name | autoweek.cz

EU po lobování Německa odkládá rozhodnutí o limitu 95 g/km pro CO2

EU po lobování Německa odkládá rozhodnutí o limitu 95 g/km pro CO2

08.10.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Vlády EU již potřetí odkládají cíl snížit průměrné emise CO2 u nových evropských automobilů na 95 g/km. Důvodem je lobování Německa ve prospěch jeho automobilek.

Požadavek Německa na odložení hlasování o limitu na jednání členských států podpořily Velká Británie, Česká republika, Maďarsko, Polsko a Slovensko. Ve všech těchto zemích mají německé automobilky velké výrobní závody…

Cílem německé kancléřky Angely Merkelové je změkčit dohodu dojednanou v červnu, podle níž by se průměrné emise nových automobilů prodávaných v EU měly do roku 2020 snížit ze současných 130 g/km na 95 g/km. Cíl v podobě 95 g/km odpovídá spotřebě 4 l/100 km.

Vlády zemí EU požadují více času na zvážení německého plánu pro přechodné období. Podle německého návrhu by limit 95 g/km platil pro 80 % automobilů vyrobených v roce 2020 a každý rok by se počet automobilů zvyšoval o 5 %, takže úplné zavedení limitu by nastalo až v roce 2024.

Greg Archer, manažer pro čisté automobily z Transport & Environment, uvedl, že pokusy Německa o změnu cílové hodnoty 95 g/km by měly "poskytnout konkurenční výhodu automobilkám BMW a Daimler, které již přijaly vyšší cíle než automobilky středního proudu."

Litva, která nyní předsedá EU, uvedla, že problém bude postoupen k diskuzi a bude se o něm případně hlasovat na radě ministrů životního prostředí 14. října v Lucemburku.

Cíl pro snížení průměrných emisí CO2 u užitkových vozidel na 147 g/km do roku 2020 byl schválen, což znamená, že návrh je připraven k podpisu ministry zemí EU předtím, než se stane zákonem.

Evropská asociace dodavatelů CLEPA podporuje oba cíle pro osobní automobily i dodávky.“Cíle jsou nejlepším kompromisem mezi náklady a snížením emisí CO2 a pomohou posílit konkurenční výhodu evropského automobilového průmyslu,“ řekl Jean Marc Gales, nejvyšší výkonný ředitel CLEPA.

„Chytré omezení povede k bezpečnějším, ekologičtějším a vzájemně lépe propojeným automobilům, které posílí technický náskok Evropy,“ uvedl Gales.

Minulý měsíc zdroje z EU uvedly, že automobilky Renault a PSA/Peugeot-Citroen pod tlakem svých německých partnerů změnily postoj a nyní podporují přechodné období v případě limitu 95 g/km pro osobní automobily.

Renault a PSA zastávají názor, že přísnější limity pro CO2 jim přinesou konkurenční výhodu, neboť většinou prodávají malé vozy s nižšími emisemi, než jaké mají větší automobily prodávané německými prémiovými značkami.

Jenže Renault uzavřel průmyslovou alianci s Daimlerem, zatímco BMW má vazbu s PSA pokud jde o dodávky motorů. Obě automobilky byly podle diplomatických zdrojů z EU svými partnery donuceny zaujmout společný postoj k CO2.