name | autoweek.cz

Hyundai ix35 z Nošovic

Hyundai ix35 z Nošovic

01.07.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

V závodě HMMC byla zahájena sériová výroba modelu Hyundai ix35. Přesun výroby ze Žiliny do Nošovic by měl pomoci řešit problémy s dodávkami těchto vozů, u nichž poptávka výrazně převyšuje možnosti výroby.

V nošovickém závodě Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) byla zahájena sériová výroby modelu Hyundai ix35. Ten se až dosud vyráběl v závodě Kia Motors Slovakia (KMS) v Žilině současně s modelem Kia Sportage, s nímž sdílí stejnou platformu. Do Žiliny se na opak přesunula výroba malého MPV Kia Venga. Došlo tak k tomu, o čem jsme informovali už vloni v listopadu, i když oficiálně se uvádí, že k rozhodnutí o přesunu výroby padlo až počátkem letošního roku.

Důvody změny výrobního programu spočívají podle oficiálního sdělení automobilky Hyundai v optimalizaci využití výrobních kapacit obou závodů. Jde o důsledek mnohonásobně vyšší poptávky po kompaktních SUV, zatímco zájem kupujících o malé minivany je v době po hospodářské krizi menší než se původně předpokládalo.

Žilinský závod není schopen dodávat ix35 a Sportage v dostatečném množství, protože optávka po obou těchto vozech převyšuje původní plány. Naopak využití výrobní kapacity v Nošovicích v roce 2010 bylo jen na 90 %. Proto bylo rozhodnuto rozdělit výrobu tak, aby se v každém ze závodů vyráběl jeden model osobního auta (i30 a cee’d), jedno malé MPV (ix20 a Venga) a jedno SUV (ix35 a Sportage). Úplné oddělení výroby vozů Hyundai a Kia je navíc v souladu s dlouhodobou strategií koncernu Hyundai-Kia zdůrazňující samostatnost obou značek. V současné době tak je pro objem výroby v obou závodech limitující jen produkce motorů v Žilině.

Přípravy na změnu výrobního programu podle vedení HMMC trvaly pouhé čtyři měsíce, což dokládá flexibilitu výrobních procesů Hyundaie a Kia Motors. Přesun si vyžádal úpravy výrobních linek a zaškolení více než tří set nošovických pracovníků v závodě Kia a téměř stejného množství žilinských pracovníků v závodě Hyundai.

Podle původního plánu měla být sériová výroba ix35 v závodě HMMC zahájena až 1. září. Přípravy ale proběhly rychleji, takže sériová výroba modelu Hyundai ix35 byla v Nošovicích zahájena už v pátek 1. července 2011.
„Chci poděkovat našim zaměstnancům, technickým spolupracovníkům z Koreje a všem našim partnerským společnostem za jejich pozoruhodné úsilí, oddanou podporu a tvrdou práci i v době volna, bez nichž by dnešní zahájení výroby ix35 nebylo možné,“ řekl president HMMC Kang Ho-don.

 

Produkce v HMMC se od října zvýší zavedením třetí směny na plánované maximum, takže v roce 2012 by měla výroba dosáhnout hranice 300 000 vozů. Tím bude završena 2. fáze projektu a investice do výstavby HMMC dosáhne 1,12 miliardy eur. Počet zaměstnanců vzroste ze současných 2600 o dalších 650 s tím, že do konce roku 2012 jich bude 3400, protože bude uvedena do provozu i druhá hala na výrobu převodovek. Navíc 18 dodavatelů pro HMMC poskytuje práci dalším 4000 lidem, přičemž v konečné fázi jich bude převážně v Moravskoslezském kraji více než 7000.

HMMC se také začíná připravovat na zahájení výroby nástupce svého hlavního modelu i30. Půjde o více než modernizaci tohoto vozu, což znamená jinou strategii, než jaká byla použita u sesterského modelu Kia cee’d, jenž nedávno dostal jen drobné kosmetické úpravy. Výroba pětidveřové verze, která se představí na zářijovém autosalonu ve Frankfurtu, začne na jaře 2012, v létě se přidá kombi a koncem roku 2012 poprvé i třídveřová varianta.

 

O dalším rozšiřovaní výroby v Nošovicích do roku 2015, jak jej naznačoval šéf Hyundaie v Německu Werner Frey, je zatím předčasné mluvit. Mezi stávajícím výrobním areálem a zkušební dráhou je pro další výrobní haly dostatečný prostor. Každopádně stojí za připomenutí, že výstavba stávající haly v Nošovicích začala 21. března 2007 a výroba v ní byla spuštěna už 3. listopadu 2008. Také je známo, že Hyundai připravuje doplnění modelové nabídky o kompaktní minivan a malý crossover, což budou vozy určené především pro Evropu.

 

V roce 2010 HMMC v Nošovicích vyrobila 200 100 vozů, které dodala do 48 zemí - kromě evropských i na sever Afriky a Blízký východ. Nejvíce jich směřovalo do Německa (32 395 vozů) a dále do Velké Británie (20 680), Izraele (14 381), Španělska (14 259) a Francie (13 228). Ve východní Evropě bylo největším odběratelem Rusko (10 719). Na domácím českém trhu se prodalo 6836 vozů, což představuje asi 3,5 % produkce.

K 1. červnu měla HMMC 2512 zaměstnanců, z čehož bylo 2409 z České republiky a 103 cizinců, především 57 ze Slovenska a 14 z Polska. HMMC má také 25 zaměstnanců z Koreje. Navíc v Nošovicích působí 60 zaměstnanců Hyundai Motor Co. na čtyřleté smlouvy a během přesunu výroby zde krátkodobě pracovalo 150 technických poradců z Koreje.