name | autoweek.cz

Dohoda mezi GM a PSA míří proti Íránu

Dohoda mezi GM a PSA míří proti Íránu

04.04.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Už víte, proč GM koupilo podíl v PSA? Nejde o úspory ani o nové projekty. Jde o útok na Írán! Dospěli k tomu naši kolegové z TTAC. Ať už tuto spikleneckou teorii přijmete nebo ne, vše vypadá, že by na to mohl nejvíc doplatit Peugeot.

Většina lidí z automobilového průmyslu nedokáže pochopit, proč vlastně GM koupilo 7 % podílu v PSA. TTAC vysvětlení našlo. Zapomeňte na nadvýrobu a vliv měřítka. Byl to pečlivě propracovaný plán, jak dostat na kolena dopravu v Íránu. Počítačový virus Stuxnet, vyslaný do íránské jaderné elektrárny, je proti tomu zanedbatelná maličkost.

Vedení francouzské automobilky PSA Peugeot Citroen se sešlo, aby rozhodlo, zda bude pokračovat v přerušení dodávek dílů pro automobilku Iran Khodro, které jsou potřeba pro výrobu Peugeotů 206, 207, 405 a 407. PSA potvrdila, že jejich dodávky již přerušila pro měsíc březen.

Poté, co bylo oznámeno spojení mezi PSA a GM, TTAC vzneslo dotaz, jak se americký koncern, stále ještě z části ve vlastnictví americké vlády, vypořádá se skutečností, že jeden z jeho partnerů poskytuje nepříteli pomoc, pohodlí a automobilové díly. Den nato vlivná americká protiíránská lobby vyzvala GM a Peugeot k uzavření podniků Peugeotu v Íránu kvůli podezřelému jadernému programu Teheránu.

Mark Wallace, bývalý velvyslanec USA v OSN a ředitel skupiny United Against Nuclear Iran, řekl: „Jako spolupracující partner a nyní oficiální akcionář Peugeotu je GM povinováno vůči svým akcionářům a zákazníků donutit Peugeot k ukončení jeho podnikání v Íránu. Tím, že Peugeot podniká ve spolupráci s íránským režimem, podporuje schopnost režimu vyvíjet ilegální program pro jaderné zbraně, podporovat zástupce teroristů a potlačovat íránský lid.“

Krátce poté GM oznámilo, že PSA pozdržela zásilky automobilových dílů pro Iran Khodro a že aliance s Peugeotem "je plně v souladu s americkým zákonem rozhodujícím o obchodování s Íránem." Peugeot se bude měsíc po měsíci rozhodovat, zda díly bude do Teheránu posílat ale GM zajistí, aby se tak nestalo.

Vzhledem k ročnímu kapacitě výroby ve výši jednoho milionu vozů a tomu, že v roce 2011 se objem výroby dostal k hranici této kapacity, je Iran Khodro zdaleka největší automobilkou na Středním východě. Iran Khodro je svou velikostí srovnatelné s automobilkami Chery nebo Geely a v celosvětovém žebříčku automobilek by se zařadilo na 20. místo, pokud by se mohlo zařadit. Iran Khodro je řadu let z nějakého podivného důvodu bojkotováno nebo samo bojkotuje organizaci OICA, takže se s ním ve světových statistikách nesetkáváme.

Iran Khodro (známé také jako IKCO) má dlouhotrvající vztah s automobilkou PSA Peugeot Citroen a Francií. Ajatolláh Chomejní žil ve Francii v exilu a do Íránu se vrátil proudovým letadlem společnosti Air France. Francouzská společnost Total byla jedním z největších odběratelů íránské ropy. Model IKCO Samand, vycházející z Peugeotu 405, je známý jako "íránský národní automobil." IKCO rovněž vyrábí vozy nesoucí emblém Peugeotu jako 206, 405, 407, nově 207i a vůz Roa, což je bizarní směsice karoserie 405 na podvozku s pohonem zadním kol Paykan, původně vzniklým jako Hillman Hunter. Navíc IKCO začalo výrobu dalšího "národního modelu" Runna, vyvinutého na platformě Peugeotu 206 SD (sedan).

Peugeotu 405, který se začal vyrábět před 24 lety, se v Íránu a na Blízkém východu ve všech jeho verzích (modernizovaná podoba se jmenuje Pars) prodalo 306 000 kusů. Byl tedy zdaleka nejprodávanějším modelem Peugeotu na světě!

Iran Khodro je závislé na dovozu klíčových komponent z Francie. Rozsáhlý bojkot by mohl vést ke zhroucení automobilové výroby a kolaps při opravách porouchaných vozů. Írán zkoušel získat nové dodavatele v Číně, ale dokonce i Číňané si stěžovali, že platby z Íránu jsou komplikované. Dostat peníze do Íránu a z něj je dosud skoro nemožné.

Bertel Schmitt z TTAC je proto přesvědčen, že zhroucení automobilové infrastruktury Íránu je bezděčným následkem spojení GM a PSA a nepochybuje o tom, že někdo může tvrdit, že to vše bylo součástí plánu.

Je ironií, že před dvěma lety Írán hrozil, že zastaví dovoz dílů, aby přivedl Peugeot k bankrotu. Někdo nakonec plán uskutečnil, ale nebyl to Írán.

IKCO neprodává jen v Íránu. Auta vyváží i do Afghánistánu, Egypta, Iráku, Sýrie, Turecka, postsovětských republik Ázerbajdžánu, Arménie, Ruska, na Ukrajinu, do Uzbekistánu a Turkmenistánu, a tyto vozy se před časem objevily i v Bulharsku. Montážní závody má IKCO v Ázerbajdžánu, Bělorusku, Egyptě, Senegalu, Sýrii a Venezuele. Kromě dominující spolupráce s Peugeotem Iran Khodro vyrábí i Dacie Logan (pod jménem Tondar), Suzuki Grand Vitara a Kizashi. IKCO navíc ve společném podniku montuje i Mercedesy třídy E, nákladní auta a autobusy Mercedes. Moderní motory Mercedes-Benz 900 vyrobené v IKCO se dokonce z Íránu vyvážejí do Německa!

Pokud má GM ve vztahu k PSA takovou sílu, že i v době hospodářské krize může Peugeot připravit o jeden z jeho nejvýnosnějších společných podniků, pak se nelze vyhnout otázce nad budoucností dalších partnerství PSA.

Spolupráce s Mitsubishi na výrobě crossoverů a elektromobilů zřejmě nemusí vadit. Partnerství s Fiatem na společné produkci užitkových vozidel skončí v roce 2017 a PSA po něm zůstane továrna Sevel Nord. Tady může rozšířit spolupráci s GM, protože užitková auta pro Opel zatím vyrábí Renault, který se pro změnu už dohodl o partnerství s Mercedesem.

Ale je tu ještě TPCA v Kolíně. Tam PSA spolupracuje s Toyotou, tedy největším globálním sokem GM. A aby to nebylo tak jednoduché, PSA spolupracuje na vývoji turbodieselů s Fordem, tedy americkým arcirivalem GM, zatímco zážehové motory získává ze spolupráce s BMW. A BMW nedávno uzavřelo dohodu o spolupráci s... Toyotou.