name | autoweek.cz

Ford Transit Connect Electric v ČR

Ford Transit Connect Electric v ČR

16.02.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Na český trh přichází první užitkový automobil s elektrickým pohonem Ford Transit Connect Electric. Ve spolupráci s Fordem jej vyrábí firma Azure Dynamics a výhradním dovozcem se stala společnost A. Charouz.

Azure Dynamics (AZD) je kanadská firma sídlící v Detroitu. Vozy Transit Connect Electric pro evropské trhy vyrábí ve spolupráci s Ford Motor ve Velké Británii v závodě s výrobní kapacitou až 700 vozů za rok. Využívá při tom vyztužené nosné struktury s podvozkovými komponentami vozu Transit Connect LWB dodávanými ze závodu Ford Otosan Kocaeli v Turecku. Stejný vůz ze stejného základu AZD od roku 2010 vyrábí a prodává i v USA.

V Evropě AZD zahájila prodej tohoto vozu v květnu 2011 a ohlas ze strany zákazníků z pěti zemí, kde byl uveden na trh, předčil očekávání. Letos už bylo přijato 500 objednávek, přičemž zdaleka největší zájem o tento vůz je v Norsku. Česká republika se stala šestou zemí, kde se bude tento automobil prodávat.

Výhradním dovozcem těchto vozů do České republiky se stala společnost A. Charouz. Ta je současně největším prodejcem vozů Ford v České republice s velmi dobrými kontakty na fleetové zákazníky a provozovatele užitkových automobilů Ford.

"U LUV do 3,5 t se uskutečňuje 60 % jízd ve městech, přičemž asi polovinu času zde motor běží na prázdno. Náš vůz ale nabízíme jen těm zákazníkům, u nichž je jistota, že je pro ně ideálním řešením," řekl nám při prezentaci vozu ředitel marketingu a prodeje AZD Gary Whittam.

Pořizovací cena Fordu Transit Connect Electric je 46 744 eur bez DPH (tj. 1 180 000 Kč). S využitím finančních produktů Ford Credit nebo ČSOB Leasing lze dosáhnout náklady v rozmezí 20-25 tisíc Kč za měsíc. Přitom provozní náklady, tj. na dobíjení, jsou zcela minimální - jedno dobití přijde na cca 70 Kč.

Přední kola Fordu Transit Connect Electric pohání vodou chlazený třífázový indukční elektromotor Siemens pracující s napětím 300 V. Dosahuje stálého výkonu 52 kW a točivý moment 117 N.m, přičemž maximální výkon je 105 kW a točivý moment 292 N.m. Měnič je vlastní AZD.

Převodné ústrojí je Borg-Warner beze změny rychlostních stupňů (zpětný chod je pomocí obráceného otáčení elektromotoru).

Lithio-ionový akumulátor Johnson-Controls Saft má kapacitu 28 kWh. Dobíjí se z běžné sítě 220 V/10-16 A. Dojezd vozu na jedno nabití je 80 až 125 km podle profilu trati a způsobu jízdy, např. na tom, jak řidič dokáže využívat systém rekuperace energie. Největší rychlost 120 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 12-15 s podle zatížení.

Unikátní na těchto akumulátorech je jejich životnost. Jako jediné totiž garantují životnost 10 let, což znamená, že po uplynutí této doby jejich kapacita poklesne na 80 % původní hodnoty. I po této době je možné jej dále využívat, teoreticky až 17 let.

Vůz je možno bez problémů provozovat v rozmezí venkovních teplot od -40 do +45 ºC, což dokládají praktické zkušenosti ze Švédska. Pro úsporu elektrické energie je možné objednat naftové topení.

Vedle základní dvouleté záruky na základní systémy vozu od Fordu poskytuje firma AZD na všechny komponenty, které do vozu dodává (vč. akumulátoru), záruku na 5 let resp. 100 000 km, přičemž tuto záruku lze prodloužit o další tři roky.

Vůz absolvoval veškeré v EU předepsané crash-testy, takže posádka je zde stejně chráněna jako v jakémkoliv jiném voze. Vůz je vybaven dvěma čelními airbagy, ESP, EBA a monitorováním tlaku v pneumatikách.

Nákladový prostor má objem 3,7 m3, tedy stejný jako verze poháněná turbodieselem. Vůz je dlouhý 4525 mm a má rozvor náprav 2912 mm. Průměr zatáčení je 11,9 m. Pohotovostní hmotnost je 1765 kg, celková 2340 kg a užitečné zatížení 575 kg.