name | autoweek.cz

Ghosn chce rozšířit vazby s Daimlerem

Ghosn chce rozšířit vazby s Daimlerem

06.10.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Krátce poté, co Carlos Ghosn projevil zájem o spolupráci s GM, vyslovil na pařížském autosalonu podporu prohloubení vztahů automobilky Renault-Nissan s Daimlerem. Daimleru to ale nebrání v jednání s Toyotou.

„Nyní máme hnací sílu,“ řekla Ghosn médiím. „Když se spojí výzkum a vývoj Renaultu, Nissanu a Daimleru, pak bude největší v celém odvětví automobilového průmyslu. Máme k dispozici všechny typy technologií pokud se patřičně zorganizujeme. Může se to stát naší konkurenční výhodou.“

Až dosud byla spolupráce mezi Renaultem-Nissanem a Daimlerem omezena na vývoj lehkých užitkových vozidel, sdílení pohonných jednotek a společný vývoj automobilů Smart a Renaultu Twingo. Tyto projekty jsou natolik průlomové, že vytváří šanci pro rozšíření spolupráce mezi těmito třemi automobilkami na oblast vývoje elektrických vozidel a akumulátorů.

Ghosn uvedl, že aliance s Daimlerem by nutně neznamenala potlačení spolupráce s GM, dalším případným partnerem Renaultu a Nissanu. Spolupráce na vývoji společného minivanu s GM by podle něj nebyla v rozporu s žádnou oblastí výrobků Daimleru. Řekl také, že tyto úvahy dosud nejsou podloženy žádným jednáním.

Ghosn je pevně přesvědčen, že expanze aliance Renault-Nissan povede ke zvětšení velikosti, sdílení nákladů na vývoj a lepšímu rozložení prodeje a marketingové sítě. Při enormním růstu trhů v zemích jako jsou Brazílie, Rusko, Indie a Čína se Ghosn domnívá, že Renault s Nissanem je nemohou zvládnout samy bez většího automobilového partnera. Jejich současná aliance přitom zahrnuje i menší společnosti Samsung Motor, Dacia a Dongfeng.

V dubnu Carlos Ghosn za Renault-Nissan a Dieter Zetsche za Daimler zveřejnili dohodu o sdílení nákladů na vývoj, motory a technologie malých automobilů s cílem předstihnout VW a Toyotu. Tato spolupráce by se tedy měla dále rozšířit.

Nad rámec uzavřené dohody Nissan pokračuje v jednání o využití současné platformy automobilky Daimler pro svou luxusní značku Infiniti. V předvečer pařížského autosalonu to potvrdil výkonný viceprezident Nissanu Colin Dodge.

Carlos Ghosn ve svém vystoupení uvedl, že výkonní manažeři Renaultu-Nissanu zjistili, že platformy Daimleru jsou levnější než si mysleli a inženýři z Daimleru byli překvapeni spolehlivostí vozů značky Renault.

Daimler ale také hledá partnery i jinde. President evropské pobočky Toyoty Didier Leroy uvedl, že se s Daimlerem vedou jednání o spolupráci v oblasti hybridní technologie. Japonská automobilka možná bude Daimleru dodávat hybridní systémy. Největší automobilka na světě očekává v letošním roce propad jejich prodeje o 10 % oproti minulému roku z 886 000 na 800 000 vozů, takže dodávky těchto systémů jiným výrobcům by napomohly zvýšení hospodárnosti jejich produkce.

Stojí za připomenutí, že jak Daimler, tak i Toyota jsou rovněž nezávisle na sobě akcionáři a technickými partnery amerického výrobce vozidel s elektrickým pohonem Tesla Motor.