name | autoweek.cz

GM v Číně vsadilo na obskurní značku

GM v Číně vsadilo na obskurní značku

20.11.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Koncern General Motors rozšiřuje výrobní kapacity závodu Baojun v jihočínském městě Liuzhou. Továrna i značka patří čínskému konsorciu a už delší dobu vyrábí starší vozy Buick a Daewoo.

Značka i továrna Baojun jsou součástí společného podniku SAIC GM Wuling, v němž GM náleží 44 % podílu, šanghajské společnosti SAIC 50 % a čínské automobilce Wuling 6 %. Díky tomuto společnému podniku se GM může vyhlašovat za nevětšího výrobce aut v Číně, protože do svého prodejního výsledku započítává i kolem milionu dodávek Wuling ročně.

Baojun ve skutečnosti začal koncem roku 2010 s výrobou sedanu Baojun 630, což je ve skutečnosti stařičký Buick Excelle, u nás známý jako Daewoo Lacetti. Později se přidal model Le Chi, což je stará generace Chevroletu Spark. Model 630 je v prodeji od jara 2011. Do roku 2015 má mít Baojun ve výrobním programu pět modelů a měl by prodávat 400 000 aut ročně. V září se vozů této značky prodalo 6000 kusů.

Ač tak jeho produkty vypadají, Baojun není typickým čínským výrobcem napodobenin. Vznikl s podporou čínské vlády, která se snaží o to, aby společné podniky zahraničních automobilek prodávaly své vozy pod čínskými značkami. Oficiálně jde o podporu masově vyráběných levných aut pro menší města, ale ve skutečnosti jde o přenos technologií do čínských rukou.

Čínská vláda doporučuje čínským automobilkám, aby budovaly úspěšné čínské značky. A Číňané i jejich zámořští partneři na toto volání slyší. Za poslední dva roky vzniklo v Číně nebývalé množství nových značek, za nimiž se skrývají už zavedení výrobci. Jeden z analytiků dokonce konstatoval: "Zdá, se, že brzy bude mít každý z 1,3 miliardy Číňanů vlastní značku auta, ti bohatí dokonce několik." Ani ti největší znalci čínského trhu už nejsou schopni určit přesný počet značek, které jsou v prodeji, ale určitě jich je více než 100. A tento vývoj se stále nezastavil - například pekingský BAIC připravuje brzké uvedení ne méně než devíti nových značek!

Do této hry se zapojují i zahraniční automobilky. Ty vytvářejí nové značky pro laciná auta a jiné pro elektromobily. Brzy tedy bude v Číně nabízeno více než 200 značek aut!

GM se stalo průkopníkem mezi těmi, kteří snaze čínské vlády vycházejí vstříc, nicméně podobné projekty už předvedly také Nissan (Venucia) a Honda (Everus). Jiné automobilky, především Toyota, se ale do této hry odmítaly zapojit a zpochybňovaly potřebu mít pro levná auta jinou značku. Jenže se ukazuje, že za delší konec tahají Číňané, takže už i Toyota ve spolupráci se svým čínským partnerem FAW připravuje pro příští rok novou značku.

Číňané tato nová jména označují jako "podznačky" (sub-brand), nicméně navenek se prezentují úplně stejně, jako třeba hlavní reprezentant GM v Číně značka Buick. Tyto "podznačky" se ale v Číně nesetkávají s velkým prodejním úspěchem. Také Číňané chtějí za své peníze kvalitu. Zahraniční automobilky do závodů "podznaček" předávají jen podřadnou zastaralou technologii, takže o jejich výrobky není velký zájem. Nissan proto například už uvažuje o zrušení značky Venucia.

V posledních měsících by se mohlo zdát, že tyto čínské značky mohou být užitečnou ochranou v situaci, kdy Číňané přestali kupovat auta japonských značek, demolují je a rozbíjejí obchody s japonským zbožím v důsledku sporů o skupinu ostrovů ve Východočínském moři. Jenže Číňané nejsou hloupí a dobře vědí, že Venucia je ve skutečnosti Nissan Tiida - minimálně o tom jsou informováni po internetu.

Navíc se ukazuje, že inflace neznámých značek působí problémy i čínským automobilkám. Čínské Chery dosáhlo rychlého úspěchu s kopií QQ. Aby se oddělilo od pověsti napodobovatele, uvedlo vlastní modely pod novými značkami jako jsou Riich nebo Rely. Výsledkem bylo, že se do té doby vysoce zisková automobilka náhle propadla do ztráty a v posledních dvou letech přežívá jen díky státní podpoře. Přitom její největší rivalové na poli soukromých automobilek Great Wall a Geely sázejí na vlastní jméno a podobné problémy nemají.

Vypadá to, že čínský automobilový průmysl by mohl podlehnout přehnané sebedůvěře ve vlastní síly. Nově vytvářené značky bez historie se staví špičkovým značkám známým po celém světě. I v Číně platí zásada, že značka potřebuje minimálně deset let aby ji zákazníci začali respektovat. Do propagace nových značek je nutné investovat obrovské prostředky a přitom ani v Číně nejsou zákazníci za neznámé značky aut ochotni zaplatit odpovídající cenu.

Ne všichni v Číně ale jdou cestou vytváření nových značek. Šéf úspěšné společnosti Dongfeng Žu Fušou říká pravý opak: "Značka nevznikne přes noc. Raději kupujte už existující značky v USA nebo v Evropě."

Čínské automobilky si zatím vystačí s domácím trhem (export aut představuje méně než 5 % produkce). Pokud ale budou i nadále chtít růst, budou se muset vydat do světa. Nikoliv do Evropy nebo USA, ale tam, kde mají šanci se prosadit a kde lze očekávat růst, tedy především do Ruska a Latinské Ameriky. Teprve poté ty společnosti, které tento přerod přežijí, přejdou do ofensivy i na velkých trzích světa. Už dnes je jasné, že je to jen otázka času. Jen těžko tam ale uspějí s neznámými značkami bez tradice. Do budoucna proto raději počítejme s cestou doporučovanou panem Žu než s expanzí Baojunu.