name | autoweek.cz

Infarktový závěr v Le Mans

Infarktový závěr v Le Mans

20.06.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

263 500 diváků podél okruhu de la Sarthe a miliony televizních diváků po celém světě bylo svědky infarktového závěru 24 hodin v Le Mans. Toyota neprolomila své prokletí v tomto závodě a ani tentokrát nebyla za své třicetileté úsilí odměněna, zatímco Ford si po 50 letech zopakoval vítězství.
Devastující finiš pro Toyotu
Ještě šest minut před koncem vypadalo vše pro Toyotu skvěle. Kazuki Nakajima vedl s velkým náskokem před Neelem Janim s vozem Porsche, který pár minut před koncem musel měnit pneumatiku.
 
Jen něco víc než jediné kolo dělilo vůz Toyota Gazoo TS050 Hybrid od zaslouženého triumfu, když od Nakajimy přišlo šokující hlášení: „Nemám výkon!“ Pomalu přijel na cílovou rovinku, kde zůstal stát. Do uplynutí 24. hodiny chyběly jen desítky sekund, když se kolem prohnal Neel Jani do posledního kola aby získal 18. vítězství pro Porsche.
 
Toyota měla jednoznačně nejlépe připravené auto a zvolila nejlepší strategii, která těžila z nižší spotřeby i větší ohleduplnosti k pneumatikám. Jen výlet Kobayashi mimo trať způsobil problémy jednoho z vozů s chlazením. Obrovské nasazení po celý rok i přímo na trati ale nakonec přišlo vniveč.
 
Audi bylo po startu za Safety Carem na mokru nejrychlejší, ale vozy s extrémní konstrukcí pronásledovaly technické potíže. Už v úvodu jeden z vozů musel měnit turbo a postupně se neplánované zastávky přidávaly. Oba vozy nicméně pokračovaly v jízdě, což jim nakonec vyneslo 3. a 4. místo v cíli.
 
Porsche ztratilo jeden z vozů o půlnoci. Po dlouhé zastávce v boxech sice pokračoval, ale s příliš velkou ztrátou.
 
Hodně emocionální vítězství v kategorii LMP2 si připsala značka Alpine, která vloni oslavila 60 let od svého založení a letos na podzim se vrátí na trhy se zcela novým modelem. Navíc získala skvělé 5. místo v absolutní klasifikaci. Francouzský tým využil noční jízdu za Safety Carem k preventivní kontrole vozu. To se vyplatilo, takže si diváci v Le Mans mohli vyslechnout Marseillaisu.
 
1. Dumas/Jani/Lieb Porsche 919 Hybrid 384 kol LMP1
2. Kobayashi/Sarrazin/Conway Toyota Gazoo TS050 Hybrid 381 kol LMP1
3. Jarvis/Duval/di Grassi Audi Sport Joest R18 e-tron 372 kol LMP1
4. Fässler/Lotterer/Tréluyer Audi Sport Joest R18 e-tron 367 kol LMP1
5. Menezes/Lapierre/Richelmi Signatech Alpine A460 Nissan 357 kol LMP2
6. Rusinov/Stevens/Rast G-Drive Ligier Nissan 357 kol LMP2
 
Oslava Fordu po 50 letech
 
Vozy Ford a Ferrari si v kategorii GTE zopakovaly souboje z poloviny 60. let. V roce 1966 se završilo tříleté úsilí Fordu o pokoření Ferrari, když v Le Mans triumfovalo trio Fordů Mk.II. V následujících třech letech si Ford své vítězství zopakoval.
 
V kvalifikaci se Fordy a Ferrari nečekaně zrychlily o 4 s proti testovacímu víkendu, což vedlo pořadatele k rozhodnutí upravit jejich homologace tak, aby je poněkud zpomalili. Ani to nic nezměnilo na tom, že po většinu závodu sváděly tři ze čtyř Fordů (čtvrtý v úvodu měnil převodovku) dramatickou bitvu s nejrychlejším z vozů Ferrari. Nesčetněkrát si na trati vyměnily pořadí, ale nakonec se převaha Fordů nad malým italským týmem opět projevila.
 
Fordy týmu Chipa Ganassiho naplnily cíl automobilky a hned na první pokus v Le Mans dojely na 1., 3. a 4. místě. Proti roku 1966 se ale mezi trio Fordů vklínil nejrychlejší z vozů Ferrari.
 
Klasifikace kategorie LM GTE
1. Hand/Müller/Bourdais Ford Chip Ganassi Team USA Ford GT 340 kol GTE Pro
2. Fisichella/Vilander/Malucelli  Risi Competizione Ferrari 488 GTE 340 kol GTE Pro
3. Briscoe/Westbrook/Dixon  Ford Chip Ganassi Team USA Ford GT 340 kol GTE Pro
4. Johnson/Mücke/Pla Ford Chip Ganassi Team UK Ford GT 339 kol GTE Pro
5. Thiim/Sorensen/Turner Aston Martin Racing Vantage V8 338 kol GTE Pro
6. Rees/Stanaway/Adam Aston Martin Racing Vantage V8 337 kol GTE Pro