\"

Jenže i poslední důvěřivci dostali krátce před vstupem státních orgánů do hry pořádnou ránu. Vedení společnosti Swedish Automobile totiž oznámilo, že členům svého představenstva zpětně zvyšuje odměny za rok 2010. Nový předseda představenstva Hans Hugenholz tak dostane odměnu zvýšenou ze 147 150 SEK na 611 163 SEK (67 000 eur)! I když vzhledem k výši dluhů nejde o nijak mimořádné částky, vzhledem k situaci Saabu je to šokující. V době, kdy zaměstnanci čekají, zda dostanou vyplacené mzdy, si vedení nizozemské společnosti SWAN rozdává šestinásobně zvýšené odměny za to, že jimi kontrolovaná automobilka hospodařila se ztrátou. Zvláště pozoruhodný je spěch, aby se odměny vyplatily ještě před tím, než na účty začaly dohlížet švédské kontrolní orgány. I to jasně ukazuje, jak nizozemští majitelé k Saabu přistupují. Na protesty odborů vedení SWAN vydalo tiskovou zprávu s vysvětlením, které spíš přililo oleje do ohně: zvýšení odměn bylo nutné, protože odpovědnost vedení společnosti převzetím Saabu vzrostla více než 100x a je potřeba patřičně všechny zaplatit, aby ti nejschopnější nechtěli odejít jinam...

 

Problémem Saabu je i postupný rozpad jeho prodejní sítě. Prodejci ztrácejí trpělivost, protože nedostávají z Trollhättanu důvěryhodné informace o vývoji situace. Prodej se prakticky zastavil (pouze v USA prodejci dostávají vozy 9-4X vyráběné v Mexiku u GM) a vzhledem k vývoji situace a nejisté budoucnosti značky zájem už ztratili i kupující.

 

Auta Saab se začala vyrábět v roce 1947 původně jako doplňkový program producenta letadel. Vozy Saab vynikaly robustností, praktičností a bezpečností. Saab byl pověstný i použitím pokrokových řešení - jako první např. použil stírače světlometů, pružné nárazníky či výztuže ve dveřích. Saab byl také průkopníkem v použití motorů s přeplňováním turbodmychadlem.

Nejvíce se vozů Saab prodalo v roce 2006 - 133 000 kusů. V roce 2010 už to bylo jen 31 700 aut, když vyrobeno bylo jen asi 28 000 vozů. Saab by k tomu, aby byl životaschopný, potřeboval prodat nejméně 120 000 aut ročně. Jenže ani to by nestačilo k získání prostředků na vývoj nových modelů. Na druhou stranu má Saab připraveno několik novinek, především model 9-5 kombi.

Saab už byl na pokraji bankrotu několikrát. V roce 1989 jej před zánikem zachránil převzetím koncern GM. V prosinci 2009 jej ale v rámci restrukturalizace odsoudil k zániku. Před tím jej zachránil převzetím Victor Muller s malou automobilkou Spyker, do té doby trvale hospodařící se ztrátou.