name | autoweek.cz

Francouzi chtějí zpět do Íránu

Francouzi chtějí zpět do Íránu

12.02.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

 

Renault po zmírnění sankcí opět obrací svou pozornost k Íránu.

 

Renault by chtěl znovu vstoupit do Íránu hned, jakmile budou sankce uvalené na tuto zemi odvolány. Podle nejvyššího výkonného ředitele automobilky Carlose Ghosna má automobilový trh Íránu potenciál nejméně 50% růstu.

„I při uplatňování sankcí se na íránském trhu prodává 700 000 až 800 000 vozů,“ uvedl Ghosn. Jakmile dojde k dohodě, umožňující obnovení obchodu s Íránem, trh s novými automobily by mohl vyskočit „na hodnotu mezi milionem až 1,5 milionem vozů,“ dodal Ghosn.

Renault loni v souladu s mezinárodními sankcemi vyvolanými Spojenými státy zastavil prodej sestav komponent pro montáž vozů v Íránu. Renault se snaží dostat se na rozvíjející se trhy vzhledem k tomu, že poptávka v jeho domácím regionu je již druhé desetiletí nízká.

Ghosn uvedl, že prosincová dohoda na postavení první továrny Renault v Číně představuje „malý krok“ k zavedení automobilky v této zemi, která je největším automobilovým trhem na světě. Automobilka v současnosti podle Ghosna v Číně prakticky nic neznamená. „Naším cílem je dosáhnout v Číně co nejdříve tržního podílu, který by odpovídal našemu globálnímu podílu, tedy 3,5 %.

Pokud jde o vývoj na domácí půdě, Ghosn zopakoval svou předpověď, že evropský prodej automobilů letos celkově zaznamená vzestup jen asi o 1 %.

Globální prodej Renaultu včetně značek Dacia a Samsung loni vzrostl o 3 % na 2,63 milionu osobních a lehkých užitkových vozů. Růst byl zpomalen tím, že automobilka zastavila prodej v Íránu, což znamenalo ztrátu v počtu 64 500 dodaných vozů oproti roku 2012.

Přítomnost íránského prezidenta Hassana Rouháního na letošní obchodní konferenci v Davosu je podle Ghosna „skvělou zprávou“ a ukazuje, že diskuse o znovunavázání mezinárodních vazeb jsou „ dobře vedeny“. Uvolnění ekonomických sankcí bude pro Renault přínosem, neboť „francouzské značky vždy byly u íránských spotřebitelů velmi oblíbené“, dodal Ghosn.

Před zastavením dodávek Renault dodával mj. díly na výrobu vozu Tondar 90, což je ekvivalent Dacie Logan vyráběný v automobilce Iran Khodro.