name | autoweek.cz

Elektronika aut je zranitelná

Elektronika aut je zranitelná

12.08.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

V USA se objevila nová vlna strachu. Výzkumy prokázaly, že hacker se může dostat do elektronického systému automobilu prostřednictvím vysílačů od čidel kontrolujících tlak vzduchu v pneumatikách.

Výzkumníci universit Rutgers a v Jižní Karolíně zjistili, že signál vysílaný čidlem sledujícím tlak vzduchu v pneumatice do řídicího počítače ve voze může být zachycen. To může umožnit hackerovi proniknout do řídicích systémů vozu a ovlivnit jejich činnost. Pokud je signál čidla zachycen v blízkosti cesty a uložen do databáze, třetí strana může zasahovat do řídicích systémů ale také může sledovat pohyb vozidla.

Útočník může vysílat signál, který opakovaně spouští varovné blikání informující, že tlak v pneumatikách poklesl, a tím znejistí řidiče. Rovněž je možné do řídicí jednotky vyslat nesmyslná data, jenž mohou narušit její činnost.

Výzkumníci nicméně upozorňují, že podobné útoky na auta by byly nesmírně drahé a velmi složité. Na druhou stranu celé zařízení, s jehož pomocí se výzkumníkům podařilo napojit na spojení mezi čidlem a řídicí jednotkou, přišlo jen na 1500 dolarů. Skutečně náročné bylo připravení potřebného software. Přitom se ale stejným postupem podařilo napojit se na systémy dvou různých dodavatelů. Podle Wenyuana Xu z univerzity v Jižní Karolíně by jednoduchý algoritmus, zabudovaný do systému, toto riziko zcela vyloučil.

Připomeňme, že už počátkem letošního roku výzkumníci universit ve Washingtonu a San Diegu prokázali, že je možné, aby hackeři narušili činnost řídicí jednotky auta a spustili třeba stírače nebo houkačku, ale také ovlivnili činnost brzd nebo akcelerátoru.

V USA už byl skutečně minimálně v jednom případě zaznamenán případ, že hacker narušil činnost řídicí jednotky jedoucího automobilu.

Ukazuje se, že elektronické systémy aut nejsou patřičně chráněné a mohou být relativně snadno vystaveny útoku. Každé čidlo tlaku v pneumatikách má navíc vlastní identitu, což umožňuje identifikování a sledování zcela konkrétního vozidla. Na druhou stranu využití snímačů tlaku k napojení se na řídicí jednotku je poměrně složité, protože toto čidlo vysílá signál jen jednou za 60 až 90 sekund. Výzkumy ovšem ukazují, že stejně nezabezpečené jsou i jiné elektronické systémy používající bezdrátové spojení.