name | autoweek.cz

Ford na tom v Evropě není lépe než GM

Ford na tom v Evropě není lépe než GM

08.08.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Zatímco problémy evropské značky koncernu GM Opelu řadu měsíců budí pozornost médií, Ford si v posledních měsících v Evropě vede ještě hůř. Není divu, že se v USA stále častěji objevují úvahy, zda vůbec má smysl angažovat se v Evropě, když zde výroba aut produkuje jen obrovské ztráty.

 

Když Ford ohlásil pololetní výsledky, vypadalo vše skvěle. Zisk před zdaněním ve výši 3,22 miliardy dolarů byl podstatně lepší, než se předem čekalo, byť vloni Ford vyprodukoval zisk 4,4 miliardy dolarů (obrat letos poklesl o 2,6 miliardy na 61,9 miliardy dolarů). Jenže za stejných šest měsíců Ford svou činností v Evropě ztratil 553 milionů dolarů. Během druhého čtvrtletí ztráta činila dokonce 404 miliony, zatímco vloni za stejné období vydělal 176 milionů. A to je naopak mnohem horší výsledek než se čekalo. Předpokládá se proto, že za celý rok Ford v Evropě přijde nejméně o miliardu dolarů.

Porovnáme-li výsledky Opelu, tak jeho ztráta ve druhém čtvrtletí byla naopak menší než se předpovídalo - 361 milionů dolarů, tedy méně než u Fordu. Za celé pololetí ovšem GM v Evropě vykazuje celkovou ztrátu 617 milionů dolarů, což je sice víc než u Fordu, ale méně než loňská ztráta 747 milionů. Adam Jonas, analytik Morgan Stanley, nicméně pro druhé pololetí předpovídá vyšší ztráty Opelu, takže celoroční ztráta by podle nich měla dosáhnout 1,4 miliardy, tedy více než u Fordu.

Ve druhém čtvrtletí Ford v Evropě ztrácel v průměru 1125 dolarů na každém autě dodaném prodejcům. To ovšem zpochybňuje současnou strategii nabídky výrazných slev ve snaze udržet podíl na trhu (což se stejně nedaří a tržní podíl Fordu v Evropě klesá). Pro porovnání - v době vrcholící krize ve druhém čtvrtletí 2009 Ford ztrácel na každém autě dodaném dealerům v USA 1858 dolarů, ale už o dva roky později vydělával 2800 dolarů.

Matthew Stover, analytik z Guggenheim Securities, ale varuje: "Jsem si jistý, že u Fordu situaci v Evropě podcenili podobně jako všichni ostatní. Proto musíme být připraveni na to, že vše bude ještě horší."

Adam Jonas, analytik Morgan Stanley, tvrdí: "Podle našich propočtů je využití výrobní kapacity u Fordu v Evropě 63 %, tedy ještě nižší než u GM. Je vůbec nejnižší ze všech automobilek s výjimkou Fiatu. Ford musí tento problém řešit dřív, než mu nastanou skutečné potíže."

Podle IHS Automotive je ale využití evropské výrobní kapacity Fordu se 66 % poněkud vyšší než u GM se 62 %, ale to nic nemění na tom, že využívání výrobních závodů na méně než 80 % jejich produkční kapacity znamená produkovat ztrátu. Analytici proto Fordu doporučují uzavřít nejméně jednu z evropských továren. V úvahu přicházejí anglický Southampton nebo belgický Genk.

Šéf Fordu Alan Mulally na hospodářské výsledky v Evropě zareagoval prohlášením, že činnost společnosti zde bude muset být přehodnocena. Současně ale vyloučil možnost uzavření některé z továren. Podle Mulallyho totiž jde o strukturální a nikoliv cyklický problém.

Ford v Evropě plánuje uvolnění sezonních pracovníků, zkrácení pracovní doby a zpomalení rychlosti montážních linek. Rovněž připravuje omezení nákladů na sponzorování a reklamu, a to především s nejnižším objemem prodeje.

Efraim Levy ze Standards&Poors Capital IQ k tomu dodal: "Pro americké automobilky Evropa vždy představovala bažinu a i nadále bude zdrojem problémů. Ford přitom má v Evropě mnohem větší zastoupení než GM."

Podle agentury Bloomberg si ale Ford dlouhodobě v Evropě vede mnohem lépe. Zatímco GM od roku 1999 v Evropě vyprodukovalo ztrátu v astronomické výši 16,4 miliardy dolarů, Ford od roku 2007 podle Bloombergu vydělal 1,73 miliardy dolarů a do problémů se dostal teprve v posledních dvou nebo třech letech.

Je třeba ocenit i stabilnější vedení Ford of Europe, v jehož čele od roku 2010 stojí Stephen Odell. Opel za stejné dva roky vystřídal už čtyři výkonné šéfy, přičemž Karl-Friedrich Stracke byl vyhozen po necelých osmi měsících a jeho provizorní nástupce Stephen Girsky byl vystřídán Thomasem Sedranem dokonce už po pěti dnech!

Vzhledem k tomu, že Ford v prvním pololetí nedosáhl očekávaného zisku v Latinské Americe (jen 59 milionů dolarů oproti loňským 477 milionům), předpokládá se, že jeho letošní celoroční výsledky budou horší než vloni. Během prvního pololetí svou činností v Severní Americe získal více než 4,14 miliardy dolarů (vloni to bylo 3,75 miliardy). Vše ale nasvědčuje tomu, že severoamerický trh opět zpomalí růst zaznamenaný v prvním pololetí.

Evropa pro Ford představuje 23 % obratu, zatímco Severní Amerika 63 % a Asie s Jižní Amerikou se dělí o 7 %. Ford má v západní Evropě pět továren - Genk (zde se vyrábějí Mondeo, S-MAX a Galaxy), Kolín n. R. (Fiesta, Fusion), Saarlouis (Focus, C-MAX a Kuga) a Valencie-Almussafes (Fiesta, Focus). V Dagenhamu, Southamptonu a waleském Bridgendu se vyrábějí díly a motory, v Southamptonu se montují i speciální verze Transitu. Nově byla spuštěna výroba vozu B-MAX v rumunské Craiově. Kromě toho má Ford dva společné podniky v Turecku v Kocaeli (zde je výroba vozů Transit a Transit Connect) a Rusku v St. Petěrburgu (zde se montují vozy Focus a Mondeo). Naposledy Ford v Evropě uzavřel továrnu v roce 2002 v anglickém Dagenhamu.