name | autoweek.cz

Dva koncepty naznačují příští Twingo

Dva koncepty naznačují příští Twingo

25.05.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Renault během měsíce představil dva sportovní koncepty - elektromobil Twin'Z a kapesní raketu na kolech Twin'Run. Jak už jejich jméno naznačuje, jde o vozítka ukazující podobu příští generace modelu Renault Twingo a tedy i vozů Smart ForTwo a ForFour.

Nejprve se na výstavě moderního nábytku v Miláně představil malý pětidveřový elektromobil Twin'Z navržený Laurensem van der Ackerem ve spolupráci s britským designérem Rossem Lovegrovem. Jde o minivůz poháněný elektromotorem o 50 kW umístěným vzadu a napájeným lithio-ionovými akumulátory, které jsou umístěny pod podlahou.

Podle Renaultu interiér díky umístění elektromotoru nabízí zcela nové možnosti využití obestavěného prostoru. Ten je navíc skvěle přístupný díky od sebe otevíraným dveřím a absenci středního sloupku.

S délkou 3627 mm, šířkou 1705 mm široký a výškou 1506 mm je Twin'Z jen o málo větší než současné Twingo, ale rozvor náprav 2495 mm je proti stávajícím 2365 mm podstatně delší. Díky použití lehkých materiálů má Twin'Z hmotnost jen 980 kg, což ale nic neříká, protože jde o vůz s elektromotorem a akumulátory.

Šéf programu miniaut a malých vozů Renault Ali Kassai při představení konceptu Twin'Z připustil, že se jedná o jednu ze studií designu pro třetí generaci modelu Twingo.

Měsíc po odhalení studie Twin'Z Renault při VC Monaka předvedl úplně jiný extrém v podobném stylu - třídveřovou dvoumístnou verzi Twin'Run se závodním motorem V6 umístěným před zadní nápravou. Jako pocta Renaultu 5 Turbo je na dveřích číslo 5, přičemž tuto legendu připomíná i design světlometů vpředu i vzadu a dvojice ukazatelů na přístrojové desce.

Twin'Run je vybaven pohonnou jednotkou motor převzatou ze závodních vozů Mégane Trophy. Jde o motor V6 3,5 l, v původní podobě pocházející od Nissanu, šestirychlostní sekvenčně řazenou převodovku Sadev a diferenciál s omezenou svorností.

Výkon motoru je 235 kW (320 k) při 6800/min a točivý moment 380 N.m při 4850/min. V kombinaci s nízkou hmotností (950 kg s rozdělením mezi nápravy 43/57 %) poskytuje vozu zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,5 s s nejvyšší rychlostí nastavenou na 250 km/h.

Třídveřová varianta Twin'Run je 3680 mm dlouhá, 1750 m široká a 1493 mm vysoká. Nízká hmotnost byla dosažena použitím polyesterových skelných kompozitů na karoserii a kompozitů na bázi uhlíkových vláken pro přední kotouče brzd, střechu, difuzor na zádi a podběhy. Interiér vč. volantu a ovládacích i informačních prvků je samozřejmě opět převzatý ze závodních vozů Renault Sport.

Tato kapesní raketa na kolech vyvolala takové nadšení, že už se vedou diskuse kdy se objeví v prodeji a na závodních tratích. To je ale zatím hodně předčasné, protože opět jde především o experiment ukazující možnosti nově připravované platformy a příští generace Twinga.

Třetí generace Twinga by měla mít pětidveřovou karoserii, nicméně s normálními dveřmi na bocích a středovým sloupkem. Bude mít poháněná přední kola zážehovým motorem. S turbodieselem se údajně nepočítá, ale pravděpodobně bude připravena i verze poháněná elektromotorem jako Twin'Z. Stejnou platformu použije Daimler pro své minivozy Smart, a to jak dvoudveřový dvoumístný ForTwo, tak i znovuoživený čtyřdveřový ForFour. Ty by ale měly mít pohon zadních kol. Nové Twingo i Smart by se měly oficiálně představit v roce 2014.