name | autoweek.cz

GM jedná s Protonem

GM jedná s Protonem

06.01.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Z Malajsie přišlo potvrzení, že koncern GM vede jednání o získání akcií národní automobilky Proton. Proton je majitelem anglické Group Lotus.

Představenstvo malajsijské národní automobilky Proton Holdings Berhad na dotaz burzy v Kuala Lumpuru potvrdilo, že vede předběžná jednání s koncernem General Motors. Současně ale uvedlo, že jednání jsou teprve v počáteční fázi a zatím nemohou být podkladem pro vydání nějakého prohlášení pro media.
Podle dostupných informací jedná vedení Protonu o možnosti prodeje 40 až 50 % akcií a málo využívaného výrobního závodu Tanjung Malim (pracuje na 52 % výrobní kapacity) koncernu GM za 700 až 800 milinů ringgitů (220 až 255 milionů dolarů). Pokud by došlo k dohodě, je GM připraveno do nového vybavení závodu investovat 300 milionů ringgitů (asi 100 milionů dolarů).
O tom, že jednání zřejmě dospěla už dost daleko, ale svědčí to, že nejvyšší představitel Protonu Datuk Mohd Nadzmi Mohd Salleh potvrdil nabídku odkoupení vlastních akcií od státní společnosti Khazanah Nasional Berhad. Současně ale upozornil, že Proton s GM neúspěšně jednal v 90. letech a opět v roce 2007. Khazanah Nasional je majitelem 42,7 % akcií. Zájem o odkoupení jejích akcií projevily i malajsijské společnosti DRB-Hikom a Naza Group.
Proton už dvakrát dospěl k uzavření smlouvy s koncernem Volkswagen - naposledy v roce 2010. Na poslední chvíli ale z dohody sešlo aniž by bylo objasněno proč. Volkswagen, usilovně hledající partnery v Asii, ovšem krátce na to uzavřel smlouvu se Suzuki. Suzuki se zdálo být ideálním partnerem pro posílení postavení Volkswagenu na indickém trhu, který byl brán jako důležitější než malajsijský.
Proton se v poslední době dostal do velkých problémů. Ztratil vedoucí postavení na domácím trhu ve prospěch konkurenční automobilky Perodua a nemá dost kapitálu pro potřebnou restrukturalizaci a dokončení vývoje nových modelů. Proto se předpokládá jeho postupná privatizace. Jejím cílem by mělo být získat nejen potřebný kapitál, ale i rozšíření možností exportu.
Proto se zdá být logičtější prodej akcií zahraniční automobilce než domácím investorům. Tomu se ale mnozí vedoucí představitelé Protonu v čele s Nadzmim bránili. Vloni zablokovali snahu o propojení s dlouholetým partnerem Protonu Mitsubishi (Proton začínal licenční výrobou jeho vozů, ale spolupráce s MMC skončila v roce 2004) i s čínskou společností Hawtai. Nadzmi a mnozí další Malajci věří, že automobilka je dost silná na to, aby jen uzavírala partnerství a současně si udržela vedoucí postavení nejen na domácím trhu, ale v celém regionu ASEAN. Obávají se, že by spojením s významnou automobilkou Proton ztratil své asijské kořeny a proměnil se jen v montážní závod.
Budoucí osud Protonu je důležitý z hlediska budoucnosti automobilky Lotus. Jak už jsme psali nedávno, většina uchazečů o akcie Protonu má jasno - nenasytného polykače peněz z Norwiche se okamžitě zbavit. Zda by to platilo i o GM není jasné. GM už majitelem Lotusu bylo - v letech 1986 až 1993. Zdánlivě to nebylo moc šťastné období, ale Lotus v té době významnou měrou zvýšil kvalitu výroby.
Šéf GM Dan Ackerson údajně má v plánu v poměrně krátké době koupit několik malých výrobců speciálních aut (sportovních i elektromobilů) po světě. Lotus by do tohoto projektu dokonale zapadal. Pro Lotus by spojení s GM znamenalo šanci realizovat smělé plány svého šéfa Danyho Bahara. Lotus je mj. i sponzorem týmu formule 1, který lucemburská společnost GenII odkoupila od automobilky Renault.
Proton v roce 2007 uzavřel smlouvu s čínskou společností Youngman Automobile Group. Ta vozy dovezené z Malajsie prodává pod značkou Europestar. Vozy licenčně vyrobené v Číně nesou označení Lotus, ať již jde o Lotusy nebo Protony. Čínská společnost Youngman byla až do poslední chvíle uchazečem o koupi podílu v automobilce Saab, kterou GM v roce 2010 prodalo nizozemskému Spykeru.