name | autoweek.cz

Ford Focus - auto počítačového věku

Ford Focus - auto počítačového věku

27.02.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Fordu u třetí generace Focusu přiváží více nové techniky a kvalitnější výbavu, než bylo v tomto segmentu dosud obvyklé. Zákazníkům nabízí na výběr řadu vyspělých systémů, s nimiž se dosud dalo setkat jen v mnohem dražších luxusních vozech vyšších tříd.

Ford Focus představuje pro evropský Ford klíčový model. Od představení jeho první generace v roce 1998 prodalo už více než 10 milionů prodaných automobilů. \"Nový Focus je důkazem, že program One Ford funguje. Představuje to nejlepší z celé společnosti Ford Motor,\" řekl předseda představenstva a generální ředitel Ford of Europe Stephen T. Odell. \"Investice do nové globální platformy pro vozy segmentu C nám umožnily zákazníkům v Evropě i v celém světě nabídnout cenově dostupnou modelovou řadu automobilů, jejichž kvalita, hospodárnost, bezpečnost i technická vyspělost překonají všechna očekávání.\"

Nový Focus vznikl na zcela nové platformě C určené pro kompaktní vozy (oficiálně se jí u Fordu říká Global C). Byla vyvinuta ve vývojovém středisku v Kolíně nad Rýnem. Poprvé se objevila u modelové řady C-Max/Grand C-Max. Focus je prvním hatchbackem a sedanem vytvořeným na tomto základě. Cílem je překročení hranice 2 milionů kusů vozů vyrobených na tomto základě, a to už v roce 2012. Celkem se má nová platforma využít u nejméně deseti různých modelů.

Vedení Fordu rozhodlo, že třetí generace modelu Focus se stane skutečně globálním autem. To znamená, že bude ve všech částech světa vyráběn shodný vůz lišící se jen na základě požadavků legislativy a poněkud odlišným nastavením charakteristik vzhledem ke specifikům požadavků řidičů v různých částech světa, tedy v Evropě, Asii a Americe.

Pro návrh vozu byl sestaven globální tým konstruktérů a designérů, který se usídlil v Kolíně nad Rýnem. Základem se stal vůz určený pro evropské trhy. Také výroba odstartovala nejprve v Evropě v německém Saarlouis v závěru roku 2010. Brzy se připojí závod ve Waynu v americkém státě Michigan a do konce roku 2011 se rozeběhne ještě montáž v St. Petěrburgu. Začátkem roku 2012 bude následovat spuštění výroby v čínském Čchung-čchingu a během roku 2012 se nový Focus začne vyrábět také v Thajsku.

Vůz má dosud velmi tuhou nosnou strukturu (zvýšila se o 15 %) využívající největší podíl vysokopevnostních ocelí ze všech vozů Ford. Výrazně se tak zlepšila především odolnost proti nárazu do boku. Na rozdíl od běžného trendu poslední doby se konstruktéři Fordu snažili zachovat vnější rozměry a hmotnost vozu. To se v zásadě podařilo - jen délka minimálně vzrostla. Při výšce 1484 mm, délce 4358 mm a šířce 1823 mm je nový Focus s pětidveřovou karoserií o 16 mm nižší, o 21 mm delší a o 16 mm užší než dosud, přičemž rozvor náprav vzrostl o 8 mm

Nový Ford Focus přichází na trh se třemi podobami karoserie: pětidveřový hatchback, čtyřdveřový sedan a kombi, což je mimochodem nejprodávanější podoba tohoto vozu v Německu. Vzhled vozu vychází ze stylu svého předchůdce samozřejmě při aplikaci Fordova tzv. kinetického designu.

Důležitou oblastí, které se věnovala velká pozornost, byla aerodynamika. Zajímavostí zde je standardně dodávaná samočinně uzavíratelná mřížka před chladičem zmenšující množství vzduchu procházejícího motorovým prostorem samozřejmě při splnění požadavků na chlazení.

Nový Focus zůstává věrný tomu, v čem spočívala síla jeho předchůdců - je to auto, které přináší radost z jízdy, měnící potřebu cestovat v příjemný zážitek z ovládání auta.

Interiér je orientován na řidiče, jehož sedadlo v podstatě obklopuje ve stylu jako u sportovních vozů. Ovládací a informační prvky jsou zde uspořádané ve stylu leteckých kokpitů se středovou konzolou orientovanou na řidiče. Řízení Focus usnadňuje příkladně přehledným uspořádáním všech přístrojů i soustředěním ovládacích prvků na volantu. Nejnovější generace intuitivního ovládacího rozhraní HMI využívá páru pětisměrných tlačítek na volantu, sloužících k ovládání dvou hlavních informačních displejů. Zvládnutí všech funkcí samozřejmě vyžadují prostudovat si návod, ale jak rozmístění, tak funkce ovladačů jsou logické a snadno zapamatovatelné. A za připomínku stojí, že v málokterém autě, a to i mnohem větším, má volant tak velký rozsah nastavení polohy.

