name | autoweek.cz

Jaguar předvedl F-TYPE Coupé

Jaguar předvedl F-TYPE Coupé

20.11.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Podle očekávání Jaguar v Los Angeles předvedl kupé postavené na bázi roadsteru F-TYPE. Design F-TYPE Coupé vychází z konceptu C-X16, který Jaguar představil na autosalonu ve Frankfurtu v roce 2011.

Ředitel Jaguaru pro design Ian Callum k uvedení F-TYPE Coupé řekl: „Vytváření sportovního kupé je nejryzejší úkol pro designéry a zároveň i ten nejnáročnější. Když se vám to povede, výsledek bude esteticky tak dynamický, jak uspokojující by měla být jízda v tomto autě. Jsem přesvědčen, že u modelu F-TYPE Coupé se nám to povedlo. Čistota konceptu C-X16 byla zachována bez jakýchkoliv kompromisů. Dlouhá kapota, nízká linie střechy a zúžená kabina modelu F-TYPE Coupé mě inspirují pokaždé, když jej vidím.“

F-TYPE Coupé vychází z hliníkových konstrukcí Jaguaru, tuhosti 33 000 Nm/° dosahuje největší tuhost v krutu u sériově vyráběného vozu Jaguar.

Boční panel karoserie modelu F-TYPE Coupé je vyroben z jednoho hliníkového výlisku, který vzniká extrémně náročným lisováním za studena tvarovaným hliníkovým bočním panelem v automobilovém průmyslu, což eliminuje potřebu několika panelů a kosmetických spojů.

Boční panel karoserie je vyroben z mimořádně pevného a tvárného hliníku AC600, který byl použit také pro zesílení struktury – oba prvky použila značka Jaguar vůbec poprvé. Použití hliníku AC300 T61 v konstrukci karoserie vozu zaručuje vyšší pevnost díky schopnosti pohlcovat energii, což zajišťuje maximální ochranu cestujících.

Až polovinu nosné struktury tvoří recyklované kovy. Konstrukce modelu F-TYPE Coupé je navíc výhradně nýtovaná a lepená – při tomto výrobním procesu vzniká až o 80 % méně CO2 ve srovnání se svařováním srovnatelné ocelové konstrukce. Společnost Jaguar rovněž u svých dodavatelů zavádí vlastní uzavřený systém na recyklaci hliníku, čímž zaručuje, že všechny kovové odřezky z výrobního procesu budou znovu použity.

Střešní panel je k dispozici buď v hliníkovém, nebo panoramatickém proskleném provedení. Zadní spoiler je, stejně jako u rosadsteru, výsuvný. Spoiler se automaticky vysune při rychlosti 110 km/h a zasune, pokud rychlost klesne pod 80 km/h, čímž sníží vztlak až o 1200 N.

F-TYPE Coupé má objem zavazadlového prostoru až 407 l, přičemž víko je dostupné i  s elektrickým ovládáním.

Základní verze F-TYPE Coupé a F-TYPE S Coupé jsou poháněné třílitrovým šestiválcovým motorem přeplňovaným mechanicky poháněným dmychadlem, přímým vstřikováním SGDI (Spray guided Direct Injection) a duálním proměnlivým časováním rozvodu DIVCT (Dual Independent Variable Cam Timing). Dosahují výkon 250 kW (340 k)/450 N.m resp. 280 kW (380 k)/460 N.m.

Jaguar rovnou předvedl i vrcholnou verzi F-TYPE R Coupé, jehož dmychadlem přeplňovaný pětilitrový motor V8 s výkonem 405 kW (550 k) a točivým momentem 680 N.m zajišťuje zrychlení 0-100 km/h za 4,2 s. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 300 km/h.

Všechny verze používají osmirychlostní samočinnou převodovku ZF Quickshift s možností sekvenčního ovládáním pomocí páček na volantu nebo volicí pákou SportShift na středovém tunelu. 

F-TYPE R Coupé má speciálně naladěný podvozek a nové systémy pro dynamickou jízdu - elektronicky řízený aktivní diferenciál EAD (Electronic Active Differential) druhé generace a ve voze Jaguar poprvé využité nasměrování točivého momentu pomocí brzdového systému. Systém EAD automaticky rozděluje točivý moment motoru mezi zadní kola, čímž zajišťuje kontrolu na hranici rychlostního limitu, zatímco vektorování točivého momentu brzděním při zatáčení podle potřeby inteligentně aplikuje přesně změřenou brzdnou sílu na vnitřní kola pro zvýšení agility. 

Sportovní zavěšení s adaptivními tlumiči a konfigurovatelným dynamickým režimem dále zlepšuje bezprostřední odezvu verze F-TYPE R. Jaguar F-TYPE R Coupé využívá elektronicky řízený aktivní diferenciál Jaguar druhé generace. Pro F-TYPE R a F-TYPE S Coupé lze zvolit brzdový kompozitní brzdy Carbon Ceramic Matrix (CCM).

Cena Jaguaru F-TYPE Coupé 3,0 l V6 začíná na 1 853 478 Kč a vůz je možné si objednat již nyní. První dodávky vozů dorazí k zákazníkům podle jednotlivých trhů na jaře 2014.