name | autoweek.cz

Elektromobil s tureckým akcentem

Elektromobil s tureckým akcentem

23.11.2010 | Peter Homola | Aktuality

Na nedávném autosalónu v Istanbulu byl představen prototyp Fiatu Doblò s elektrickým pohonem. Turecká automobilka Tofas, která ve městě Bursa vyrábí normální verze Fiatu Doblò, má také na starost vývoj elektrické verze.

Světlezelený Doblò EV, který mohli obdivovat návštěvníci istanbulského salónu, nebyl prvním prototypem Dobla s elektrickým pohonem. „První prototyp byl vyvinut ve spolupráci s firmou Chrysler, ve druhé fázi jsme postavili vlastní prototyp“, říká Ali Pandir, nejvyšší výkonný šéf firmy Tofas, společného podniku Fiatu a turecké firmy Koc Holding. I v tomto voze však ještě byly použity komponenty elektrického pohonu americké výroby. „Nyní se nacházíme ve třetí fázi, ve které se snažíme o lokalizaci výroby komponent v Turecku“.

Společně s výrobcem domácích spotřebičů firmou Arcelik, která také patří do koncernu Koc Holding, pracuje Tofas na vývoji elektromotoru. „Snažíme se také najít partnera pro lokální výrobu akumulátorů, zároveň jsme krátce před uzavřením smlouvy s další tureckou firmou o místní výrobě elektroniky“, vysvětluje Pandir.

Podle šéfa firmy Tofas by v současné době ještě nebyl na trhu o model Doblò  s elektropohonem velký zájem, a proto je dost času na vývoj automobilu s velkým podílem tureckých dílu, který umožní nabídnout vozidlo za podstatně nižší cenu tehdy, až bude větší poptávka.

„Za dva až tři roky nabídneme na trhu lokálně vyráběný elektromobil s podstatně nižšími náklady“, objasňuje plány Pandir. „Dnes, nezávisle na tom, jak výrazně bychom náklady snížili, bychom nemohli prodávat elektrické Doblò za méně než 40 000 či 45 000 eur, a to by nikdo nekoupil“.

Tofas má velké výzkumné a vývojové oddělení. Nová generace Fiatu Doblò, jejíž sériová výroba v továrně Tofas naběhla na podzim 2009, byla přibližně z 80 % vyvinuta v Turecku.

Za více než rok Tofas rozběhl sériovou výrobu většiny verzí nového Dobla. Novinkou oproti předchozí generaci bude Doblò Pickup, jehož prototyp byl v září představen na výstavě užitkových automobilů v Hannoveru. „Výroba pickupu začne uprostřed příštího roku“, říká Ali Pandir.

Výroba staré generace Fiatu Doblò měla podle původního plánu skončit v letošním červenci. Tofas se vsak rozhodl vozy dále vyrábět, ale pouze jako nabídku pro fleetové zákazníky na tureckém trhu. Pokračuje také výroba montážních sad starého Dobla pro ruskou firmu Sollers.

Fiat v současné době uvažuje o tom, zda má v rámci skupiny Chrysler nabídnout Doblò také na trhu USA. Přitom manažeři Fiatu i Chrysleru pozorují, jak se na americkém trhu prodává Ford Transit Connect, který patří do stejné kategorie jako Dobló a je shodou okolností také vyráběn v Turecku.

Počáteční americká prodejní čísla Transitu Connect nebyla příliš vysoká a tím pádem úvahy o exportu Dobla na tento trh nepatřily mezi priority. Podle Ali Pandira si totiž adaptace Fiat Dobló pro trh USA vyžádá investici více než 100 miliónů eur a dva roky času. “Konstrukční změny jsou velmi drahé“, říká Pandir. “Je těžké ospravedlnit takové náklady pro 15 000 až 20 000 vozů ročně.”

Poté, co se americké prodeje Transitu Connect pohnuly nahoru, však Fiat/Chrysler opět intenzivněji uvažují o vývozu Dobla do USA.

Kromě Fiatu Doblò turecká automobilka vyrábí i vozy Minicargo – Fiat Qubo/Fiorino, Citroen Nemo a Peugeot Bipper, jakož i osobní vozy Fiat Albea, Palio a Linea.

Během prvních deseti měsíců letošního roku firma Tofas vyrobila celkem 255 724 vozů.