name | autoweek.cz

Další velký krok Chevroletu

Další velký krok Chevroletu

04.06.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Nejnovější generace vozu Chevrolet Aveo je zcela novým automobilem s kompletně novou platformou a vylepšenou nabídkou pohonných jednotek. Do prodeje přijde v průběhu léta 2011.

Andrew Higgins už patří k inventáři Chevroletu Europe: \"V roce 2002 jsem se stal druhým zaměstnancem nově vytvářené společnosti Chevrolet Daewoo Europe. Dodnes si dobře pamatuji, s jakou nedůvěrou se v roce 2004 setkalo přejmenování vozů na Chevrolet - tehdy pro Evropu zcela novou značku. Od té doby jsme více než zdvojnásobili prodej a krok za krokem se řadíme k respektovaným značkám. Dosáhli jsme toho novými modely se silným designem, praktickým interiérem a výkonnými motory, prostě auty, která jsou skutečnými Chevrolety. V letošním roce si připomínáme 100 let existence značky Chevrolet. Toto století chceme oslavit třemi způsoby: uvedením sedmi nových modelů na evropské trhy, věnováním 100 aut jako pomoc SOS dětským vesničkám (35 z těchto aut je určeno pro země střední a východní Evropy) a obhájením titulu mistrů světa ve WTCC.\" Dalším potvrzením jeho slov se nyní stává nová generace modelu Aveo.

Dnes už jen výjimečně nová generace některého modelu přináší tak výrazný posun v kvalitě jako tak činí Chevrolet Aveo. Po modelech Cruze, Spark a Orlando přichází Chevrolet s další novinkou, která má všechny předpoklady stát se velmi silným hráčem v segmentu, v němž tato značka dosud spoléhala více na nízké ceny než na kvalitu. Současně se tím završuje i úplná proměna výrobního programu, který tak opouští poslední zbytky dědictví (byť už notně inovovaného) po značce Daewoo.

Před uvedením Cruze byl model Aveo celosvětově nejprodávanějším automobilem značky Chevrolet. Jeho nová generace má ambice ještě více posílit úspěch značky v segmentu malých automobilů. Bude k dispozici jako pětidveřový hatchback a čtyřdveřový sedan.

Nová generace modelu Aveo chce nabídnout zajímavou alternativu především pro mladé a mladě smýšlející zákazníky se smyslem pro styl. Je určena ke každodenním jízdám do práce i na delší cesty mimo město.

\"Značka Chevrolet prožívá vzrušující časy. Nejenže máme nové přírůstky do segmentu MPV a kompaktních vozů, modelem Aveo přinášíme zcela nový automobil připravený si to rozdat s těmi nejlepšími konkurenty v segmentu malých automobilů, který je největším segmentem automobilového trhu v Evropě,\" říká prezident a výkonný ředitel Chevrolet Europe Wayne Brannon.

Chris Biggs je šéfem vývoje malých aut, pod jehož dohledem vznikala nová tzv. Globální architektura GM pro malá auta. \"Aveo je prvním autem vytvořeným na této zcela nové platformě. Aveo má díky ní jeden z nejdelších rozvorů v tomto segmentu.\"

Originální výraz vozu vedle charakteristické masky chladiče vozu dodávají dvojité kruhové světlomety různé velikosti, zvýrazněné oblouky blatníků a krátké převisy karoserie. Stejně jako u modelu Spark jsou u hatchbacku kliky zadních dveří umístěné v horní části dveří u rámu okna, což vyvolává dojem podoby třídveřového kupé. Auto na silnici vypadá zepředu opravdu skvěle, hatchback navíc i zezadu. I zadní skupinové svítilny tvoří dva samostatné kruhy různé velikosti dodávající vozu osobitý charakter kterým zaujme. Dynamický vzhled podtrhuje boční klínovitý profil s nízkou střechou, vysokou spodní plochou a krátkými převisy vpředu i vzadu. Na dveřích zavazadlového prostoru hatchbacku je standardně spoiler zlepšující aerodynamické vlastnosti.

Hatchback bude představovat základ prodeje v Evropě - v tomto segmentu volí tento typ karoserie 65 % kupujících. \"V mnoha regionech Evropy, zejména ve státech jižní a východní Evropy, ale hrají malé sedany důležitou roli, protože si je často kupují rodiny jako jediné vozidlo do domácnosti,\" vysvětlil nám Wayne Brannon.

\"I když základní architektura byla navržena společně pro oba modely, Aveo sedan není pouze prodlouženou verzí modelu hatchback. Profil karoserie sedan je strohý ale sofistikovaný. Jeho krátké víko zavazadlového prostoru harmonizuje s celkovými proporcemi karoserie, přičemž prostor pro posádku a zavazadla je využit efektivně\" říká viceprezident pro design GM Korea Taewan Kim.

