name | autoweek.cz

Druhý Ford z Craiovy zatím neznámý

Druhý Ford z Craiovy zatím neznámý

18.11.2012 | Peter Homola | Aktuality

Ford přesouvá rozhodnutí o druhém modelu pro rumunskou továrnu. Zatímco sériová výroba nového modelu Ford B-Max začala v rumunském městě Craiova v letošním červnu, rozhodnutí o výrobě případného druhého modelu se očekává nejdřív v roce 2014.

Když Ford v březnu 2008 ukončil převzetí bývalé automobilky Daewoo (a dříve Oltcit) v rumunském městě Craiova, klepala již hospodářská krize na dveře. Brzo se ukázalo, ze načasování této expanze do jihovýchodní Evropy nebylo nejšťastnější.

Kvůli krizi došlo k podstatnému opoždění náběhu nových projektů v automobilce Ford Romania. Krize je také důvodem, proč zatím vůbec není rozhodnuto o výrobe druhého modelu v Craiově, ačkoliv s tím původní plán počítal. Také proto musel Ford souhlasit s požadavkem rumunské vlády na snížení původně slíbené státní podpory.

“V dohledné době zůstaneme u výroby jednoho modelu v množství 100 000 až 150 000 kusů. To bude B-Max,“ říká vicepresident Ford of Europe Wolfgang G. Schneider. “Pro letošní rok je plánováno 40 000 až 60 000 vozů B-Max”, dodal Schneider, “V příštím roce by se továrna měla dostat na 100 000 kusů.”

S výrobou druhého modelu v Rumunsku přitom Ford ve své strategii počítal. “To byl původní plán. Kvůli současné nejisté situaci jsme se ale rozhodli vyrábět momentálně jen jeden automobil,” říká Schneider. Kapacita továrny v Craiově je 300 000 vozu ročně a s druhým modelem počítá. Ford očekává, ze B-Max vytíží maximálně polovinu této kapacity.

Ford o druhém modelu pro Craiovu nadále uvazuje, rozhodnuto však není nic. “Ještě nebylo rozhodnuto, zda přijde druhý vůz, a pokud ano, jaký to bude,” říká Schneider, “Rozhodnutí nebude učiněno dříve než v letech 2014-2015.”

Pokud druhý model v Rumunsku vyráběn bude, “bude to jistě malý automobil, tedy automobil na bázi malé platformy,” dodává Schneider.

Kromě automobilu Ford v Rumunsku vyrábí také motory. Výroba motoru by mohla dosáhnout plné kapacity již v roku 2014. Sériová výroba motorů Ford začala v Craiově na jaře letošního roku. Jedná se o nový přeplňovaný tříválcový motor EcoBoost 1,0 l s přímým vstřikováním benzinu, který se již od listopadu 2011 vyrábí také v německém Kolíne nad Rýnem. Letos Ford v Craiově počítá s výrobou 60 000 motorů. “Pro příští rok je plánováno 100 000, možná dokonce 150 000,” říká Schneider o plánu výroby motoru. “O rok později se již chceme v případě motoru dostat na 300 000 kusů.”

V Craiově se nebudou vyrábět jen litrové tříválce. Začátkem roku 2013 tam má naběhnout také výroba zážehových motorů Sigma o objemu 1,5 litru. Z hlediska firmy Ford je však litrový tříválec hlavním výrobkem pro Craiovu a výrobce uvazuje o možnosti, že by v budoucnosti celou roční kapacitu 300 000 kusů mohl vytížit jen tímto motorem.

“Oba motory se budou v Craiově vyrábět paralelně, ale zda motor Sigma zůstane v Craiově navždy, to ještě nevíme” říká Schneider. “To záleží na tom, jak úspěšný litrový motor bude. Pokud bude velice úspěšný, budeme plnou kapacitu využívat jen pro tento motor. Pokud ne, budeme vyrábět dva motory.”