name | autoweek.cz

Ford představil novou generaci Fiesty

Ford představil novou generaci Fiesty

30.11.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Ford předvedl novou generaci modelu Fiesta rovnou ve čtyřech podobách jako luxusní Vignale, sportovní ST-Line, stylové Titanium a crossover Active. Zážehový motor 1,0 EcoBoost jako první tříválec na světě bude vybaven deaktivací jednoho válce při částečném zatížení motoru.
Fiesta je nejprodávanějším modelem Fordu v Evropě, přičemž se dlouhodobě řadí mezi tři nejprodávanější auta v Evropě vůbec - za Volkswageny Golf a Polo. Nová Fiesta se oficiálně představí na autosalonu v Ženevě a v Evropě přijde do prodeje v průběhu roku 2017.
 
Nová Fiesta cílí na bohatší klientelu
Ford směřuje novou generaci modelu Fiesta mezi prémiové vozy využitím bezpečnostních a komunikačních systémů. Ford slibuje, že Fiesta bude po stránce techniky nejpokrokovějším malým vozem na trhu. Roli malého auta pro zákazníky citlivé na cenu bude v budoucnu hrát model Ka+.
 
Prodejem dražších verzí s vyšší úrovní výbav chce Ford zvýšit ziskovost svých evropských aktivit. Ford v Kolíně n. R. proto představil hned čtyři různé produkční varianty nové generace Fiesty, všechny se řadící mezi ty špičkově vybavené: stylovou Fiestu Titanium, sportovní Fiestu ST-Line, luxusní Fiestu Vignale a crossover Fiesta Active.
 
Technika na nejvyšší úrovni
Nová Fiesta i nadále využívá globální platformu Fordu pro vozy B jako odcházející 6. generace. Nová Fiesta je s délkou 404 cm o 7 cm delší než dosud, přičemž rozvor náprav narostl jen o 4 mm na 2493 mm.
 
V interiéru zaujme dotykovou obrazovkou 8“, díky níž z interiéru zmizelo neméně než 20 ovladačů. Disponuje komunikačním a zábavním systémem Sync3 a jako první model značky Ford bude mít v nabídce prémiový audiosystém B&O Play. Fiesta rovněž nabídne větší možnosti personalizace.
 
Motor 1,0 EcoBoost s další unikátní inovací
Motoráři Fordu dokázali vybavit tříválcový motor 1,0 EcoBoost systémem deaktivace válce, který pomůže snížit spotřebu paliva až o 6 %. Jde o první tříválec s deaktivací válce na světě. Dokáže deaktivovat či opětovně aktivovat válec za pouhých 14 milisekund. Do prodeje přijde tento motor od roku 2018.
 
Funkce odpojování válce při vhodných podmínkách, kdy není potřeba celý objem motoru, zastaví dodávku paliva a otevírání ventilů u jednoho z válců. Na systému odpojování válce pracovali odborníci Fordu v německých Cáchách a Kolíně nad Rýnem, v britských Dagenhamu a Duntonu a americkém Dearbornu ve spolupráci s partnery ze společnosti Schaeffler Group.
 
Činnost systému
Systém pracuje při otáčkách do 4500/min, kdy se ventily otevírají a zavírají téměř 40x za sekundu. Pomocí tlaku oleje se aktivuje speciální vahadlo, které přeruší spojení mezi vačkovým hřídelem a ventily na prvním válci.
 
Na základě mnoha parametrů, jako jsou otáčky, pozice pedálu plynu a zatížení motoru, stanoví software vhodný moment k odpojení válce. Nový jednodílný modul vačkového hřídele, podobný konstrukci, která se již dříve představila ve zcela novém vznětovém motoru Ford EcoBlue, uvolňuje v hlavě motoru prostor pro nové olejové kanály a komponenty potřebné k deaktivaci ventilů.
 
Odpojování jediného válce snižuje složitost systému, což usnadňuje výrobu. Zároveň toto řešení klade vysoké nároky na udržení kultivovanosti motoru 1,0 EcoBoost. Ford jí dosahuje mnoha konstrukčními inovacemi, například přesazením klikového hřídele nebo záměrně „nevyváženými“ setrvačníkem a řemenicí, které vyvažují vibrace. Nový dvouhmotový setrvačník a spojka s tlumičem kmitů eliminují oscilace, které vznikají při jízdě na dva válce, zejména v nízkých otáčkách.
 
Když je systém aktivní, sací a výfukové ventily jsou zavřené. Plyny tak zůstávají uzavřené ve válci a jejich stlačování pomáhá vyvažovat síly v motoru a udržuje teplotu ve válci, což zvyšuje účinnost motoru při opětovné aktivaci válce.
 
Uložení motoru, nápravy a uložení pohyblivých částí podvozku prošly úpravami, které zlepšují kultivovanost pohonného ústrojí. Motor 1,0 EcoBoost navíc dostane zesílenou konstrukci rozvodového řetězu a vahadel aby lépe odolával zátěži vyplývající z odpojování válce.