name | autoweek.cz

Dohoda o dobíjení elektromobilů

Dohoda o dobíjení elektromobilů

06.05.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Automobilový průmysl je na nejlepší cestě trumfnout výrobce mobilních telefonů a sjednotit zásuvky. Představitelé německých a amerických automobilek se dohodli na použití universálního systému dobíjení elektromobilů. Jenže dominující výrobci elektromobilů Japonci používají odlišný systém CHAdeMO.

Představitelé BMW, Fordu, General Motors a Volkswagenu se dohodli, že v Los Angeles na symposiu věnovaném elektromobilitě EVS26 (Electric Vehicle Symposium) společně představí jednotný kombinovaný systém dobíjení vozidel s elektrickým pohonem používající jedinou universální zásuvku. K tomuto systému už se připojily i automobilky Audi (což je Volkswagen), Chrysler (což je Fiat), Daimler (tj. Mercedes-Benz) a Porsche (což je vlastně také Volkswagen). Mezinárodní společnost automobilových inženýrů SAE tento systém zvolila za standard pro rychlodobíjení.

Systém by měl dokázat nabít většinu používaných akumulátorů s použitím stejnosměrného proudu během 15 až 20 minut. Systém umožňuje dobíjení střídavým jedno- i třífázovým proudem, stejnosměrným proudem a ultrarychlé dobíjení stejnosměrným proudem, a to vše při použití jediné společné zásuvky. Tento systém "čtyři v jednom" má oficiálně poněkud komplikované pojmenování DC Fast Charging with a Combined Charging System (Stejnosměrné dobíjení s kombinovaným dobíjecím systémem), a proto se mu zkráceně říká DC combo.

Určení standardního systému pro rychlodobíjení je klíčové pro další rozvoj elektromobility ve světě. Možnost dobití elektromobilů během pár minut namísto několika hodin umožní větší rozšíření jejich použití. Jde při tom i o velké peníze. Společnost Pike Research odhaduje, že výrobci dobíjecích stanic by měli v letech 2011 až 2017 dosáhnout příjmy ve výši 4,3 miliardy dolarů.

Nový systém současně vytváří i nový standard pro řízení postupu dobíjení a zabezpečení procesu dobíjení. Podle oficiální tiskové zprávy, která neuvádí žádné technické detaily, systém maximalizuje možnost integrovat dobíjení elektromobilů do budoucích chytrých sítí (smart grid).

V Německu a Spojených státech by tento systém měl být dostupný od konce letošního roku a měl by být použitelný ve většině veřejných rychlodobíjecích stanic. Umožňuje totiž využití stávající zásuvky na střídavý proud Type 1 AC. Jenže auta vybavená novým systémem nebudou dostupná dříve než v roce 2013, a to zprvu jen v USA. Ani tam to nebude bez problémů, protože například právě na trh uváděný Ford Focus Electric s tímto systémem není kompatibilní.

Problémem je, že zatím nejdále s vývojem a prodejem aut na elektrický pohon a hybridů s dobíjením jsou japonské automobilky. A Toyota, Nissan, Mitsubishi (které dodává elektromobily i pro Citroen a Peugeot) a Fuji Heavy Industries (Subaru) jsou členy sdružení pro rozvoj rychlodobíjecích systémů CHAdeMO Association. Nejprodávanější elektromobily současnosti Nissan Leaf a Mitsubishi i-MiEV (vč. Citroenu C-Zéro a Peugeotu i0n) používají pro rychlodobíjení stejnosměrným proudem právě standard CHAdeMO. Pro dobíjení z běžné zásuvky na střídavý proud mají oddělenou zásuvku. Průkopník elektromobility Tesla Motors si pro rychlodobíjení stejnosměrným proudem vytvořila vlastní standard.

V Evropě asociace automobilek ACEA zatím jen oznámila, že evropský standard pro dobíjení elektromobilů bude přijat až v roce 2017. Vzhledem k tomu, že členy ACEA jsou i výše uvedené automobilky, pokládá se za jisté, že bude používán tento nový kombinovaný systém. Jenže v říjnu 2011 Aliance Renault-Nissan, PSA Peugeot Citroen a Mitsubishi Motors uzavřely dohodu o vývoji vybavení veřejných rychlodobíjecích stanic vycházejícího ze systému EV Ready, který původně připravoval Renault se Schneider Electric. Ten je určen pro celoevropské použití a vychází ze spolupráce s japonským standardem CHAdeMO. Do projektu EV Ready se kromě uvedených automobilek už zapojilo přes 60 evropských společností podílejících se na vývoji dobíjecích sítí. Jedná se především o výrobce a dodavatele elektrické energie, správce elektrických sítí a výrobce dobíjecích stanic.

Rozšíření rychlodobíjení ale není jen otázkou sjednocení zásuvek. Pro většinu v současné době používaných akumulátorů se totiž nedoporučuje jeho časté používání, protože se zátěží z rychlodobíjení rapidně zkracuje životnost akumulátoru. Nissan například pro svůj Leaf doporučuje využití rychlodobíjení "maximálně několikrát do měsíce" bez uvedení konkrétního údaje. Nový typ akumulátorů, lépe snášejících opakovaný proces rychlodobíjení, je ale už ve vývoji. Měl by být použit například ve voze Chevrolet Spark EV.

O sporech, týkajících se zásuvek pro elektromobily, jsme psali už zde a zde.