name | autoweek.cz

Dokonalejší Tata Nano pro rok 2012

Dokonalejší Tata Nano pro rok 2012

29.11.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Tata Nano, známý jako nejlevnější automobil světa, se zdaleka neprodává tak dobře, jak společnost Tata Motors doufala. Dokonce několikrát za jízdy i vzplanul, což mu také na pověsti nepřidalo. Modernizovaná podoba slibuje být bezpečnější i hospodárnější.

Od představení modelu Nano v dubnu 2009 Tata Motors prodala jen 130 000 těchto čtyřmístných minivozů. To je mnohem méně, než činily původní odhady. Navíc se od jeho uvedení na trh podstatně zvýšily ceny všech vstupů, což výrobce přinutilo zvyšovat i jeho cenu. A aby toho nebylo dost, problémy s vlastnictvím pozemků přinutily Tata Motors přestěhovat výrobu do jiné továrny.

Tata chce tento nepříznivý trend (tj. nedostatečný objem prodeje i riziko požáru) změnit tím, že své vozítko pro rok 2012 vylepší. Především se zlepšila bezpečnost cestujících v případě nehody. Nano bude výkonnější, zlepší se hospodárnost provozu, výbava se rozšíří o více nových prvků a to vše bude za stejnou cenu. Kromě toho došlo ke konstrukčním změnám, které by měly zabránit náhlému vzplanutí vozu (indická média uvádějí sedm takových případů). Automobilka ale nehodlá svolávat už dodaná auta a dělat na nich dodatečné úpravy.

U motoru o objemu 624 cm3 ve voze vážícím 600 kg dochází k nepatrnému zlepšení. Nově podává výkon 28 kW (38 k), zatímco dříve to bylo 26 kW (35 k). Jeho točivý moment vzrostl na 51 N.m z dosavadních 48 N.m.

Nejlepší dosažená spotřeba při pohotovostní hmotnosti 600 kg je nyní 3,9 l/100 km namísto předchozí byla 4,2 l/100 km. Největší rychlost je 105 km/h a Nano je schopno zvládnout sklon o 30 %. Vylepšena byla i charakteristika pérování a vpředu byl přidán zkrutný stabilizátor. Podle firemních podkladů je \"mechanismus řízení ještě snazší\" a díky závodnímu zvuku výfuku (!) vůz na silnici působí rozhodnějším dojmem. Dokladem obratnosti je bezkonkurenční průměr zatáčení 8,0 m. Posilovač brzd, který byl k dispozici u verzí CX a LX, je nyní dodáván i u modelu Standard. Přibyly také nové barvy včetně odstínů Neon Rush, Mojito Green a Papaya Orange. Vybavení zahrnuje centrální zamykání, elektricky ovládaná přední okna, nárazníky v barvě karoserie, mlhová světla, elektronické počítadlo kilometrů a plné kryty kol.

Pro Indy je pozitivní zprávou to, že přes všechna vylepšení nedojde ke zvýšení ceny. Nano Standard stojí 140 000 Rs, což odpovídá 51 000 Kč.