name | autoweek.cz

Fotbal rozhýbal GM

Fotbal rozhýbal GM

04.08.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

General Motors bude sponzorovat Manchester United. Logo Chevrolet na dresech klubu vynese rekordní sumu 559 milionů dolarů. Těsně před podpisem smlouvy byl marketingový šéf GM Joel Ewanick vyhozen! A to není jediný problém GM.

 

Původně to měl být okamžik osobního triumfu Johna Ewanicka. Jenže pár hodin před podpisem jednoho z největších kontraktů v dějinách sportu dostal marketingový šéf GM výpověď!

Mezi Chevroletem a Manchesterem United byla původně byla dohodnuta pětiletá spolupráce o vzájemné globální propagaci za 18,6 milionů dolarů ročně. V rámci toho se logo Chevroletu mělo od příští sezony objevovat ve spojení s klubem na stadionu, v televizních přenosech, tištěných médiích a na webu. Chevrolet přitom nahradil dosavadního partnera klubu Audi. Cílem této smlouvy nebyla ani tak Anglie, ale především Asie, kde je Manchester United už od dob Davida Beckhama zdaleka nejpopulárnějším fotbalovým týmem.

Posléze ale byla dohoda rozšířena na sedmiletý kontrakt o umístění loga Chevroletu i na dresech Manchesteru United počínaje rokem 2014. GM za to bude platit 70 milionů ročně s každoročním navýšením o 2,1 %.

Podle ředitele marketingové poradenské firmy BrandRepport Nigela Currieho se jedná o neuvěřitelnou smlouvu - zdaleka největší kontrakt tohoto typu ve světovém fotbalu. Currie ví o čem mluví - zprostředkoval totiž předchozí smlouvu Manchesteru United s Vodafonem. Stávající kontrakt Manchesteru United s pojišťovací společností Aon klubu vynesl 125 milionů dolarů za čtyři roky.

Kontrakt za GM vyjednal šéf jeho marketingu John Ewanick. V předvečer podpisu smlouvy dostal výpověď. Navíc nebyl jeho odchod oznámen obvyklou nic neříkající frází, ale nekompromisním sdělením, že "nesplnil očekávání očekávaná od zaměstnance společnosti." Na dojednaném kontraktu se už ale nic nezměnilo.

Vyhození Ewanicka po 26 měsících ve funkci vyvolalo velký ohlas. Podle agentury Reuters Ewanick neinformoval vedení GM o sumě, kterou za kontrakt s Manchesterem United dohodnul. Představa, že by vedení GM teprve těsně před podpisem tak významné smlouvy zjistilo, kolik že to vlastně bude stát, je jen těžko k uvěření. V normálně fungující firmě něco podobného nepřichází v úvahu, protože podobnou smlouvu před podpisem musejí zpracovávat právníci a účetní. Pokud by to přece jen byla pravda (mnohá média v čele s Reuterem se odvaolávají na velmi blízké kontakty s vedoucími představiteli GM), pak se ve vrchních patrech Rennaissance Centra odehrávají podivné věci. Ale i kdyby to nebyla pravda, už jen pouhé úvahy, že by něco takového bylo možné, zvláště pokud pronikají z vedení firmy, nejsou pro GM a především pro jeho šéfa Dana Akersona dobré.

Ewanickův vyhazov ale nemusí nutně souviset jen s fotbalem (tedy soccerem). Ewanick při příchodu od Hyundaie dostal od nejvyššího šéfa GM Dana Akersona úkol ušetřit na výdajích za marketing během pěti let 2 miliardy dolarů. Udělal proto kroky, které mnohé ve vedení GM šokovaly - zastavil využívání Facebooku a ohlásil odchod reklamy GM z nejsledovanější severoamerické sportovní události roku - finále amerického fotbalu Super Bowlu. Přitom prodejní výsledky GM v USA zdaleka neodpovídají představám vedení - růst prodeje je mnohem menší než růst trhu. Z hlediska vedení společnosti je důvod jasný - reklamní akce nefungují tak, jak by měly.

GM si pro své spojení s fotbalisty Manchesteru nemohlo načasovat hůř. Od 9. srpna hodlá majitel klubu Malcolm Glazer, což je Američan z Floridy, nabídnout akcie na newyorské burze s cílem získat 333 milionů dolarů. Uzavření dlouhodobého sponzorského kontraktu samozřejmě cenu akcií zvýší. Jenže fanoušci klubu jsou proti. Jejich sdružení Manchester United Supporters Trust (MUST) je s rodinou Glazerových na kordy už od roku 2005, kdy získala kontrolu nad jejich klubem. Zvláště když se ukazuje, že peníze z klubu jsou namísto na nákup hráčských hvězd vydávány na výhodné půjčky Glezerových dětí a používány k pokrytí jeho dluhů. Proto MUST na protest proti uvedení klubu na burzu vyhlásil bojkot výrobků všech jeho sponzorů. To není z hlediska Chevroletu zanedbatelný krok, protože MUST má 180 000 členů!

Ewanick navíc udělal ještě další, v očích fanoušků Manchesteru United neodpustitelný čin - vyjednal spolupráci Chevroletu i s jeho největším rivalem Liverpoolem FC!

Přesun peněz od GM do Manchesteru United má i své paradoxní důsledky. GM stále ještě žije z peněz amerických daňových poplatníků. Půjčku, umožňující záchranu aktiv GM před bankrotem, zabezpečila Obamova demokratická vláda. Část těchto peněz nyní vlastně skončí na účtech Malcolma Glazera. Přitom Glazer je významným sponzorem republikánů! Ale demokraté se podpory republikánů obávat nemusejí. Konzervativní americký patriot Glazer ovšem na zájmy daňových poplatníků Spojených států moc nemyslí - společnost Manchester United samozřejmě zaregistroval na Kajmanských ostrovech a společnost Red Football LLC, která klub formálně kontroluje, je registrovaná ve státě Delaware, kde jaou na poměry USA výjimečně nízké daně...