name | autoweek.cz

Do Španělska za anglickým roadsterem a skotským počasím

Do Španělska za anglickým roadsterem a skotským počasím

01.05.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Pro Jaguar nastala dlouho očekávaná chvíle - po pěti letech usilovné práce představuje první zcela novou modelovou řadu po hodně dlouhé době, navíc klíčový model F-TYPE, který by měl být typickým sportovním Jaguarem v duchu nejlepších tradic značky.

Jaguar pro představení nového roadsteru F-TYPE vybral nádherné silnice takřka bez provozu v okolí Pamplony. Vyvrcholením programu bylo svezení na novém závodním okruhu Navarra. Opustili jsme prosluněnou Prahu, abychom přistáli v deštěm zkrápěné Pamploně, kde chlad umocňoval vítr. Prostě ideální podmínky pro svezení anglickým roadsterem v počasí, které technici Jaguaru charakterizovali jako "typicky skotské".

Jízdu bez střechy jsme si tedy museli odpustit, ale mokrý povrch tratě na okruhu se ukázal být výhodou. Daleko snazší totiž bylo dostat se s vozem na limit, ocenit možnosti jeho ovládání při ztrátě přilnavosti a činnost elektronických asistenčních systémů.

Zajímavé je, že Jaguar klade tak velký důraz na model přicházející do segmentu představujícího méně než 1 % světového trhu, přičemž z tohoto 1 % jen 15 % je plnokrevných sportovních vozů. S roadsterem F-TYPE se ale Jaguar vrací ke svým kořenům, tedy tam, kde před 75 lety začínal. Je to vůz plně odpovídající tradici značky budící emoce.

S jeho pomocí chce Jaguar získat zcela novou klientelu, úplně nový typ kupujících - mladší zákazníky, přičemž pro 90 % z nich bude F-TYPE vůbec prvním Jaguarem. Především chce oslovit ty, kteří rozumí a s nadšením užívají nejnovější technologie. Přitom přichází do segmentu, v němž je obrovská konkurence vynikajících vozů nejslavnějších značek. Chce jim čelit tím, že za nižší cenu (!) kupujícím nabídne vyšší hodnotu.

Tato premiéra navazuje na rozsáhlou modernizaci vzhledu všech tří modelových řad, rozšíření nabídky o jejich nové verze, nové pohonné jednotky, nové verze karoserií a pohon všech kol. Souběžně s tím u Jaguaru usilovně pracovali na zlepšení kvality produkce i servisu se skokem v hodnocení spokojenosti zákazníků z posledních pozic na úplnou špičku. Výsledkem je bezkonkurenční růst objemu prodeje - jenom letos to je o dalších 31 %. F-TYPE nyní přichází otevřít novou fázi s úkolem pozměnit vnímání značky.

F-TYPE stvrzuje vedoucí postavení společnosti Jaguar Land Rover ve zpracování hliníku v konstrukci automobilů. Použití nejmodernějších technologií vytvořilo prostor pro použití mimořádně lehké nosné struktury s velkou tuhostí. To bylo podmínkou pro to, aby bylo možné navrhnout automobil s motorem vpředu a pohonem zadních kol s ideálním rozložením hmotnosti, jakého nelze dosáhnout u vozu s motorem před zadní nápravou. To je i obrovskou výhodou pro designéry, kteří mohou navrhnout klasické tvary se vzrušující dlouhou přídí.

Hliníková nosná struktura je výsledkem desetiletých zkušeností Jaguaru s využíváním hliníku. Dosažení její mimořádné tuhosti umožnilo využití nejmodernější technologie 3D vizualizace při CAD konstrukci. Jaguar Land Rover může dokonale využívat nejnovější aplikaci CATIA V6 společnosti Dassault Systèmes paradoxně díky tomu, že za dob Fordu žádné podobné vybavení k dispozici neměl a na rozdíl od ostatních si rovnou pořizoval to nejmodernější, co je nyní k dispozici. Při návrhu vozu bylo zpracováno 0,5 milionu analýz a 370 TB dat.

Při stavbě hliníkového monocoque se využívá speciálně doladěná hliníková slitina AC300 vyvinutá pro model XK. Výsledkem je dosažení tuhosti srovnatelné s XK při významném snížení hmotnosti. Samotná nosná struktura má hmotnost jen 261 kg, což podle vývojářů Jaguaru údajně předčilo původně stanovený cíl.

Výroba nosné konstrukce z hliníku přináší i další výhodu - díky lepeným a nýtovaným spojům (je zde takřka 2500 nýtů) se při ní produkuje o 80 % méně CO2 než při tradičním svařování. Veškeré zbytky z výroby se recyklují. Okolo 50 % nosné skořepiny a kompletní hlavy válců u šestiválců jsou z recyklovaného hliníku.

