name | autoweek.cz

Evropské trhy hlásí pokles prodeje

Evropské trhy hlásí pokles prodeje

03.01.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Prodej nových aut v Německu v roce 2012 nakonec celkově poklesl o 2,9 %. Ještě mnohem větší propad ve Francii, Španělsku a Itálii naznačuje ponurý výhled pro rok 2013.

 

Německý automobilový trh hlásí v celoroční bilanci za rok 2012 pokles o 2,9 % v porovnání s rokem 2011. Vývoj v Německu tak navzdory relativně příznivým výsledkům v prvním pololetí následuje trend slabší poptávky po nových autech na dalších klíčových trzích v Evropě.
V prosinci v Německu rapidně poklesly registrace nových vozidel o 16,4 % na 204 330 vozů. Je ale nutné připomenout, že letos byly v Německu během prosince o čtyři pracovní dny méně než vloni.

Prosincový propad prodeje vedl k poklesu v celoroční bilanci na 3,08 milionu vozidel. Uvedly to německý úřad pro silniční dopravu KBA a Německý automobilový svaz VDA. V roce 2011 bylo podle výroční zprávy VDA registrováno 3 170 000 vozů.

Podíl soukromých zákazníků je se 44 % vyšší než dlouhodobý průměr. U užitkových a nákladních vozidel byl zaznamenán pokles registrací o 7,0 % na 311 000 vozidel, což odpovídá dlouhodobému trendu a stále se jedná o úroveň nad dlouholetým průměrem.

Německo se dosud v dluhové krizi eurozóny s vyšší důvěrou spotřebitelů drželo poměrně dobře, zatímco automobilové trhy ve slabších jihoevropských ekonomikách byly oslabeny rozpočtovými škrty, zvyšování daní a nezaměstnaností. Ale koncem roku i na největší evropský automobilový trh dopadl dominový efekt problémů jednotné měny. Nepomáhají už ani stále větší slevy nabízené automobilkami i prodejci.

President VDA Matthias Wissmann uvedl, že údaje jsou v souladu s očekáváním a jsou výsledkem nejistoty panující mezi spotřebiteli v souvislosti s dluhovou krizí eurozóny. "Jsme svědky velmi dynamického růstu v automobilovém průmyslu mimo západní Evropu, což pomáhá německému automobilovému průmyslu řešit problémy s nadměrnou výrobní kapacitou," řekl Wissmann a uvedl, že růst podporuje zejména poptávka v Číně. "Budeme dělat vše, co je v našich silách, abychom udrželi a dále rozvíjeli náš globální podíl zhruba na pětině a využili k tomu náš růstový potenciál na mezinárodních trzích," dodal Wissmann.

Sdružení dovozců automobilů VDIK na základě vývoje v posledních měsících předpovídá pro
Německo pokles prodeje nových aut i pro letošní rok, i když během roku by se trh mohl začít opět stabilizovat. President VDIK Volker Lange očekává, že německý automobilový trh bude letos stagnovat, i když hospodářská situace zůstane stabilní: "Pokud se hospodářská situace stabilizuje a stávající potřeba nákupu nových aut poroste, pak VDIK předpokládá pro příští rok nové registrace automobilů na úrovni vyšší než 3 miliony aut, tedy stejné jako v roce 2012."
Německý automobilový svaz VDA ovšem před měsícem varoval, že by při pokračující úvěrové krizi eurozóny prodej nových vozů mohl v příštím roce spadnout na druhou nejnižší úroveň za více než dvě desetiletí.

Prodej aut ve Francii, Španělsku a Itálii v roce 2012 klesl na nejnižší úroveň za mnoho let. Automobilky se potýkají s trvalým propadem evropského automobilového trhu v důsledku krize eurozóny a vládních úsporných opatřeních přiškrcujících spotřebitelskou poptávku. "Očekáváme, že i v průběhu roku 2013 prodej nových aut bude i nadále klesat," odhaduje analytik Credit Suisse David Arnold řekl ve středu s tím, že růst prodeje v roce 2013 je velmi nepravděpodobný.

Prodej automobilů v Itálii se v prosinci dále propadl o 22,5 % v porovnání s loňským rokem, takže se trh celoročně zhroutil o 19,9 % na 1,4 milionu kusů, tedy nejnižší úroveň od roku 1979. "Automobilový trh trpí přemrštěným zdaněním postihujícím, takřka kriminalizujícím nákup vlastnictví a používání automobilů," tvrdí president sdružení prodejců aut Federauto Filippo Pavan Bernacchi. Bernacchi očekává, že prodej automobilů v Itálii se v roce 2013 dále sníží až k úrovni 1 330 000 vozů.

Italské sdružení Promotor uvádí, že italský celoroční pokles prodeje automobilů je obzvláště znepokojující v době, kdy globální automobilový trh roste. "Automobilová krize se ve skutečnosti týká pouze eurozóny a je přímým důsledkem depresivního účinku úsporných opatření na reálnou ekonomiku," uvádí ve své zprávě.
Francouzské registrace nových aut klesly v prosinci o 15 %, takže celý rok se uzavřel s meziročním poklesem o 14 % na 1,90 milionu vozů, nejnižší úroveň od roku 1997. Uvedlo to francouzská asociace CCFA.

Ve Španělsku se během prosince počet registrací proti roku 2011 snížil o 23 % - po poklesu o 20 % v listopadu. Celoroční prodej 699 589 vozů je o 13 % nižší než v roce 2011 a nejnižší od roku 1989, kdy svaz ANFAC začal evidovat nové registrace.

Počet registrací nových vozidel v Belgii podle údajů zveřejněných federací FEBIAC klesl o 14,9 % na 486 737 vozů. Pro rok 2013 FEBIAC předpovídá prodej 485 000 vozů.

Ford vykázal v prosinci největší pokles na trhu masově prodávaných značek s poklesem o 40 % ve Francii, 31 % ve Španělsku, 33 % v Itálii a v Německu o 11 %. Opel v těchto zemích vykázal pokles o 16 %, 17 %, 47 % resp. 16 %.
Volkswagen zaznamenal propad své hlavní značky o 25 % ve Francii, 15 % ve Španělsku, 36 % v Itálii ale jen o 2 % na domácím trhu v Německu.
Prodej koncernu PSA Peugeot Citroen klesal zhruba v souladu s poklesem příslušných trhů, zatímco značka Fiat ztrácela 11 % ve Francii, 28 % ve Španělsku, 20,5 % v Itálii a 9 % v Německu. Značce Renault registrace klesly o 20 % ve Španělsku, 32 % ve Francii a 6 % v Německu.
Podle průzkumu agentury Reuters se šance na oživení ekonomiky eurozóny v roce 2013 vytratily poté, co se recese v posledních měsících loňského roku prohloubila. Analytik společnosti Nomura Matthew Kates upozorňuje, že stagnace automobilového trhu Evropě bude mít dominový efekt na pro ostatní hospodářské subjekty, včetně výrobců oceli.