name | autoweek.cz

Evropané šetří a nekupují auta

Evropané šetří a nekupují auta

04.10.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

V důsledku šetření se propadl prodej automobilů ve Francii, Itálii a Španělsku. Velká Británie vzdoruje trendu propadu prodeje na hlavních evropských trzích. V poklesu je už i německý trh.

 

Lidé ve Francii, Itálii a Španělsku šetří a kupují stále méně aut. Francouzská asociace automobilového průmyslu CCFA zredukovala svou celoroční prognózu vývoje na trhu s tím, že automobilky varovala, že jejich potíže v nejbližší budoucnosti neustanou. Počet registrací nových automobilů se ve Francii podle sdělení CCFA v září meziročně propadl o 18 %, zatímco ve Španělsku propad dosáhl 37 %. Italské ministerstvo dopravy uvedlo, že v Itálii prodej nových aut klesl o 25,7 %.

Prudký propad ve Španělsku umocnilo zvýšení daně z obratu, díky kterému se část prodeje přesunula na srpen. Případní kupci si rovněž počkali na obnovené pobídky prodeje, které byly zavedeny od října. Nicméně zářijový pokles byl podle asociace ANFAC i přesto zklamáním. Pobídky v podobě šrotovného kupujícím nabízejí bonus za to, že vymění starý vůz za nový model. Předchozí projekty šrotovného zavedené ve Francii, Německu a Itálii pomohly evropskému automobilovému trhu přestát poslední ekonomickou krizi v letech 2008 – 2009.

Nejvyšší představitelé evropského automobilového průmyslu, kteří se minulý týden sešli v Paříži, varují, že k obratu k lepšímu může dojít spíše po několika letech než za několik měsíců. Chmurné italské údaje byly nejhorší od stávky dopravců, která způsobila pohromu v březnu. V září však žádná stávka na vině nebyla.

Skupina Centro Studi Promotor, zabývající se průzkumem v automobilovém odvětví uvádí, že „by mohla vyloučit další poklesy, ale necítí se oprávněna hovořit o okamžitém zlepšení.“

Nejvyšší výkonný šéf Fiatu Sergio Marchionne na autosalonu v Paříži hovořil ve stejném duchu. „V současné chvíli se tak nějak protloukáme po dně sudu, poskakujeme po dně jako ponorka,“ řekl. „Nejprve musí vzrůst důvěra zákazníků a až pak se budeme moci ode dna odrazit.“

Asociace CCFA po oznámení poklesu francouzského trhu jedenáctý měsíc za sebou snížila svůj výhled pro rok 2012 a místo předchozího 10% poklesu předpovídá 12% propad. Renault 26. září zredukoval svou vlastní předpověď pro trh a předpovídá pokles o 13 % ve Francii a o 7-8 % v Evropě. Francouzská značka v září utrpěla jeden z největších poklesů. Na domácím trhu se prodej propadl o 36 % a ve Španělsku o 51 %. Také Ford ztratil na obou trzích půdu pod nohami. Ve Francii prodej klesl o 32 % a ve Španělsku o 40 %. Za prvních devět měsíců francouzský automobilový trh zaznamenal pokles 14 %, italský 20,5 % a španělský 11 %. Prodej malých vozů automobilky PSA/Peugeot-Citroen před obnovením šrotovného ve Španělsku stagnoval, zatímco v domovské zemi se automobilce dařilo lépe. Vzpruha přišla díky růstu prodeje nového malého modelu 208 a počet registrací Peugeotu ve Francii tak v září klesl jen o 1 %, zatímco Citroen se propadl o 10 %. Volkswagen zaznamenal pokles v souladu s poklesem na francouzském trhu. Prodej Fiatu klesl o 34 % ve Francii, ale jen o 13 % ve Španělsku. Tato ztráta byla vykompenzována nárůstem registrací miniautomobilu Panda o 82 %.

Na rozdíl od ostatních hlavních evropských trhů, které zaznamenávají pokles poptávky, trh s novými automobily ve velké Británii sedmý měsíc v řadě rostl. Podle Společnosti automobilek a prodejců SMMT počet registrací vzrostl o 8,2 % na 359 612 vozů. Prodej za devět měsíců ve srovnání s minulým rokem vzrostl o 4,3 % na 1,62 milionů. „Třebaže ekonomický výhled zůstává neradostný, začínáme být svědky váhavého návratu důvěry spotřebitelů s tím, jak motoristé prozkoumávají nové výrobky a nejnovější hospodárné technologie,“ řekl výkonný šéf společnosti SMMT Paul Everitt.

SMMT v červenci uvedla, že opravuje směrem nahoru svou předpověď pro celoroční prodej na 1,97 milionů vozů z 1,94 milionů vozů předpovídaných v dubnu. V roce 2011 se v Británii prodalo celkem 1,94 milionů vozů. Většina významných značek zaznamenala v září ve Velké Británii vzestup. Počet registrací Vauxhallu (GM) vzrostl téměř o 4 %, prodej Fordu se zvýšil o 9,2 % a prodej značky Volkswagen vzrostl o 7,4 %. Obzvláště se vedlo německým premiovým značkám. Prodej Audi vzrostl o 19,8 %, BMW o 23,3 % a vozů značky Mercedes-Benz se prodalo o 8,7 %. Mezi značky, jejichž prodej se v září snížil, naopak patřilo Mini, které zaznamenalo pokles o 2,8 %, Renault s poklesem o 36,3 % a Volvo, jehož prodej klesl o 20,5 %.

Na nejdůležitějším evropském trhu v Německu počet registrací klesl o 10,9 % na 250 082 vozů. Pokles tedy byl pomalejší než u ostatních evropských trhů, nicméně už i německo definitivně ztratilo postavení jediné hybné síly evropských trhů. Za prvních devět měsíců prodej dosáhl 2,36 milionů vozů, což je o 1,8 % méně za stejné období v loňském roce. Uvedl to německý federální úřad pro dopravu KBA.

Propad německého trhu už zasahuje nejen krizí nejvíce postižené Opel (v září -25,6 %) a Ford (-22,5 %), ale dosud nepostižený Volkswagen (-20,1 %). Ani pro příznivce alternativních pohonů nemá Kraftfahrtbundesamt dobré zprávy. Z 2 358 798 aut prodaných v Německu za devět měsíců bylo pouhých 2023 s elektrickým pohonem a 15 771 hybridů, tedy pouze 0,7 %.