name | autoweek.cz

Detroit ukázal nový obraz

Detroit ukázal nový obraz

20.01.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Kdyby nebyl představen revolučně změněný nejprodávanější automobil Spojených států Ford F-150, neměla by americká média během letošního autosalonu v Detroitu o čem psát. Autosalon ukázal, že zde už mají krizi za sebou - už zase už nikoho nezajímá praktičnost a hospodárnost, důležitý je výkon.

Velký pick-up Ford F-150 je ve své nejnovější podobě (modelový rok 2015) technicky pozoruhodným vozem, u něhož se rozsáhlým použitím hliníku podařilo skutečně radikálně snížit hmotnost (o plných 320 k). Navíc se Ford u tohoto vozu odhodlal k nevídanému kroku - zcela opustil Američany milovaný motor V8 6,2 l a nahradil jej malými motory přeplňovanými turbodmychadlem. Ford ale tuto strategii u F-150 razí už delší dobu, aniž by to na postavení tohoto bestselleru mělo velký vliv. Doba se mění a s ní i zákazníci.

A to bylo z novinek prakticky vše. V sériové produkci tu byl ještě nový Chrysler 200, zajímavý tím, že byl vytvořen na společné široké platformě Chrysleru a Fiatu. Další novinky, jako Corvette Stingray Z06 nebo Cadillac ATS Coupé, jsou sice atraktivní, ale z hlediska prodejnosti bezvýznamné. Ostatně ani Chrysler 200 zdaleka nepatří k nejprodávanějším sedanům střední třídy a pro auta jako jsou Toyota Camry nebo Honda Accord nepředstavuje velkou konkurenci. Totéž ostatně platí i o americké podobě nové generace luxusního sedanu Hyundai Genesis.

Autosalon potvrdil trend posledních let, jímž je maximální využití možných synergií. Každý nově vyvinutý model se musí objevit nejen v podobě nejrůznějších variant, ale i dalších modelů, mnohdy i jiných značek, a to dokonce i při návrzích koncepčních studií. Zřejmě i díky tomu i v konceptech jakoby zmizela fantazie.

Letošní rok navíc potvrdil to, co naznačoval už ten loňský - Detroit vytáhl zástrčku z elektrické sítě. Kromě oblíbence médií (především těch neautomobilových) Tesly nebyla nikde takřka žádná zmínka o elektrickém pohonu. Dokonce ani plug-in hybridy už nehrály hlavní roli. Bezemisní či nízkoemsiní auta samozřejmě z nabídky automobilek nezmizela, protože je legislativa vyžaduje. Nikdo už je ale nevystrkuje do popředí, protože automobilový průmysl už pochopil, že zákazníci jsou zelenou vlnou posledních let otráveni.

Namísto snižování emisí se ve vystoupeních představitelů automobilek při prezentaci novinek opět po letech zdůrazňoval především výkon - jakoby roky 2009 a 2010 nikdy nebyly. Výkon byl hlavním tématem nových sportovních vozů či konceptů japonských značek Infiniti (Q50), Toyota (FT-1), Lexus (RC F) a Subaru (WRX STI), donedávna sázejících na snižování spotřeby a emisí. Na stejnou notu hrály i Kia (GT4 Stinger) a Volkswagen (Golf R), o BMW (sedan M3 a kupé M4) samozřejmě nemluvě. V podstatě jen koncept Volkswagen Passat BlueMotion zdůrazňoval nízké emise.

Otázkou ale je, zda je trh skutečně tak hladový po vysokých výkonech, jak by se z prohlídky detroitského Cobo Centra mohlo zdát. Prodejní statistiky ukazují, že zákazníci sice skutečně moc nevyhledávají ekologická vozidla, ale ani výkonná sportovní auta.

Po stránce technických inovací se opět musíme vrátit na úvod: inovativní byl vlastně jen Ford F-150. Jinak téměř nic, protože většina automobilek se s nimi raději vydala o dva týdny dříve do Las Vegas na veletrh spotřební elektroniky CES. Hyundai byl vlastně jediný, kdo prezentoval alespoň něco, když v novém sedanu Genesis předvedl poprvé v automobilu použitý režim hlasového ovládání Apple Siri Eyes Free a nabídl možnost integrace inteligentních brýlí Google Glass do ovládání automobilu.

Američtí motorističtí novináři si letos také více než kdy dříve stěžovali na to, co je čím dále, tím více trendem i v Evropě: namísto neotřelých nápadů, uváděných na nových vozech, se nejvíce energie vynakládá na nic neříkající vysvětlování v tiskových zprávách. Ty místo toho, aby přinášely praktické informace, jsou plné nekonečných litanií o stylu a údajných potřebách zákazníků, ač se většinou zdá, že o nich oni sami nemají ani potuchy.