Panely hliníkové karoserie se lisují ze speciální slitiny AC600 opět vzešlé z vývoje pro model XK. Její nejnovější podoba rozšířila možnosti tvarování zmenšením nejmenšího použitelného poloměru na 8 mm (běžný je 20 mm). To umožňuje dosažení větší čistoty linií. Kapota motoru je zase největším výliskem z hliníku lisovaným v jednom kuse v rámci automobilového průmyslu.

Použití hliníkových ramen závěsů přispělo k dosažení obdivuhodně rychlé reakce řízení.

Celková hmotnost 1597 kg je skutečně působívá, jenže E-type, jehož pokračovatelem F-TYPE chce být, měl před půl stoletím hmotnost jen 1315 kg! I z toho je patrné, jak se snaha o větší komfort (proměňovaná mj. v desítky elektromotorů a kilometry vodičů) i nutnost naplnit  legislativní požadavky projevují na konstrukci automobilů.

Motory s managementem Bosch jsou dva V6 známé z modelu XF a zcela nová verze motoru V8, všechny s přeplňováním mechanicky poháněným dmychadlem typu Roots, zaručujícím rychlejší odezvu než turbo. Všechny tři jsou kombinovány výhradně se samočinnou osmirychlostní převodovkou ZF s měničem momentu. Ta nabízí možnost řazení páčkami nebo sekvenční pákou Quickshift. Převodovka má přednastavených 25 strategií řazení, při jejichž volbě reaguje na jízdní styl řidiče. Podle Jaguaru tato převodovka umožňuje lepší koordinaci řídicích systémů motoru, spojky a řazení než dvojspojková, ale je těžší.

U F-TYPE nejde jen o volbu ze tří pohonných jednotek, ale o volbu mezi třemi značně odlišnými vozy. Rozdíly mezi nimi nejsou jen ve výkonnosti a ve výbavě, ale i v charakteristice nastavení různých systémů nebo v typu diferenciálu a způsobu jeho spolupráce s DSC. U Jaguaru očekávají, že zájem kupujících se bude dělit mezi verze V6, V6 S a V8 S rovným dílem, což by mělo znamenat okolo 5000 kusů pro každou z nich.

Nekonvenčně asymetricky rozdělená kabina v uspořádání 1+1 odděluje řidiče od spolujezdce (či spolujezdkyně). Dokonce jsou zde ale použity i odlišné materiály, což podtrhuje rozdíl mezi oběma stranami.

Hned po spuštění motoru se díky aktivní výfukové soustavě ozve úžasný zvuk, který v mezích daných legislativou vzbudí zájem okolí.

Nízká hmotnost a její ideální rozložení rovným dílem mezi obě nápravy dodává vozu úžasnou agilitu, obratnost a navíc i vynikající chování při intenzivním brzdění. Jestliže schopnost zrychlení pokud se motor neustále netočí na hranici nejvyšších otáček může být pro leckoho trochu zklamáním, a to dokonce i u nejvýkonnější verze V8 S, pak vynikající brzdy spolu s přesnou a úžasně rychlou odezvou řízení patří k největším přesnostem tohoto vozu. To umožňuje udržet vůz plně pod kontrolou i v případě příliš optimistického najetí do zatáčky.

Tou hlavní předností F-TYPE ale je celkové soužití řidiče s tímto vozem. Přiznávám, že nejsem tím, kdo hledá potěšení v rychlé jízdě nízkým sporťákem. V případě F-TYPE jsem ale byl velmi příjemně překvapen, jak rychle jsem se s ním sžil a jak zábavná jízda za jeho volantem je. Toto je skutečně auto pro radost, kterou si lze dopřát i bez nutnosti pohybovat se na hranici možností tohoto vozu. S tíhle autem je i dlouhé cestování radostí.

Systém Jaguar Adaptive Dynamics poprvé umožňuje, aby si řidič sám nastavil některé charakteristiky pohonné jednotky a podvozku pomocí dotykové obrazovky jako v počítačové hře. Tuto specialitu ale lze plně využívat prakticky jen na okruhu.

Aktivní zadní spoiler, vysouvající se při jízdě rychlostí nad 100 km/h, redukuje síly vznosu o 120 kg. Pohled na něj ve zpětném zrcátku je nesmírně působivý, ale mnohem důležitější je jeho citelný účinek na stabilizaci vozu při rychlé jízdě.

Za zmínku stojí ještě dva zcela nové technické detaily. Do dveří zcela zapuštěné kliky se povysouvají po odemčení vozu a zasouvají s rozjetím. Výústky klimatizace na středu přístrojové desky se zase vyzdvihují jen pokud je to potřeba.

První příval objednávek naznačuje, že obchodní strategie Jaguaru by mohla být správná. Nejenže těch objednávek přichází víc, než se čekalo, ale také překvapují jiným výběrem barev než je u Jaguaru obvyklé - v první fázi 22 % kupujících volí černou metalízu.