name | autoweek.cz

Dalších pět nebo deset let

Dalších pět nebo deset let

31.10.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Vedení General Motors se rozhodlo, že místo uzavření výrobního závodu Opelu v Bochumi do něj bude dalších deset let pumpovat peníze svých akcionářů, tedy i amerických daňových poplatníků a amerických odborů.

 

V době, kdy Ford začal čelit ztrátám v Evropě uzavřením tří výrobních závodů činí GM v případě Opelu pravý opak. Ač se všeobecně očekávalo, že GM bude řešit přebytek výrobních kapacit Opelu uzavřením závodu v Bochumi, agónie bude pokračovat, a to dokonce možná celých deset let.

Vedení GM a Opelu se dohodlo s vládou spolkové země Porýní-Vestfálsko na vytvoření pracovní skupiny s názvem Bochum Perspective 2022. Cílem je vytvořit nové pracovní příležitosti v okolí Bochumské továrny na podporu jejího dalšího využívání.

Podle nejnovější dohody Opelu s odbory by měla být budoucnost závodu zajištěna do konce roku 2017. Nová smlouva k tomu přidává dalších pět let. Na proměnu závodu v Bochumi by měli smluvní partneři přispět i finančně.

Perspektiva Bochumi je ideální především pro dobře placené zaměstnance Opelu. Nemusejí se starat o ztráty GM ale mohou jen čekat, že na konci toho všeho je tak či tak čeká několik set tisíc eur odstupného.

Závod v Bochumi má v současné době 3200 zaměstnanců, ale bývaly doby, kdy zde pracovalo až 20 000 lidí. Většina plochy ve třech výrobních závodech je v současné době nevyužívaná - například v závodě 2 o ploše 500 000 m2 je pouze na 40 000 m2 montáž převodovek. Veškerá jednání o možném využití volných prostor třeba subdodavateli zatím nebyla úspěšná. Podle představ ministerstva průmyslu Porýní-Vestfálska by se to mohlo změnit po zavedení výroby elektromobilů, která by sem prý přilákala mnohé subdodavatele.

Stojí za připomenutí, že první krok GM k elektromobilitě v podobě Chevroletu Volt a Opelu Ampera (evropského Auta roku 2012!) je zatím jen dalším zdrojem finančních ztrát (navzdory dotacím od amerického ministerstva financí) a neprodaných vozidel.