Sedan je delší a širší (4399 mm resp. 1735 mm) než jeho předchůdce a také objem zavazadlového prostoru 502 l je oproti předchozí generaci větší o 102 l. Sedan je o 360 mm delší než hatchback, který měří 4039 mm. Objem zavazadlového prostoru hatchbacku je 290 l po sklopení zadních sedadel až 653 l. Navíc má odkládací prostor i pod dvojitou podlahou zavazadlového prostoru. Rozvor 2525 mm v kombinaci se širokým rozchodem 1509 mm vpředu i vzadu poskytuje modelu Aveo vysokou míru stability a současně vytváří velký vnitřní prostor. Přitom se jedná o obratné auto se stopovým průměrem zatáčení 10,1 m.

Design interiéru verzí hatchback a sedan nijak neliší. Přístrojová deska je s kruhovým analogovým otáčkoměrem a digitálním LED displejem rychloměru s pomocnými indikátory. Zajímavé je modré podsvícení přístrojů.

Cílem pro vytvoření celkového charakteru vozu bylo dosažení sportovních jízdních vlastností. Základem pro to je tuhá nosná struktura využívající moderní druhy vysokopevnostních oceli. Nově vyvinutá samonosná karoserie s integrovaným rámem BFI (Body Frame Integral) včetně šestibodových montážních úchytů motoru je z více než 60 % vyrobena z oceli s vysokou pevností. Tuhá nosná struktura zvyšuje bezpečnost a současně lépe tlumí přenos hluku a vibrací.

Přední náprava je se vzpěrami McPherson, vinutými pružinami a příčným zkrutným stabilizátorem. Zadní náprava je s vlečenými rameny spojenými zkrutnou příčkou.

Elektrický posilovač řízení EPS je k dispozici u modelů vybavených zážehovým motorem 1,2 litru a turbodieselem 1,3 l.

Aveo má čtyřkanálový protiblokovací systém ABS s elektronickým rozdělováním brzdné síly EBD a asistenční systémem pro nouzové brzdění v kritických situacích BAS. Standardně dodávaný elektronický stabilizační systém ESC zajišťuje i přesnější funkci protiblokovacího systému ABS, lepší směrovou stabilitu a zlepšuje trakci.

Nabídka zážehových motorů zahrnuje šestnáctiventilový čtyřválec 1,6 l s výkonem 85 kW (115 k), dvě verze čtyřválce 1,2 l Ecotec s výkony 51 kW (70 k) a 64 kW (86 k), a motor 1,4 l Ecotec s výkonem 74 kW (100 k). Všechny zážehové motory mají rozvod 2xOHC a variabilní časování ventilů. Zážehové motory budou postupně doplněný i o Eco verzi a motor na LPG.

Výrobce předpokládá, že nejžádanějším motorem bude zážehový 1,2 l s výkonem 64 kW (86 k) a točivým momentem 115 N.m při otáčkách 4000/min v kombinaci s pětirychlostní přímo řazenou převodovkou. Jeho spotřeba benzinu v kombinovaném cyklu je 5,1 l/100 km.

Zážehové motory budou k dispozici s pětirychlostními převodovkami,. Aveo bude prvním malým automobilem značky Chevrolet, u něhož bude možné získat i šestirychlostní samočinnou převodovku GM Hydra-Matic..

Od podzimu 2011 bude poprvé pro malý Chevrolet v Evropě k dispozici i turbodiesel 1,3 l s přímým vstřikováním Common rail, turbodmychadlem s variabilní geometrií a systémem start/stop. Pro tři výkonové verze turbodieselu 1,3 l včetně varianty Eco se systémem start/stop bude exkluzivně vyhrazena šestirychlostní převodovka.

První dojem potvrzuje úmysl konstruktérů - Aveo je uvnitř prostornější než je v segmentu malých aut obvyklé. Platí to nejen o prostoru pro nohy, ale také šířkou v ramenou. Ale nejde jen o optický dojem z prostoru a kvality zpracování. Hned po rozjetí je jasné, že toto je opět výborné auto plně plnící to, co o něm lidé od Chevroletu tvrdí. Jízdními vlastnostmi i ovladatelností si v ničem nezadá s tím, co nároční evropští zákazníci od vozu v tomto segmentu požadují. Vyhoví jim i praktičností a opravdu příjemně je překvapí vnitřním prostorem.

Oproti stejnojmennému předchůdci je patrný skok i v kvalitě zpracování projevující se mj. i malými spárami mezi díly karoserie.

Poté, co dosáhl Chevrolet tak výrazného úspěchu s modelem Cruze, který se od minulosti oprostil i novým jménem, je trochu překvapující, že v tomto případě zůstalo původní označení zachováno. Zeptali jsme se na to šéfa komunikace Chevroletu Europe Marca Kempeho. \"O tom se samozřejmě vedly velké diskuse. Ve Spojených státech se podařilo prolomit nedůvěru kupujících ve jméno Malibu a dnes je tento vůz velmi úspěšný. Proto bylo rozhodnuto, že se i v Evropě pokusíme o stejný úspěch. Když se totiž takováto proměna podaří, znamená to o to větší úspěch,\" říká Marc Kempe.

Výroba Chevroletu Ave bude v Jižní Koreji zahájena v srpnu, takže první vozy by se měly začít dodávat zákazníkům na přelomu září a října.