name | autoweek.cz

Fiat má konečně nové auto

Fiat má konečně nové auto

31.08.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Nejprodávanější miniauto v Evropě Fiat Panda se ve Frankfurtu představí v nové podobě. Panda ve 3. generaci povyrostla a má větší vnitřní prostor. Modernizací prošel i model Punto. Informace o těchto novinkách doprovodila zpráva o rezignaci prodejního šéfa Fiatu.

Na nástup Volkswagenu Up a jeho příbuzných se značkami Škoda a Seat Fiat zareaguje předvedením nové Pandy. Nová Panda je větší a prostornější. Do délky povyrostla o 110 mm na 3650 mm při nezměněném rozvoru 2300 mm. O nárůst se postaralo především protažení zadního převisu, což přineslo zvětšení zavazadlového prostoru a poskytlo více místa pro nohy cestujících na zadním sedadle. Tento zvětšený prostor vzadu byl využit k tomu, aby mohla být použita podélně posuvná zadní sedadla. Navíc rozšířením o 50 mm na 1640 mm se vytvořilo místo pro tři cestující vzadu. Výška je 1550 mm.

Design byl navržen pod vedením ředitele Fiat Centro Style Roberta Giolita, který se podílel i na návrhu Fiatu 500. Navenek má více zaoblené tvary méně připomínající krabici. Kapota motoru a světlomety připomínají Fiat 500. Celkový styl karoserie je ovšem velmi podobný dosavadní podobě.

Ta nejvýznamnější změna se ukrývá pod karoserií. Nová Panda totiž navzdory podobnosti s tou stávající vznikla na zcela nové platformě vyvinuté u Fiatu pro miniauta. Stejnou bude používat i nová Lancia Ypsilon. Další zásadní proměna nastala i v uspořádání interiéru, kde se ovládací prvky přesunuly na volant a zcela se změnila koncepce přístrojové desky. Stejně jako dosud bude Panda nabízena jen v pětidveřové podobě aby se předešlo kanibalizaci se třídveřovým modelem 500.

Pohonné jednotky budou nejnovější verze dvouválce Fiat TwinAir 900 cm3 - nepřeplňovaný se 48 kW (65 k) a přeplňovaný se 62 kW (85 k). V příštím roce v létě se přidá ještě turboverze bi-fuel na benzin a CNG s 59 kW (80 k). Kromě toho budou k dispozici i čtyřválec Fire 1,2 l/51 kW (69 k) a turbodiesel Multijet 1,3 l/55 kW (75 k).

Oficiální představení Fiatu Panda po premiéře na autosalonu ve Frankfurtu přijde počátkem roku 2012. V létě 2012 by měla přijít i verze s pohonem všech kol.

Výroba Pandy se přestěhuje z polského závodu Tychy do bývalé továrny Alfy Romeo Pomigliano d`Arco u Neapole. Fiat do rekonstrukce této továrny investoval 840 milionů eur aby zvýšil její výrobní kapacitu na 1050 vozů denně, což by mělo při třísměnném provozu a šestidenním pracovním týdnu znamenat roční produkci 280 000 vozů. Jenže Fiat se s realizací těchto plánů potýká s italskými odbory. Továrna v Tychách převezme výrobu nové Lancie Ypsilon

 

První generace Pandy s karoserií ItalDesign se představila v roce 1980 a za 22 let se jí prodalo 4,5 milionu kusů. Druhá generace, navržená studiem Bertone, přišla do prodeje v roce 2003 a předčila veškerá očekávání. Původním cílem byl prodej 1,2 milionu vozů za šestiletý životní cyklus, ale v červenci tento vůz po osmi letech prodeje překročil hranici dvou milionů dodaných vozů. Přitom i v prvním letošním pololetí byla Panda nejprodávanějším miniautem v Evropě s prodejem 109 410 vozů (druhý byl Fiat 500 s 91 158 kusy a třetí Renault Twingo se 69 760 vozy, ovšem pokud bychom sečetli všechna tři trojčata z TPCA, tak těch bylo dodáno 156 198 kusů).

 

Kromě nové Pandy Fiat ve Frankfurtu uvede i modernizovanou podobu malého modelu Punto. Také v něm se nově objeví dvouválec MultiAir 0,9 l přeplňovaný turbodmychadlem. Nabídne výkon 62 kW (85 k) a točivý moment 145 N.m při 2000/min. K dispozici bude i turbodiesel 1,3 l 16V Multijet se stejným výkonem ale točivým momentem 200 N.m.

 

První informace o třetí generaci Pandy a modernizaci Punta přišla současně se zprávou o rezignaci prodejního šéfa Fiatu. Andrea Formica přišel od Toyoty ani ne před rokem aby šéfoval celé značce Fiatu. Před měsícem tuto roli převzal dosavadní šéf Chrysleru a Lancie Olivier Francois a Formica dostal na starost prodej. Prodejním šéfem Fiatu by se měl opět stát Lorenzo Sistino.