Posun v kvalitě je patrný i z použití špičkových materiálů obklopujících cestující, což dohromady s nabídkou nových technologií posouvá Focus směrem k vyšší kategorii.

Motory jsou hospodárné a vynikají skvělou dynamikou. Jenže ne vždy platí obojí současně - při využívání jejich schopností na pln, k čemuž svádí výtečný podvozek, spotřeba rychle stoupá. Platí to i o vynikajících motorech EcoBoost. Zcela nové zážehové motory Ford EcoBoost 1,6 l s přímým vstřikováním paliva jsou přeplňované turbodmychadlem. Jejich průběh točivého momentu dává snadno zapomenout na přednosti turbodieselů Duratorq TDCi se vstřikováním Common rail Focus je prvním modelem značky Ford standardně dodávaným se systémem Auto-Start-Stop, a to pro motory EcoBoost a TDCi 1,6 l.

Specialisté Fordu nově naladili a dále zdokonalili podvozek. Úpravy se dotkly i víceprvkové zadní nápravy označované Control Blade a částečně izolovaného předního pomocného rámu. Součástí podvozkové skupiny je rovněž zcela nové řízení s elektrickým posilovačem.

Nový Focus je sériově vybaven systémem stranového přesměrovávání točivého momentu, který zlepšuje chování vozu v zatáčkách. Systém TVC (Torque Vectoring Control) vůz vyvažuje při průjezdu zatáčkami, zejména na kluzkém povrchu zlepšuje přilnavost hnacích kol a omezuje nedotáčivost aniž by došlo k omezení výkonu motoru jako při zásahu ESP. Navíc zabezpečuje mnohem rychlejší reakci řízení.

V nabídce nadstandardních doplňků nového Focusu je řada pokrokových bezpečnostních a komfortních systémů, což je více, než u jakéhokoli konkurenta v nižší střední třídě a nikterak si nezadá s možnostmi vozů exkluzivních značek. Vůz je proto vybaven řadou snímačů - radarem, ultrazvukovými, kamerou na přídi a lidarem sledujícím dění před vozem pro měření vzdáleností pro nový systém bezpečnosti v nízké rychlosti.

Nové asistenční systémy pro zvýšení aktivní bezpečnosti jsou mj.:

- Systém sledování mrtvého úhlu BLIS se signalizací ve vnějších zpětných zrcátkách

- Aktivní parkovací asistent s ultrazvukovými snímači umožňující samočinné podélné zaparkování

- Asistent pro jízdu v pruzích varující při vybočení z jízdního pruhu řidiče lehkým rozvibrováním volantu

- Systém prevence nárazu při nízké rychlosti (Low Speed Safety System) dokáže vůz až zastavit před překážkou při rychlosti do 15 km/h pomocí systému Active City Stop

- Identifikace výstražných dopravních značek informuje o omezení rychlosti a zákazech předjíždění

- Asistent automatického přepínání dálkových světel

- Adaptivní tempomat ACC s detektorem bezpečné vzdálenosti

- Sledování bdělosti řidiče

- Stabilizace jízdy s přívěsem

Není pochyb o tom, že Focus po technické stránce předčí své konkurenty. Je ale trochu překvapující, že se Ford při propagaci tohoto vozu zaměřuje jen na nejnovější asistenční systémy. Ty sice skutečně posouvají tento vůz na dosah exkluzivních značek, ale po pravdě řečeno, většina kupujících bude vyhledávat cenově dostupnější základní výbavu. Přitom i v tomto ohledu má Focus hodně co nabídnout.

Nový Ford Focus přichází na český trh ve dvou stupních výbavy Trend a Titanium. Trend má v základní výbavě šest airbagů, ESP, klimatizaci, rádio s CD a USB atd. Český Ford na všechny varianty nového Fordu Focus ohlásil zaváděcí bonus ve výši 65 000 Kč. Nový Ford Focus 5dv. 1,6 Duratec Ti-VCT (105 k) tak přijde na 359 990 Kč, sedan se stejným motorem za 384 990 Kč a kombi za 393 990 Kč. Pro nový Focus jsou připraveny i speciální finanční produkty od společnosti Ford Credit. Zákazníci si vozy mohou objednat již nyní, první dodávky přijdou v polovině března.

Kromě tří základních verzí zatím Ford potvrdil pro nový Focus ještě výrobu dalších dvou už dříve předvedených variant - sportovní ST a verze s elektrickým pohonem. Jisté ale je, že se postupně přidají ještě další. Na druhou stranu je nepravděpodobné (i když ne zcela vyloučené), že by se objevila varianta s pohonem všech kol. Nová platforma jeho použití umožňuje a bude se pro něj používat u kompaktního SUV.

 

Novému Fordu Focus jsme se již věnovali - zde naleznete informace o vývoji podvozku, omezování hlučnosti motoru EcoBoost i podvozku, bezpečnosti a odolnosti proti extrémním teplotám, ochraně interiéru pro alergiky, ochraně životního prostředívýrobním závodě v Saarlouis, novém systému airbagů a celém globálním projektu.