name | autoweek.cz

GM a Honda spojí síly

GM a Honda spojí síly

03.07.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Vozy GM i Honda s palivovými články před časem tankovaly vodík od Linde Gas v Neratovicích. Je v tom jistá symbolika, protože GM a Honda nyní oznámily, že budou spolupracovat na vývoji nové generace palivových článků s cílem do roku 2020 získat komerčně použitelnou techniku. 

Společnosti General Motors a Honda oznámily uzavření dlouhodobé rámcové dohody o společném vývoji nové generace palivových článků a techniky uskladnění vodíku. Vývoj by měl být dokončen do roku 2020. K úspěchu spolupráce by mělo přispět sdílení zkušeností, úspory ze společného vývoje a společná strategie zajištění potřebných zdrojů.

GM a Honda plánují, že ve spolupráci s dalšími partnery rozšíří infrastrukturu čerpacích stanic na vodík, která je pro přijetí vozidel s palivovými články ze strany spotřebitelů zcela nezbytná.

GM a Honda jsou dlouhodobě na čele vývoje vozidel využívajících k pohonu palivové články. Podle rejstříku počtu patentů v oblasti čistých energií zaujímají GM a Honda 1. a 2. pozici v celkovém počtu patentů v oblasti palivových článků podaných mezi lety 2002 a 2012, který již dosahuje více než 1200.

„Tato spolupráce posiluje pozici značek Honda a GM jako lídrů v oblasti techniky palivových článků,“ uvedl Dan Akerson, předseda představenstva a generální ředitel GM. „Věříme, že se jedná o nejlepší způsob dalšího vývoje této důležité technické inovace, která má potenciál přispět ke snížení závislosti na ropě a vytvořit koncepci trvale udržitelné mobility.“

Takanobu Ito, prezident a generální ředitel společnosti Honda Motor, k tomu uvedl: „Ze všech technických řešení vozidel s nulovou produkcí emisí CO2 jsou elektromobily s palivovými články v jasné výhodě pokud jde o dojezd i dobu doplňování paliva. Oba tyto parametry jsou totiž srovnatelné s klasickými vozidly se spalovacími motory. Honda a GM chtějí zvýšit tržní podíl této špičkové techniky čisté mobility a já osobně jsem nadšen tím, že tato spolupráce umožní spojení našich palivových článků a společný vývoj zaměřený na vytvoření pokročilého systému, který bude nejen funkční, ale také komerčně dostupný.“

Program GM Project Driveway, který byl zahájen v roce 2007, dnes čítá flotilu 119 vozidel HydroGen4 poháněných vodíkovými palivovými články. Tato vozidla v reálném provozu dohromady ujela téměř 5 miliónů km. To je nejvíce ze všech automobilek.

Honda začala s pronájmem vozidel Honda FCX v roce 2002 a dnes v USA a v Japonsku jezdí 85 těchto vozidel, včetně jejich nástupce FCX Clarity. Společnost Honda tato vozidla poháněná palivovými články poskytla zákazníkům v USA a shromažďuje od nich cenná data týkající se jejich použití v reálném provozu.

Honda chce v roce 2015 v Japonsku a ve Spojených státech představit nástupce modelu FCX Clarity, později bude následovat i jeho uvedení v Evropě. GM oznámí své plány na výrobu vozidel poháněných palivovými články později.

Vozidla s palivovými články používají pro svůj pohon vodík. Jedinou látkou, kterou vozidla poháněná palivovými články produkují, je vodní pára. Vozidla poháněná palivovými články mohou mít dojezd přes 600 km, doplnění paliva trvá méně než tři minuty a technologie pohonu může být použita u malých, středních i velkých vozidel.

Není bez zajímavosti, že jak vozidlo GM HydroGen4, tak Honda FCX Clarity jsme měli možnost vidět v akci i u nás, přičemž obě tankovala vodík v čerpací stanici v Neratovicích zásobované společností Linde Gas.

Největší podíl světové výroby vodíku zatím pochází z fosilních paliv, protože průmyslově se vyrábí především parní reformací zemního plynu nebo ropy. Výroba vodíku elektrolýzou z vody pomocí energie z větrných nebo solárních elektráren by ale mohlo eliminovat jejich největší nevýhodu v nestabilní výkonnosti.