name | autoweek.cz

GM začalo omezovat působení v Koreji

GM začalo omezovat působení v Koreji

27.08.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

GM sníží svou závislost na jihokorejské produkci v souvislosti s rostoucími mzdovými náklady. Z Jižní Koreje pochází pětina celosvětové produkce koncernu. Dováží se odtud většina vozů Chevrolet prodávaných v Evropě.

Jižní Korea se na roční globální výrobě koncernu GM 9,5 milionů automobilů podílí z více než 20 %. Přes 80 % korejské produkce GM se ze země vyváží. Automobilka GM z Jižní Koreje vytvořila jedno ze svých hlavních výrobních center poté, co v roce 2002 koupila zkrachovalou automobilku Daewoo Motors a její výrobní závody proměnila ve společnost GM DAT.

GM začalo postupně omezovat své působení v Jižní Koreji poté, co růst mzdových nákladů a militantní odborové hnutí vedly vedení koncernu k přehodnocení své závislosti na této zemi.

Plán GM, jenž se již začal uvádět do praxe v podobě nedávných rozhodnutí o přesunu výroby novějších modelů do jiných zemí, podpořily i stížnosti dalších místních i zahraničních automobilek na rychle rostoucí mzdové náklady v zemi, která je sedmým největším vývozcem automobilů na světě. Pokud se v Koreji stane něco špatného, ať už jde o náklady, politiku nebo odbory, má to na automobilky okamžitý dopad.

V GM probíhají na vysoké úrovni diskuse o budoucnosti strategie společnosti v Jižní Koreji. Důvodem je prudký růst mzdových nákladů v uplynulém desetiletí, díky kterému se tato země proměnila z nízkonákladové ve vysokonákladovou základnu. Tento problém navíc zhoršuje poměrně silný jihokorejský won.

Odborová organizace společnosti GM DAT s vedením GM nesouhlasí a věří, že úvahy o omezení působení automobilky v zemi jsou jen trikem, kterým se koncern snaží zabránit úsilí korejských pracovníků o zvýšení mezd. Odborový svaz jihokorejského GM uvádí, že dosáhla dohody o ročním platu včetně bonusů ve výši 10 milionů wonů (tj. 170 000 Kč) na jednoho odboráře. Mluvčí odborů uvedl, že vedení společnosti hrozí vyvoláním tlaku na odboráře, aby je donutilo spolupracovat.

Jiní odboráři se však obávají, že GM již skutečně začalo snižovat svou závislost na Jižní Koreji a mají strach z případného uzavírání některých továren GM v zemi. GM už na konci loňského roku jihokorejským odborům sdělilo, že se v Koreji nebude vyrábět nová generace Chevroletu Cruze, nejprodávanějšího modelu značky v Evropě. Počítá zde však s pokračováním výroby současné podoby tohoto modelu jako nízkonákladového strategického vozu pro rozvíjející se trhy. Nový Cruze by se podle všeho měl vyrábět ve Španělsku. Podle neoficiálních informací GM přesunulo hlavní vývojový tým pro model Cruze z Koreje do technického střediska ve Warrenu poblíž Detroitu. Také už bylo oznámeno, že se montáž malého SUV Opel Mokka přestěhuje do Španělska a mohl by jej následovat i technicky identický Chevrolet Trax.

Po většinu uplynulého desetiletí bylo GM DAT úspěšným podnikem. Kombinoval se zde globální dosah koncernu s technikou malých vozů bývalé automobilky Daewoo, kterou GM postrádalo. Technologie Daewoo měla klíčovou úlohu při poměrně rychlém oživení GM po bankrotu v roce 2009. Americká automobilka se díky ní dostala ve větší míře do Číny a na další rychle rostoucí trhy.

Ve společnosti GM Korea byly mzdové náklady na jeden automobil pro tento rok stanoveny na 1133 dolarů za rok. Průměrná hodnota v mezinárodním podnikání GM ale je 677 dolarů na vozidlo. Hodnota mzdových nákladů GM Korea na jedno vozidlo byla na stejné úrovni jako ve Španělsku a Rusku.

Podle údajů Organizace pro ekonomickou spolupráci a vývoj OECD celkové náklady na pracovní sílu ve výrobním sektoru v Jižní Koreji v průběhu deseti let stouply o 119 % ve srovnání se 40% nárůstem v USA a 27% nárůstem v eurozóně.

Kombinace silného wonu a nedávný vzestup geopolitického napětí na Korejském poloostrově vedou GM k přesvědčení, že vystavení společnosti riziku v Jižní Koreji je nadměrné a je nutné jej „vybalancovat“.

Odborová organizace korejského GM je přesvědčena, že Jižní Korea je v porovnání třeba s Německem stále konkurenceschopnou základnou pro výrobu kvalitních automobilů, které lze prodávat za konkurenční ceny.

Dohody o mzdách bylo před měsícem dosaženo po stávkách dělníků a úředníků v korejském GM. Ty následovaly po nejhorší odborové stávce za desetiletí v minulém roce. Tato stávka vedla k výrobním ztrátám odpovídajícím 48 000 vozidlům nebo 92 milionům dolarů. V loňském roce členové odborů pronásledovali finančního ředitele GM Korea Stephena Smalla s ocelovými tyčemi v rukou a dožadovali se vyšších náhrad na jídlo. Firma později na zvýšení náhrad přistoupila.

Stávky se v Jižní Koreji neomezují na GM. O stávce nedávno rozhodli i odboroví předáci zastupující pracovníky největší automobilky v zemi Hyundai Motor.

GM má zejména obavy z právní aktivity odborů, v rámci níž se snaží nově definovat význam pojmu „pravidelná mzda“. To je podle zasvěcených úplně největší hrozbou pro pokračující konkurenceschopnost společnosti GM ale i dalších automobilek v Jižní Koreji. Nejvyšší jihokorejský soud loni rozhodl, že pravidelně vyplácené bonusy by měly být započítávány do základního platu pracovníka, z něhož se vypočítávají přesčasové platby a důchod. Vrchní soud v současné době rozhodnutí přezkoumává. Výkonný ředitel GM Korea Sergio Rocha uvedl, že pokud by společnost musela započítávat bonusy do pravidelného platu, mzdové náklady by se zvýšily o 10 až 12 %.

Nejvyšší výkonný ředitel GM Dan Akerson předložil své obavy z rostoucích nákladů jihokorejské prezidentce Pak Kun-hje při její květnové návštěvě Washingtonu.

„Celé roky jsme setrvávali s nižšími platy a jsme hrdí na to, čeho jsme jako společnost dosáhli,“ uvedl předseda odborového svazu společnosti GM Korea Min Ki a dodal „Budeme o svou budoucnost bojovat.“