name | autoweek.cz

Jaguar oživí legendární závodní vůz E-Type

Jaguar oživí legendární závodní vůz E-Type

07.06.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Jaguar vyrobí šest přesných kopií závodního vozu E-Type ve vylehčené verzi Lightweight, jejíž originál vznikl v roce 1963.

Jaguar oznámil, že dokončí projekt zahájený v roce 1963 tím, že ve své anglické továrně v Castle Bromwich vyrobí šest úplně nových vozů E-Type s odlehčenou hliníkovou karoserií označovanou Lightweight.

 

Britský výrobce sportovních automobilů měl v plánu postavit 18 vylehčených vozů E-Type pro závody, ale dokončeno jich bylo jen 12. Šest zbývajících karoserií bylo odloženo a nikdy nebyly použity. Ve stylu verze Lightweight bylo dodatečně přestavěno mnoho běžných E-Type ale nikoliv s použitím originálních dílů karoserie.

 

Šest nových automobilů bude přesnými kopiemi původních 12 včetně řadového šestiválce 3,8 l o výkonu 290-300 k (213-224 kW), tužšího pérování a větších kol. Je to poprvé, co Jaguar znovu vyrábí některý ze svých legendárních modelů.

 

Vozy, které nyní staví řemeslníci Jaguar Heritage Centra, půjdou do prodeje, ale cena zatím nebyla oznámena. Britská média ji odhadují na 1 milion liber (téměř 34 milionů Kč), zatímco originál z let 1963-64 přijde přibližně na dvojnásobek. Jaguar očekává, že šest vozů E-type Lightweight bude velký zájem. Zavedení sběratelé Jaguarů, zejména ti, kteří se zajímají o historické vozy, budou mít mezi případnými zákazníky přednost.

 

První automobil by měl být předveden v létě. Výroba bude trvat po celý rok 2014 až do roku 2015. Jaguar prý má v plánu odhalit „nový“ E-Type  Lightweight v srpnu na Pebble Beach Concours d‘ Elegance v Kalifornii.

 

Verze Lightweight byla o zhruba 114 kg lehčí než standardní E-Type zásluhou hliníkové karoserie a hliníkového bloku motoru, absence čalounění interiéru, chromování exteriéru a řady z hlediska hmotnosti úsporných prvků jako byla lehká ručně ovládaná boční okna. Kvůli homologaci ve třídě GT muselo být zachováno ocelové monocoque.

 

Postavit vylehčenou verzi E-Type si vynutila skutečnost, že Jaguary E-Type s ocelovou samonosnou karoserií v roce 1962 na závodních tratích nestačily vozům Ferrari GTO, Aston Martin DB4 GT Zagato a nastupujícím Shelby Cobra.

 

Prototyp Jaguaru E-Type Lightweight vznikl ve spolupráci s týmem Johna Coombse a poprvé se objevil v Le Mans 1962. Řízen Peterem Lumsdenem a Peterem Sargentem dojel na skvělém pátém místě v celkové klasifikaci.

 

První dva sériové vozy získal Briggs Cunningham a nasadil je v v roce 1963 v Sebringu, kde vyhrály třídu GT do 4,0 l, ale prohrály se třemi třílitrovými Ferrari GTO. V Le Mans dva ze tří vozů odstoupily a zbývající dojel 9. celkově a druhý mezi GT za vozem Cobra.

 

Jaguary E-Type Lightweight většinou nestačily třílitrovým Ferrari GTO ani větším vozům Cobra. Dílčí úspěchy s nimi v národních šampionátech dosáhli v Británii Peter Sutcliffe a v Německu Peter Lindner.

 

Lindnerův stříbrný vůz s vylepšenou aerodynamikou podle návrhu Malcolma Sayerse ve stylu D-Type bývá označován za nejhezčí E-Type vůbec. Německý dovozce Jaguarů s ním jezdil spolu s Peterem Nöckerem. Jejich výkony při závodě 1000 km na Nürburgringu v letech 1963 a 1964 proti továrním vozům Ferrari se staly legendou, i když ani jednou nedojeli. Také v Le Mans roku 1964 jeli mezi továrními Ferrari a Fordy na šestém místě než odstoupili. Nöcker v roce 1963 vyhrál závod na Avusu.

 

Při závodě v Montlhéry v roce 1964 se Lindner dostal do kolize několika vozů a při havárii zahynul on, Ital Patria a traťový komisař. Vyšetřování posléze ukázalo, že příčinou nehody byla technická závada na Lindnerově voze. Jaguar pak ztratil o pokračování projektu zájem.